dinsdag 23 april 2019

Een gelijk speelveld voor de retail werkt meerdere kanten uit.

De macht van de leverancier, zo wordt de positie van de producent van spullen geduid door webwinkeliers onder aanvoering van belangenbaas Wijnand Jongen. “Het is niet meer van deze tijd dat fabrikanten dit soort afspraken opleggen. Dat moet echt een keer stoppen. Het is niet goed voor webwinkels maar bovenal voor consumenten”. Je kunt je afvragen van welke tijd het wel is, dat je als producent niet de prijs van je eigen spullen mag vaststellen.

Webwinkels krijgen steeds vaker te maken met producenten die nee zeggen. Dat is het beeld. Producenten die met veel effort een marktaandeel hebben verworven verliezen de interesse in webwinkelcowboys die tot voor kort weinig last hadden van leveranciers. Tijdens de crisisjaren waren leveranciers blij met elke euro omzet en met elk distributie kanaal. Nu het alweer een tijdje wat beter gaat kiezen leveranciers eieren voor hun geld.

Zeker, de webwinkel verkopen groeiden de afgelopen jaren met dubbele cijfers, maar al enige tijd is het helder dat niet de pure webwinkels de baas zijn maar de omnichannel concepten. Omnichannel, de combinatie van on- en offline retail groeit al langere tijd aardig wat harder dan de pure player variant. Er valt weer iets te kiezen en dat heeft gevolgen. Leveranciers kiezen vanzelfsprekend voor kanalen die betere prijzen opleveren.

De roep van Wijnand Jongen naar aanleiding van een artikel van de NOS  'Leveranciers dwingen webwinkels om prijs hoog te houden' om leveranciers te verbieden een bepaalde prijs af te dwingen klinkt mij wat vreemd in de oren. Het klinkt een beetje als een piratenbaas die zich wil beroepen op de wet. Enerzijds de ruimte en de mogelijkheid om je te kunnen onttrekken aan regels waar je concurrenten / collega winkeliers zich wel aan moeten houden. Anderzijds roepen om regels te handhaven.

Natuurlijk er zijn regels die de ACM, de Autoriteit Consument en Markt moet handhaven. Het organiseren van een evenwichtig prijsbeleid is daar onderdeel van en dat is waar eindbaas Jongen de ACM op aanspreekt. Maar de ACM doet iets meer.

“De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is een onafhankelijke toezichthouder die zich sterk maakt voor consumenten en bedrijven. ACM houdt toezicht op de mededinging, een aantal specifieke sectoren en het consumentenrecht. Met als doel een gelijk speelveld met bedrijven die zich aan de regels houden, en goedgeïnformeerde consumenten die voor hun recht opkomen”

Wanneer de ACM leveranciers aanspreekt op prijsbeleid dan zou ik de ACM aanspreken op de verantwoordelijkheid om een gelijk speelveld te creëren. Alleen kijken naar prijsbeleid is selectief winkelen in het takenpakket.

Als het gaat om het creëren van een gelijk speelveld heeft de ACM het servies uit de handen laten vallen. Winkeliers mogen zich niet vrij vestigen terwijl een webwinkel rustig vanuit een zolderkamer in een woonwijk gedreven mag worden. Geen precariobelasting, niet gehinderd door parkeerbelasting. Geen gemeentelijke ambtenaren die een rekening sturen voor een uithangbord of een bankje voor de deur. Geen regels over sluitingstijden.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb geen problemen met die belastingen, de stad levert daar ook iets voor terug. Een infrastructuur, verlichting, veiligheid en dat de boel wordt opgeruimd om maar een paar dingen te roepen

Internationaal gezien is het speelveld nog wat verder ontwricht, partijen als Amazon ontwijken waar mogelijk alle vormen van belasting, hebben fundamenteel andere opvattingen over arbeidsrecht en dragen niets bij aan de instandhouding van de lokale infrastructuur. Amazon mag wel op allerlei manieren concurreren met lokale winkels. De infrastructuur die met belastinggeld is opgebracht wordt Amazon en andere regelontwijkers als het ware gratis ter beschikking gesteld.

Ik zou zeggen dat eindbaas Jongen zich met deze oproep in eigen voet schiet. Als de ACM zijn taak serieus neemt doet het niet alleen een inval bij een leverancier die niet meer aan een webwinkel wil leveren omdat die een moeizaam tot stand gebrachte prijspositie ondermijnt om goedkoop wat klanten naar zijn shop te lokken. Nee laat je tanden zien en pak het grondig aan. Een gelijk speelveld voor de retail werkt meerdere kanten uit.

1 opmerking :