woensdag 23 september 2020

Inderdaad, het vestigen van een onderneming is voor mij honderd procent marketing.

Ik weet nog goed dat ik de handschoen oppakte om voor mezelf te beginnen. Een eigen bedrijf starten. De drijfveren waren klip en klaar, zoeken naar grenzen, verkennen van je mogelijkheden. Toetsen van je talent. Natuurlijk ook het autonoom zijn, het zoeken naar zelfstandigheid. Het jaar voorafgaand aan dat besluit maakten we een rondreis. We gingen op bezoek bij succesvolle regionale marketingbureaus want ja Leeuwarden was nu niet bepaald het epicentrum van de wereld. Je had een referentiepunt nodig. Ik herinner mij de meeste gesprekken nog. De openheid waarmee we tegemoet getreden werden.

Vandaag raadpleeg je het internet, google, Twitter en Linkedin. Aan succescoaches en strategen geen gebrek.

Want succes daar draait het om. Je moet succesvol zijn om overeind te blijven. In mijn optiek is de kern van succes, dat je er in slaagt autonoom te blijven. Of het een bedrijf wordt, of je jaar op jaar wilt groeien zijn weer andere definities van succes.

Hoe je succesvol moet worden is de heilige graal. Gelukkig is er hulp. Mensen staan voor je klaar met boeken, seminars en how to’s. Met wetenschappelijke studies, met wat je wel en wat je niet moet doen. Iedereen zwaait vooral met zijn eigen gelijk.

Maar dat gelijk bestaat niet.

Er zijn geen wetenschappelijke studies die vooraf succes garanderen. Er bestaan geen strategen die een omzet of een winstgarantie afgeven. Succesvolle marketeers bij de ene onderneming zijn zelden of nooit succesvol bij de andere onderneming. Ondanks alles wat er geschreven is en bedacht kan je met honderd procent zekerheid stellen dat er geen universele reproduceerbare succesformule  bestaat. Er zijn geen seminars waar je succes kan halen. Er bestaan geen toverboeken. Wat wel bestaat inspiratie. Inspiratie als water op een vruchtbare grond. Maar dat is het zo ongeveer ook wel.

Dankzij de voortschrijdende digitalisering zijn we gaan denken dat succes een datapunt is. Dat succes maakbaar is. Het vestigen van onderneming, het bouwen van een merk. Dat een onderneming niet meer dan een funnel is.

Er is geen reproduceerbaar succesverhaal.

Niet voor ondernemers niet voor marketeers. Want dat werd mijn terrein op het snijvlak van ondernemen en marketing. Wat kan je wel doen en wat kan je niet doen. Wat werkt wel en wat werkt niet. Na jarenlange observaties kan ik zeggen dat wat voor de één wel werkt voor een ander helemaal niet hoeft te werken en hoe langer je er naar kijkt hoe duidelijker het is dat er geen zekerheden te zien zijn. Hoe hard je ook roept dat jij het allemaal weet, er is niemand die vooraf garanties geeft.

Inderdaad, het vestigen van een onderneming is voor mij honderd procent marketing.

Alles wat je doet en bedenkt is marketing. hoe je het vertelt is communicatie. Zo bezien hebben we in Nederland inmiddels één miljoen marketeers. Of misschien beter gezegd één miljoen marcom mensen. Mensen die voor zichzelf werken en elke dag opnieuw proberen uit te vinden wat voor hem of voor haar werkt.

Iedereen probeert op zijn of haar manier iets anders te doen.

Dat is ook de schoonheid van het vak. Dat je het niet weet. Stel je voor dat iedereen hetzelfde deed dan kwam je nergens uit. Dat reden we allemaal dezelfde auto, dronken we allemaal hetzelfde bier. Die onzekerheid, dat je het niet weet is tegelijk misschien wel het meest onderbelichtte onderwerp van het marketingvak. Dat de opdrachtgever die het niet zeker weet een opdracht verstrekt aan een marketeer die het ook niet zeker weet. Dat je het van elkaar weet maar dat het onbesproken blijft. Dat je beide in hetzelfde toneelstuk speelt. In hetzelfde theater.

Marketing is zuurstof.

Je kan er een smeulend vuur mee doen oplaaien. Maar je kan er geen vuur mee maken. Dat vuur is de ondernemer zelf. Dat is het idee dat aan de keukentafel ontstond. Dat is de wil om iets te doen wat nog nooit gedaan is. Tegen de stroom in soms maar vaak ook met het tij mee. Gewoon omdat dat ook kan. Er zijn geen marketeers die Jobs konden vertellen dat er een iPhone moest komen. Nokia met al zijn miljarden werkte op het zelfde moment als Apple aan een smartphone. Nokia had de markt, wist precies wat iedereen kocht.

Is er een marketeer of een succescoach die Bezos op het pad zette dat je met jarenlang verlies op verlies stapelen in de online retail de rijkste man van de planeet zou kunnen worden omdat Cloudhosting door zou breken. Onmogelijk het was immers nog nooit vertoond. Waren het marketeers die Zuckerberg er op wezen dat er ruimte in de markt was voor platform waarop mensen zomaar zaken zouden delen die tot op dat moment strikt privé waren. Dat twee miljard mensen wereldwijd voor je in de rij zouden staan. Waarom is het autobedrijf van Musk meer waard dan Volkswagen?

Natuurlijk zijn het de bekende namen, maar wat voor Bezos geldt, geldt voor elke ondernemer op de hoek van een willekeurige straat.

Je probeert het op je eigen manier.  

Laat je niets aanpraten. Vaar je eigen koers en ga vooral op zoek naar mensen die zuurstof in jouw vuur kunnen blazen. Zoek niet naar garanties of zekerheden. Die zijn er niet. Maak je eigen rondreis, praat met mensen die ervaring kunnen inbrengen. Niet om uit te voeren wat er gezegd wordt, misschien wel juist niet, maar vooral om je eigen ideeën te toetsten, fijn te slijpen. Maak keuzes op basis van je intuïtie, je gutfeeling en laat je niet van de wijs brengen. De ondernemer zelf maakt het verschil. De rest is geluk, toeval en ja ook timing.


Geen opmerkingen :

Een reactie posten