Dat beeld kwam tot leven toen ik de afgelopen week met Bouke Haspels, reclameman in hart en nieren, discussieerde over het belang van conceptontwikkeling. Hij besprak een recente ervaring met een relatie waarin nadrukkelijk werd gefilosofeerd over een fancy name waardoor het product een positieve groene vibe kon krijgen. Terwijl de fabrikant ook de mogelijkheid had om via blockchain technologie het voor de consument perfect inzichtelijk te kunnen maken waar het product vandaan kwam.
De afgelopen jaren zijn de marketingkolommen gevuld met aandacht
voor bedrijven die stappen zeggen te willen maken op het gebied van omgeving,
milieu en maatschappelijke betrokkenheid. Dat merken een verantwoord standpunt
in willen nemen. Die discussie spits zich toe op de echtheid van die boodschap.
Of het klopt, of het welgemeend is of goede bedoelingen boven winst maken
staan.
In 2016 schreef ik op Marketingfacts
een artikel over het belang van positioneren. Een goede positioneringstrategie als
de oerknal van de marketing met een betoog over het belang transparantie.
“Het tijdperk van simpel make believe ligt achter
ons. Jarenlang kon een positie, een merkpositionering of een compleet bedrijf
verzonnen worden op de tekentafel en met voldoende mediadruk aan de man worden
gebracht. Je kon een idee er als het ware inrammen. De transparantie van het
internet, Google en sociale media maken van iedere klant anno 2016 een junior
onderzoeker. We moeten op zoek naar nieuwe kernwaarden. Die zoektocht naar een
nieuwe onvervreemdbare positionering in het brein van de klant wordt onder
invloed van de toegenomen transparantie van het internet steeds moeilijker”
Je kan een klant niet langer voor de gek houden, Google
maakt het transparant, als invalshoek. “De positioneringstrategie anno
2016 moet naar buiten toe kloppen, maar vooral ook steeds meer overeenstemmen
met de binnenkant van de organisatie. Heel gek, maar wat je vertelt, moet tegenwoordig
gewoon waar zijn. Dat is voor veel organisaties en merken een nieuwe realiteit”
Dat het internet je helpt inzichtelijk te maken of een claim wel of niet klopt gaat naar het zich laat aanzien nu een stap verder. Purposemarketing betekende nog volop discussiëren over het waarheidsgehalte van een claim, impactmarketing wil daar een eind aan maken.
Het Financieele Dagblad wijdde er onlangs een artikel aan.
Niet aan impactmarketing maar aan het concept van de impacteconomie. In een
interview met econometrist en econoom
Adrian de Groot Ruiz, mede-initiatiefnemer van True Price en het Impact
Institute werd het idee uit de doeken gedaan.
“We hebben
een Global Impact Database gebouwd, die een kwantitatieve inschatting kan
geven van de impact van bedrijven in 19 landen en 26 sectoren op meer dan
vijftig impactindicatoren. Daarin koppelen we allerlei data aan elkaar. Zo kan
ik bijvoorbeeld zien wat er gebeurt als ik één euro investeer in de autosector
in België. Ik weet hoeveel energie er voor die ene euro nodig is, hoeveel er
gebruikt wordt van de staalsector, of dat staal uit Australië of China komt en
waar de staalfabriek het ijzererts vandaan haalt. Met software koppelen we deze
data aan de eigen informatie van een bedrijf, zoals de financiële informatie en
data over medewerkers en klanten. Zo maken we het voor bedrijven mogelijk een
maatschappelijke jaarrekening te maken”
Dat de klant echt komt te weten hoe het zit is de volgende stap in marketing.
Als we spreken over de impacteconomie dan gaat het in de
kern over transparantie. Dat je inzichtelijk maakt welke impact een fabrikant, een
product of dienst heeft op de samenleving. Natuurlijk wordt daar door de grotere
bedrijven al wat schoorvoetend invulling aan gegeven. Het is niet moeilijk om
te voorspellen hoe dit concept zich verder zal ontwikkelen. De transparantie die
gevraagd wordt van grote bedrijven zal zich verspreiden tot aan de bakker op de
hoek. Hoe verwarmt die zijn oven en wat doet die bakker voor de lokale voetbalvereniging.
Ik doe een voorzet.
Je kan op je smartphone instellen aan welke persoonlijke eisen
een product moet voldoen. Dan moet je denken aan maatschappelijke en milieu impact
of steun aan de regionale economie. Google lens scant het product en groen
betekent ok. Of een zes betekent, het kan nog net. Dataverwerking wordt elke dag
goedkoper en dankzij de smartphone komen die gegevens direct beschikbaar voor
de klant. Voor elke klant op elk niveau.
Zie de maatschappelijke en milieu impact als de ingrediëntenlijst
die nu al verplicht op elke verpakking staat. De kleine lettertjes die je amper
kan lezen in supermarkt. Dat de smartphone via een code een analyse maakt van
de impact van jouw Tesla op het milieu. Dat je ziet wanneer Musk een raket naar
Mars stuurt zoiets meeweegt in de milieu impact van de door jou gereden kilometers.
Dat de impact van de palmolieplantages van Unilever wordt meegenomen op het
niveau van een keer haarwassen met Unilever shampoo.
Daarmee wordt de transparantie van elke duurzame of
maatschappelijke claim realiteit, waardoor de consument feitelijk aan het stuur
van jouw onderneming komt te staan. Niet meedoen is amper een optie want een
gebrek aan transparantie zou zich kunnen vertalen naar uitsluiting. Natuurlijk
is een invulling met een smartphone slechts
een tussenstap. Ai klopt op de deur en zal dit proces beïnvloeden op een manier
die moeilijk te voorspellen is.
Dat de werkelijkheid geweld aan wordt gedaan is van alle
tijden en zal ook de komende decennia een rol spelen. Dat data wordt gemanipuleerd,
dat duurzaamheidsclaims niet blijken te kloppen. Maar de macht van de klant zal
dankzij verdere toename van de transparantie en beschikbaarheid van technologie
razendsnel toenemen. Die geest is uit de fles en stop je niet meer terug.
We kunnen met zekerheid zeggen dat purposemarketing niet
meer dan een tussenstap is. Dat de discussie over valse productclaims of
greenwashing symbool staan voor een periode in de marketinggeschiedenis waarin
nog volop vals werd gespeeld. Dat je kon doen alsof om een klant te verleiden. Purposemarketing
blijkt de opmaat naar impactmarketing.
In de tijd van de barcode op het groenteblad kon je het idee
wel bedenken maar zonder een smartphone kon je het niet naar de klant brengen. Dat
is nu anders, technologie zit in de broekzak van elke klant. En de klant gaat die
technologie gebruiken om zeker te weten dat wat er gekocht wordt voldoet aan de
juiste standaard.
Geen opmerkingen :
Een reactie posten