donderdag 15 september 2011

Volg je @CocaCola op #Twitter krijg je Tweets van @Pepsi

Twitter is naarstig op zoek naar inkomsten. Om te zorgen dat de kassa gaat rinkelen wordt er aan de deur geklopt van adverteerders. Op zichzelf niks mis mee want vooralsnog is dit mooie platform gratis voor haar gebruikers. Iemand zal echter de rekening moeten betalen. Zoals ik meekreeg tijdens een presentatie op @picnic11 lag het allemaal erg eenvoudig. “If it’s free you are the product”. Als het gebruik van een platform gratis is, dan ben jij het product. Dit is immers in al zijn eenvoud ook de basis van de verdienmodellen achter Google en Facebook. Twitter lijkt nu ook deze kant op te willen manoeuvreren. Waar Twitter er eerst nog aan dacht om alleen promoted Tweets te plaatsen in de timeline van het account dat je volgt. Bijvoorbeeld als jij @klm volgt dan krijg je aanbiedingen te zien van KLM, rekt Twitter nu de mogelijkheden op en experimenteert met het willekeurig plaatsen van promoted Tweets. Twitter hanteert daarbij het uitgangspunt dat de Tweets interessant en relevant moeten zijn voor de ontvanger. Met andere woorden als ik Pepsi volg kan ik Tweets van CocaCola te zien krijgen, ik ben immers geïnteresseerd in cola.  Twitter is een succesvol social media platform maar deze uitwerking vind ik verre van social. Twitter wil adverteren in het account dat door jou is ontwikkeld met promoted Tweets tussen jouw Tweets gericht aan jouw volgers. Klinkt niet zo sympathiek.
Ik beschouw  mijn groep volgers als mijn lezers. Een stukje Twitter dat door mij is ontwikkeld en wordt onderhouden. Dat moet toch anders kunnen? Waarom wordt er niet gedacht aan een shared revenue model. Bijvoorbeeld; je krijgt een keuzemenu met een selectie promoted Tweets. Je kiest vervolgens berichten die jij vindt passen in je timeline. Daarvoor krijgt Twitter een vergoeding en de Tweep, jij dus, die verantwoordelijk is voor het werk. Die vergoeding kan op basis van clicks of views wat je maar bedenkt. Social media gecombineerd met shared revenue lijkt mij een sterke combinatie. Op die manier heb je niet alleen 100 miljoen actieve accounts maar ook honderd miljoen micro entrepreneurs. Bovendien beloont Twitter op die manier Tweeps voor het ontwikkelen en onderhouden van interessante accounts, een aardig groeimodel lijkt mij.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten