zaterdag 6 oktober 2012

Is Facebook het nieuwe WWW.

Facebook het nieuwe WWW.

Gister werd ik voor het eerst geconfronteerd met een televisie commercial met aan het eind een verwijzing naar de Facebook pagina van het bedrijf. Voor mij was het nieuw. Maar het is goed mogelijk dat het een trend wordt. Ik moet bekennen dat ik tot voor kort geen Facebook liefhebber was. Natuurlijk heb ik een vakmatige interesse, dat was voor mij reden voldoende om een pagina aan te maken en de mogelijkheden te verkennen. Die mogelijkheden werden voor mij veel concreter na een inspirerende presentatie van Peter Minkjan. Hij besloot om van Facebook zijn business te maken en noemde zijn bedrijf likenomics. In heldere bewoordingen kan hij uitleggen dat Facebook vooraleerst de plek is waar klanten fans kunnen worden en waar bekenden vriendschappen kunnen bestendigen. Het werd mij ook duidelijk dat veel mensen over Facebook praten maar dat er veel minder mensen zijn die echt snappen hoe Facebook werkt. Facebook is een fenomeen waar veel over gezegd wordt en nog meer over wordt geschreven. Sinds de beursgang zijn die verhalen met name negatief. Er wordt gesproken over een bedrijf dat het moeilijk heeft en zijn doelstellingen niet waar kan maken. Er zijn hele volksstammen die daarmee denken dat Facebook het niet gaat redden. De cijfers van het bedrijf Facebook hebben daarmee invloed op de perceptie van de mogelijkheden van Facebook als social media platform. Die mogelijkheden zijn natuurlijk enorm. Eenvoudige getallen van het bedrijf Facebook geven weer dat Facebook nu zo’n acht jaar bestaat en dat er in het eerste kwartaal van 2012 meer dan een miljard dollar werd omgezet waar Facebook ca 200 miljoen winst aan overhield. Natuurlijk zijn er ook cijfers van het social media platform Facebook. Afgelopen week werd de magische grens van 1 miljard leden werd gepasseerd. Deze miljard mensen sloten samen ca. 140 miljard vriendschappen. Zoveel vriendschapsbanden maakt het voor nieuwe toetreders moeilijk om die positie over te nemen. Facebook bereikt nu ongeveer de helft van alle mensen op de wereld die internet toegang hebben. Dat zijn indrukwekkende getallen. Facebook is met zijn miljard leden de dominante partij op het internet en heeft de potentie om nog veel dominanter worden. In een handomdraai heb je op Facebook immers een aardige pagina zonder ingewikkeld content management systeem waar je elke maand voor moet betalen. De mogelijkheden tot interactie zijn geweldig en Facebook beschikt nu al over aardige zoekfunctionaliteiten. Wanneer je interessante en relevante content weet toe te voegen dan kunnen het aantal mensen die jouw berichten lezen dankzij al die vriendschapverbanden duizelingwekkend snel groeien. De vraag, moet ik nog wel een website naast mijn Facebook pagina, komt daarmee dichterbij? Wanneer bedrijven ertoe over gaan om hun Facebook adres te communiceren in plaats van het nu al traditionele www adres kunnen er nog wel eens grote verschuivingen plaats vinden in de manier waarop we het internet gebruiken. 

Geen opmerkingen :

Een reactie posten