Facebook het nieuwe WWW. |
Gister werd ik voor het eerst geconfronteerd met een
televisie commercial met aan het eind een verwijzing naar de Facebook pagina
van het bedrijf. Voor mij was het nieuw. Maar het is goed mogelijk dat het een trend wordt. Ik moet bekennen dat ik tot voor kort geen Facebook liefhebber
was. Natuurlijk heb ik een vakmatige interesse, dat was voor mij reden
voldoende om een pagina aan te maken en de mogelijkheden te verkennen. Die mogelijkheden werden voor
mij veel concreter na een inspirerende presentatie van Peter Minkjan. Hij besloot om van Facebook zijn business te maken en
noemde zijn bedrijf likenomics. In heldere bewoordingen kan hij uitleggen dat Facebook
vooraleerst de plek is waar klanten fans kunnen worden en waar bekenden
vriendschappen kunnen bestendigen. Het werd mij ook duidelijk dat veel mensen
over Facebook praten maar dat er veel minder mensen zijn die echt snappen hoe
Facebook werkt. Facebook is een fenomeen waar veel over gezegd wordt en nog
meer over wordt geschreven. Sinds de beursgang zijn die verhalen met name
negatief. Er wordt gesproken over een bedrijf dat het moeilijk heeft en zijn
doelstellingen niet waar kan maken. Er zijn hele volksstammen die daarmee denken dat Facebook het niet gaat redden. De cijfers van het bedrijf Facebook hebben daarmee invloed op de perceptie van de mogelijkheden van Facebook als social media platform. Die mogelijkheden zijn natuurlijk enorm. Eenvoudige getallen van het bedrijf Facebook geven weer dat Facebook
nu zo’n acht jaar bestaat en dat er in het eerste kwartaal van 2012 meer dan een
miljard dollar werd omgezet waar Facebook ca 200 miljoen winst aan overhield. Natuurlijk zijn er ook cijfers van het social media platform Facebook. Afgelopen week werd de magische grens van 1 miljard leden werd
gepasseerd. Deze miljard mensen sloten samen ca. 140 miljard vriendschappen. Zoveel vriendschapsbanden maakt het voor nieuwe toetreders moeilijk om die positie over te nemen. Facebook
bereikt nu ongeveer de helft van alle mensen op de wereld die internet
toegang hebben. Dat zijn indrukwekkende getallen. Facebook is
met zijn miljard leden de dominante partij op het internet en heeft de
potentie om nog veel dominanter worden. In een handomdraai heb je op Facebook immers
een aardige pagina zonder ingewikkeld content management systeem waar je elke
maand voor moet betalen. De mogelijkheden tot interactie zijn geweldig en Facebook
beschikt nu al over aardige zoekfunctionaliteiten. Wanneer je interessante en
relevante content weet toe te voegen dan kunnen het aantal mensen die jouw berichten
lezen dankzij al die vriendschapverbanden duizelingwekkend snel groeien. De vraag, moet ik nog wel een website naast mijn Facebook pagina, komt
daarmee dichterbij? Wanneer bedrijven ertoe over gaan om hun Facebook
adres te communiceren in plaats van het nu al traditionele www adres kunnen er
nog wel eens grote verschuivingen plaats vinden in de manier waarop we het
internet gebruiken.
Geen opmerkingen :
Een reactie posten