dinsdag 14 oktober 2014

“Het uitwisselen van kennis is ook een transactie”

Recent was ik met Daniel Brinckmann op uitnodiging van een groep hersenchirurgen, neuropsychologen en anesthesie specialisten te gast in een groot academisch ziekenhuis. Het onderwerp was virtual reality bij hersenchirurgie. Het was een prachtige meeting waarin wij onze ervaringen met de Oculus Rift konden delen en vertalen naar mogelijkheden en toepassingen bij de hersenchirurgie. De organisator van de meeting had ons uitgenodigd op basis van informatie die hij had gelezen op de website, deze blog en een aantal berichten uit de media. VR en de zorg is een speelveld waar we inderdaad aardig thuis zijn. Zonder in te gaan op de details kan ik zeggen dat het een meeting was waar keihard werd gewerkt aan innovatie.

Er werd kennis uitgewisseld uit twee verschillende werelden. Het werd daarmee een brainstorm in de meest letterlijke zin van het woord. Er werden mogelijkheden en concrete toepassingen besproken. Toch bleef ik zitten met een onbevredigend gevoel na de sessie. Dat gevoel van hoe gaan we nu echt verder. Ik denk voor velen een herkenbaar gevoel. In essentie wordt waardering in de zakelijke dienstverlening eigenlijk alleen uitgedrukt door middel van  financiële transactie. Die gedachte is echter te nauw bedacht ik me. Het uitwisselen van kennis is immers ook een transactie. Ik had veel geleerd en het medisch team had kennis genomen van de mogelijkheden van virtual reality. Ik had een topmiddag vol van inspiratie. Dat is op zichzelf al waardevol. Het uitwisselen van kennis is ook een transactie, ik denk dat ik het op een tegeltje laat zetten en achter mijn bureau ophang.                     

Geen opmerkingen :

Een reactie posten