Een like, een duimpje, een compliment of een retweet zijn
instrumenten geworden om content te belonen. Mensen willen graag beloond worden,
ze zeggen niet voor niets dat een schouderklopje hoger scoort dan een
salarisverhoging. Als je daar wat langer over nadenkt voel je dat er iets
misgaat. Beloningen en complimenten leidden immers tot herhaald gedrag. Zie het
als een soort drug. Herhaling leidt uiteindelijk naar afhakers. Mensen kennen
het verhaaltje en het plaatje uiteindelijk wel en houden het voor gezien. Door complimenten te volgen kom je onheropelijk op een pad dat leidt naar teleurstelling.
Vasthouden
van je publiek op het internet is ingewikkelde zaak. Je moet wegblijven uit de liketunnel.
Dat kan alleen op basis van authenticiteit en daarvoor moet je volstrekt lak
hebben aan je publiek, de klant. Deze gedachte staat haaks op marketeers die
dagelijks achter hun dashboard klimmen om te zien welke artikelen goed scoren
en of de video al viraal is gegaan. Luisteren naar klanten word dat genoemd. Goed
scorende content leidt tot meer van hetzelfde en daarmee zit je op een
doodlopend pad. De ideeën die ervoor gezorgd hebben dat je een positie hebt
verworven bij je publiek hoeven niet dezelfde te zijn als de ideeën die ervoor
zorgen dat je positie verder kan worden uitgebouwd. Misschien moeten we daarom
wel helemaal niet naar de klant luisteren en gewoon lekker onze eigen gang
gaan.
Geen opmerkingen :
Een reactie posten