maandag 10 augustus 2015

Een tweet kapen mag dat?



De Originele Tweet
Twitter kampt met problemen, het bedrijf groeit niet snel genoeg en adverteerders zijn niet voldoende overtuigd. Ik denk dat er nog een derde probleem is en dat is dat de focus op groei misschien wel ten koste gaat van de vaste klanten. Twitter wordt al sinds jaar en dag aan de praat gehouden door een harde kern. In 2011 schreef ik er een blogje over met de titel Twitter wordt bestuurd door een kleine elite. Ongeveer 20.000 accounts waren toen verantwoordelijk voor de helft van het gebruik van Twitter. Natuurlijk werden er ook toen vraagtekens geplaats bij de juistheid van het onderzoek van Yahoo maar je kunt op je klompen aanvoelen dat Twitter een harde kern van gebruikers heeft, de vaste klanten. Nieuwe klanten zijn altijd belangrijker dan bestaande klanten. Je ziet het altijd. New business is sexy, bestaande klanten zijn een gegeven en moeten tegen de laagst mogelijke kosten geserviced worden. Dat is bij Twitter niet anders.

Om die groei te financieren zijn adverteerders nodig, op dit moment de belangrijkste bron van inkomsten. Adverteerders geven geld uit en willen daar iets voor terug. Clicks, views, engagement dat soort dingen. Daarvoor worden campagnes ontwikkeld, soms voor veel geld. Maar wat nu als een Tweet wordt gekaapt? Dat iemand een idee steelt en er zijn eigen naam boven zet, waar sta je dan? Dit gegeven werd bij mij actueel toen ik afgelopen week een tweet plaatste waarin ik het initiatief van Picnic plaatste in een SRV verband. Niks serieus. De Tweet wekte interesse en werd meer dan 300 keer geretweet. Leuk. Op een zeker moment werd ik er op geattendeerd @bulldogmedia_nl de tweet had gekaapt, de tekst en het plaatje. Dat de tekst letterlijk was overgenomen was vrij helder omdat ze ook een hinderlijke typefout hadden overgetikt. Vreemd genoeg zag ik, toen ik dit artikel uitwerkte en wilde controleren of de tweet nog bestond, dat ik door de Bulldog mannen was geblocked. Wat niet ziet wat niet deert zullen ze daar denken. Het is vervelend al was het alleen maar vanwege het idee dat het onduidelijk zou kunnen zijn wie de oorspronkelijke Tweet gecomponeerd had. In tegenstelling tot de mensen achter Bulldog media hecht ik daar wel belang aan. Maar goed het leed was geleden en het was maar een onbelangrijke Tweet niets om ophef over te maken. Het wakkerde bij mij wel het idee aan of je ideeën kunt beschermen op Twitter en zoals met veel dingen kun je dat makkelijker beoordelen als je een voorbeeld bij de hand hebt.


De gekaapte tweet
Ik besloot om de vraag voor te leggen aan @charlottesLaw Charlotte publiceert als jurist regelmatig artikelen over dit onderwerp en ze is via Twitter goed bereikbaar. Ze wees me op een artikel dat ze erover had geschreven met de titel “rust er een auteursrecht op tweets” daarin wordt meer duidelijkheid verschaft. Zelf was ze over deze zaak helder “dit mag niet”. Maar dat iets niet mag is één, beschermen is twee. Kort en goed, je kunt een idee vertaald naar een Tweet amper beschermen. Je moet kunnen aantonen dat je schade leidt en dat is moeilijk. Voor foto's met de tekst erin verwerkt ligt de bescherming al iets beter en de rechten voor foto's zijn gewoon goed beschermd. 

Je kunt het ook melden bij Twitter die hebben er een online formuliertje voor en als de overtreding zwaar genoeg weegt verwijderen ze de Tweet. Op een snel medium als Twitter is dat natuurlijk een wassen neus het is dan immers al te laat. Het is natuurlijk gek dat Twitter zo slecht voor zijn vaste klanten zorgt. Als adverteerders geld investeren in het ontwikkelen van het creatieve content dan is het op zijn minst handig dat je de content ook kunt beschermen. Door niet in aktie te komen ontneem je de motoren achter het platform de lust om te investeren in authentieke content en speel je copy-cats in de kaart. Als je de focus hebt op groei dan pas je minder goed op de winkel lijkt hier van toepassing. Voor adverteerders die geld stoppen in content is Twitter daarmee een vrijplaats voor mensen die achteroverleunen en ideeën stelen. Dat is uiteindelijk slecht voor de business van Twitter. Een Tweet kapen mag dus niet maar het kan wel.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten