donderdag 13 augustus 2015

Ik dacht dat we dankzij het internet in een tijdperk van transparantie waren aangeland. Ik had het mis.

Coca Cola, contenmarketing op
de grens van de geloofwaardigheid
Je leest het steeds vaker. Google houdt van authentieke, goed geschreven content. Google houdt van kwaliteit. Steevast gevolgd door tips hoe je de teksten moet structureren en welke woorden op welke plaats moeten staan. 

Het moet zeker geen reclame zijn. Een goed geschreven verhaal wordt beter gewaardeerd door Google en zo komen klanten vanzelf naar je toe. Dat is het idee.

Toegegeven ik heb er zelf ook wel eens iets in die richting gezegd. Achteraf moet ik vaststellen dat dit in vlaag van verstandsverbijstering moet zijn gebeurd. Google houdt maar van een ding en dat is van zijn kassa. Een ieder die met zijn vingers aan die kassa komt wordt bestraft. Voor Google is het van belang dat de zoekresultaten zo geloofwaardig mogelijk overkomen. 


Op het internet draait immers alles om geloofwaardigheid. Als je tekst dus geloofwaardig overkomt zijn de vind resultaten beter. Geloofwaardig is iets dat je zou kunnen geloven, de waarheid heeft nu eenmaal altijd verschillende kanten. Google is een algoritme dat bestuurd wordt door de absolute top van computer experts, wiskundigen, financiële- en marketingmensen. 

Mannen en vrouwen die met succes weten hoe je een kassa moet vullen. Rondom dit fenomeen, want zo mag je het best noemen, is een industrie van zelfstandige marketing alchemisten ontstaan. Alchemisten die je wegwijs maken in wat Google waardeert en niet waardeert.

De enige reden waarom geloofwaardigheid centraal staat voor Google is omdat geloofwaardigheid de kassa doet rinkelen.

Coca Cola wekte deze week verbazing of moet ik zeggen zorgde voor verontwaardiging omdat ze een team van wetenschappers had aangesteld om de boodschap te verkondigen dat suiker geen belangrijke rol speelt bij obesitas. 


Het aloude concept van de dokter in de witte jas die je een verhaal vertelt. Is die verontwaardiging terecht? Gevoelsmatig wel maar als je kijkt naar de ratio niet. Zoals zo vaak heeft een goed verhaal een kern van waarheid. Bewegen is voor een gezond gewicht nog steeds belangrijker dan de intake van calorieën, zoek het maar op met Google. Wetenschappers zullen dat verhaal nu meer onder de aandacht brengen. 

Daar hoeft het woord cola nooit bij te vallen zoveel is duidelijk. Het verhaal is ook nog eens verdedigbaar. Als je één glas cola per week drinkt, en de rest van de tijd breng je door in de sportschool, kom je niet direct kilo’s aan.

Coca Cola laat bewust en wellicht ook onbewust zien dat je met gebruik van Google mensen makkelijk kunt beïnvloeden. Wellicht nog makkelijker dan met traditionele advertising. Als je diepe financiële zakken hebt, huur je een leger aan Google alchemisten in en plug je gewoon jouw waarheid. 


Bedrijven spannen steeds vaker geloofwaardige beïnvloeders voor hun contentkar om klanten mee te nemen in een werkelijkheid die kassa’s doet rinkelen. Google domineert met een marktaandeel van ca. 85%. Wanneer een combinatie van dagbladen zo dominant zou kunnen worden in Nederland zou de kartelpolitie het zeker verbieden. Maar nee, wij hebben onze zoektocht naar onafhankelijke informatie in handen gegeven van een commercieel monster. 

De grens van geloofwaardigheid, wordt nauwlettend bewaakt door Google. Zodra Google doorkrijgt dat jij door hebt dat je bedonderd wordt komt Google met een nieuwe release en zakt minder geloofwaardige content in de resultaten. Alles voor de kassa. 

Ik dacht dat we dankzij het internet in een tijdperk waren aangeland van transparantie. Dat de klant zelf op zoek kon gaan naar het beste antwoord op zijn vragen. 


Ik had het mis en de mannen en vrouwen van Coca Cola onderschrijven dat nog maar eens. We worden dankzij het groeiende leger van content marketeers meer dan ooit onbewust beïnvloed en via slimme sales funnels naar een verborgen kassa geleid. Transparantie is een illusie.

Coca-Cola Paid “Scientists” $5.5 Million For Misleading Research. Guess How Much Monsanto Paid…

3 opmerkingen :

  1. Ik denk dat de transparantie er wel is, maar dat je er bewust naar op zoek moet. Mijn idee is dat veel mensen dat niet doen. Ze zijn gewend dat informatie naar hen toekomt en gaan er gemakshalve van uit dat die informatie dan ook correct is. Iedereen die echt wil heeft de mogelijkheid om de juiste informatie te krijgen (althans als het gaat om alledaagse dingen, er gebeuren nu eenmaal dingen in de wereld waar niemand nog van weet hoe het nu echt zit). Helaas zijn veel mensen gemakzuchtig of lui.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Patrick, als je google gebruikt komt informatie naar je toe. De eerste tien resulaten zijn maatgevend. Daar kun je dus niet op vertrouwen. Nog niet zolang geleden waren er spelregels voor commerciele informatie verpakt in content. Het stond er gewoon bij, "dit is een advertentie". Dat is niet meer zo en zelf kranten gaan nu berichten verpakken in content. Native advertising heet dat. Als het niet helder is wie voor de boodschap heeft betaald kun je niet weten wat de intentie is achter de content.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er is nog veel aan mediawijsheid (bij) te scholen. Kinderen vroeg leren om kritisch te lezen, te denken en te handelen. Begrijpen dat informatie die je snel vindt niet altijd goed voor je is (vgl fastfood). Bronnen bekijken, meningen vergelijken, begrijpen dat er met ¨voorlichting¨ geldt wordt verdiend. Jezelf afvragen: ¨Wie wil waarom dat ik hierop klik...?¨ Toepasselijke blog gisteren van Chris Brogan: http://chrisbrogan.com/outsourcing-thinking/

    BeantwoordenVerwijderen