woensdag 4 januari 2017

Contentstrateeg, wat houdt die functie in?

Ik zie die omschrijving steeds vaker voorbijkomen het maakte me nieuwsgierig naar wat ermee bedoeld werd. Zowel het woord strateeg als het woord content blinken immers niet uit in helderheid. Ik begon wat te googelen en vond dit op wiki.

“Content strategy has been described as planning for "the creation, publication, and governance of useful, usable content." It has also been called "a repeatable system that defines the entire editorial content development process for a website development project."

Het kwam me wat bekend voor en ik tikte "media strategy" in.

“Media strategy, as used in the advertising or content delivery, is concerned with how messages will be delivered to consumers or niche markets. It involves: identifying the characteristics of the target audience or market, who should receive messages and defining the characteristics of the media that will be used for the delivery of the messages, with the intent being to influence the behaviour of the target audience or market pertinent to the initial brief.

Zou een contentstrateeg hetzelfde kunnen zijn als een mediaplanner?

"The main aim of a Media Planner is to assist their client in achieving business objectives through their advertising budgets by recommending the best possible use of various media platforms available to advertisers[2]. Their roles may include analyzing target audiences, keeping abreast of media developments, reading market trends and understanding motivations of consumers (often including psychology and neuroscience)".

Mijn nieuwsgierigheid was verder aangewakkerd en ik besloot verder te zoeken zo kwam ik deze personeel advertentie tegen.

Oxfam Novib zocht een contentstrateeg en omschreef het in de vacature tekst zo,

“Je bent verantwoordelijk voor de manier waarop de content van Oxfam Novib wordt ingevuld. Samen met het team ben je gericht op het bouwen van een sterk merk dat impact heeft op het Nederlandse publiek, waarbij de uitdaging ligt in het bereiken van een optimale conversie van alle online campagnes en activiteiten op basis van relevante content.
Je doet dit door content aan te bieden die aandacht trekt, het voeren van een doortimmerde online marketing strategie en het efficiënt inkopen en produceren van alle middelen die nodig zijn om het publiek te bereiken”.

Heb jij een passie voor content, ben je een uitstekende copywriter en heb je minimaal 5 jaar relevante werkervaring? Dan is dit misschien wel jouw volgende uitdaging!

Content marketing buro Yune zocht een contentstrateeg, zelf zeggen ze daarover

“In de veelzijdige functie ontwikkel je in nauwe samenwerking met de klant (niet zelden ook via interview sessies of workshops) social media dan wel contentstrategieën voor Nederlandse topmerken. Aan de hand van je eigen ervaring en reeds aanwezige kennis bij Yune presenteer je concrete plannen met duidelijke KPI’s die aansluiten bij de marketing of merkstrategie van klanten. Dit doe je waar nodig ondersteund door je collega’s van creatie, community management, insights en advertising & activatie”.

Marloes Ploeg van Frankwatching beschrijft twee soorten contentstrategen.

“Als marketeers het over contentstrategen hebben, bedoelen ze over het algemeen front-end strategen. Deze strategen adviseren over de content zelf en focussen op wat de klant uiteindelijk te zien krijgt. Zo denken ze na over welke doelgroep ze willen bereiken en welke content daar nu en in de toekomst interessant voor is.

Back-end strategen – ook bekend als intelligent content strategen – richten zich juist op structuren en technologieën achter de content. Zij zorgen als het ware voor het logistieke proces en beantwoorden vragen als: hoe zorgen we dat onze content zo efficiënt mogelijk wordt uitgezet? Hoe spelen we in op nieuwe technologieën? En hoe zorgen we de content makkelijk kan worden gedeeld, opgeslagen en teruggevonden?”

Om het allemaal nog wet beter over te brengen kun je aan het eind van dit artikel ook inschrijven voor een tweedaagse cursus contentstrategie. Al voor 1190 euro ben je contentstrateeg.

“De tweedaagse training Contentstrategie biedt je een praktische aanpak voor het bedenken, maken en verspreiden van content voor je organisatie. Je leert te denken als een succesvol mediabedrijf en je missie en doelstellingen te vertalen naar content. Je ontdekt hoe je op een andere manier naar doelgroepen kunt kijken. En je weet hoe je jouw contentkanalen optimaal inzet en een contentmatrix samenstelt”

Mocht de tweedaagse cursus contentstrategie van Frankwatching niet voldoende zijn dan kun je natuurlijk altijd je licht opsteken bij Cor Hospes. Hij geeft aankomende contentstrategen met liefde een STE-sessie

“De STE-sessie is de basis voor wat je zegt en doet en beweert. Het is de basis van communicatie-, en contentstrategie. Zonder een duidelijke STE heeft communiceren eigenlijk geen zin. Je STE ja, je onderscheid, je USP, je core, je ziel, je raison d’être. Pas als je weet wie je bent en waar je voor staat, kun je helder, authentiek en eenduidig communiceren. Niet overbodig in een tijd die vraagt om transparantie en duidelijkheid”.

DusDialogisch Freelance contentstrateeg schreef daarover op Ensie.

“Een Content Strateeg is een marketeer die uitgaat van de organisatie en de doelgroep. Hij gaat uit van lange termijn en duurzame marketing. Creativiteit, een kritisch blik, verstand van marketing en het vermogen zich in te leven in de doelgroep zijn essentieel voor een Content Strateeg”. Bron Ensie

Via Marketingfacts kwam ik een vraaggesprek tegen met Contentstrateeg Xaviera Ringeling. Zij schreef er een blog over op “Conenteer” met de kop, 5 misverstanden over contentmarketing en –strategie die vandaag nog weg mogen.

“Zo, even zitten, killer content bedenken, mooie hashtag erbij, hupsakee: viral. Kopje koffie en NNNNEXT. Zoals ik in de eerste alinea al zei: contentstrategie is iets anders dan contentmarketing. Wie wel eens met een strategie in de weer is geweest kent de afko’s zoals SWOT, SMART, KPI’s en weet dat het lastig is om een missie en visie zo te formuleren dat je er in praktische zin ook wat aan hebt. En het moet een Contentstrategie zijn: een vertaalslag van de bedrijfsstrategie naar online en content”

Een conclusie zou op zijn plaats zijn maar is niet eenvoudig te trekken.

Op zijn best zou ik zeggen dat de komende jaren de begrippen contentstrateeg en contentstrategie misschien wel verdwijnen. Je kunt de begrippen plaatsen als concept dat paste in een tijdperk. Iets dat in de mode kwam tegelijk met de opkomst van de social media platformen. Een contentstrateeg doet op zijn best waarschijnlijk iets vergelijkbaars als een mediaplanner maar dan beperkt tot online. 


Content alleen als onderdeel van een strategie is wat mij betreft te eng. Content is immers een begrip dat met name aan de online wereld lijkt te kleven. Een kanaal, want dat is toch wat het internet is, zou nooit leidend moeten zijn. Marketingcommunicatie werkt platform onafhankelijk. Een boodschap ontwikkelen voor één type kanaal is nooit een goed vertrekpunt het begint immers met de inhoud en niet de vorm. 

Als strateeg kijk je toch eerst en voornamelijk naar alle mogelijkheden die binnen budgetbereik van een onderneming liggen om dan pas kanaalkeuzes te maken.

1 opmerking :

  1. In mijn opinie is content een onderdeel van Inbound Marketing. Zorgen dat je zichtbaar en vindbaar bent. Online en offline. Deel je informatie en kennis op die kanalen waar jouw doelgroep (lees: ideale klanten) hun zoekvraag stellen. En verdiep je van tevoren hoe jouw klant er uitziet en hoe zijn koopreis verloopt. Bedenk ook dat 70% van dat traject via internet verloopt. Het is de weg van to know – to like – to trust.

    BeantwoordenVerwijderen