woensdag 2 januari 2019

Webshops kunnen nieuwe concurrentie verwachten uit de winkelstraat

De Telegraaf opent vanmorgen met een interessante constatering “Door de malaise in de winkelstraten kunnen verhuurders steeds minder huur vragen” De gemiddelde hoogte van de winkelhuren is teruggevallen naar 2007. Alleen in Amsterdam stijgen de huren nog. We zijn inmiddels 2019, zolang duurt het dus voordat je als winkelbaas een normale prijs kan gaan betalen voor je vierkante meters. Niet zo gek want huur contracten lopen soms wel tien jaar.

In een blogje dat ik in 2016 schreef met de titel Omnichannel concepten zijn de toekomst voor de retail. Benoemde ik een paar voor de hand liggende factoren waarom winkels het zo moeilijk hadden.

“De oorzaak van de problemen in de retail waren vrij overzichtelijk, klanten die geen geld te besteden hadden, te hoge huurprijzen met langlopende contracten waar je niet van af kon, een vastgelopen arbeidsmarkt en overbewinkeling. Voor de crisis stond Nederland in de top van de meeste winkelvierkante meters per inwoner van Europa. Wil je als winkelier vlot je kosten in lijn wilt brengen met je opbrengsten dan sta je in Nederland voor onmogelijke taak”

Er is nauwelijks een relatie tussen het verdwijnen van winkel vierkante meters en de online retail. “De meeste vierkante meters van Europa, huren die dertig procent hoger liggen dan reëel is en een gebrek aan koopkracht. Dat lijkt mij op zichzelf al een dodelijk cocktail zonder ook maar één online shop. Om de leegstand omlaag te krijgen, moeten ‘winkelgebieden zonder perspectief’ worden herbestemd of gesloopt. Bovendien moeten de huren omlaag"

Als je een winkelpand huurt betaal je impliciet voor winkeltraffic. Een A locatie staat garant voor mensen die langs je winkel komen. Geld dat je niet hoeft te investeren in reclame of marketing. Vergelijk het met het arsenaal aan kosten dat je online maakt om traffic naar je webshop te genereren. Als die kosten niet in lijn zijn red je het niet.

De Telegraaf maakt in mijn optiek wel een denkfout. De winkelhuren die niet in verhouding waren met de winkeltraffic veroorzaakten juist problemen in de winkelstraat. Nu die huren normaliseren kunnen webshops hernieuwde concurrentie verwachten.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten