Leuker kunnen we het niet maken. |
Het geld dat automobilisten betalen om de auto op straat te parkeren is voor gemeenten steeds belangrijker. Dit jaar komt er naar schatting voor het eerst meer dan een miljard euro binnen aan parkeergeld, 9,6 procent meer dan een jaar eerder. Dat berekent het Centraal Bureau voor de Statistiek op basis van gemeentelijke begrotingen.
Parkeren is duur en wordt elk jaar duurder.
Als belangrijkste argument wordt aangevoerd dat grond schaars is en daarom duur. Nu kan je best betwisten of die grond juist niet van de gemeenschap is en eigenlijk door de gemeente wordt beheerd. Het past in de denklijn dat de gemeente er niet is voor de mensen maar dat de mensen er zijn om de gemeentelijke begroting rond te draaien.
Ik parkeerde afgelopen zondag onder Museumplein in Amsterdam en tikte dertig euro af. Laat ik het anders zeggen ik kom ook wel eens in het buitenland in een parkeergarage ook op plekken waar de grond duur is en daar betaal je andere tarieven. Nu kan je ook wel ergens anders parkeren en met de tram en ja dat is goedkoper. Maar Amsterdam is inmiddels wel de duurste stad ter wereld om te parkeren en dat komt echt niet omdat Amsterdam de duurste grond heeft.
De belangrijkste reden om in de stad te parkeren zijn de stadsdingen. Winkels en horeca zijn samen met musea waarschijnlijk de belangrijkste reden om een stad te bezoeken. Kijk je in Amsterdam dan zijn de winkelstraten vol met mensen en naarmate je iets verder van het winkelcentrum beweegt wordt het rustig.
Die begroting moet rond dus kijk je naar de mogelijkheden. Het heffen van parkeergeld is waarschijnlijk gewoon eenvoudig, je drukt op wat knoppen en er stroomt zomaar wat extra geld in de kassa. Vreemd is het wel want die dertig euro parkeerheffing die ik betaald heb dat zijn ook aardig wat koppen koffie met appeltaart, wat boeken en nogal wat andere dingen die je niet kan kopen. Met die hoge tarieven wordt simpelweg een flinke hap uit je besteedbare bedrag gegeten.
Er wordt nogal wat geschreven over de spanning in de winkelstraat. Het leek even wat beter te gaan met de leegstand zeker in de grote steden maar inmiddels neemt de leegstand weer toe.
“Tot nu toe presteerden de centra van de grootste Nederlandse steden relatief goed. De leegstand lag daar vorig jaar met 5,8% onder het landelijk gemiddelde. Deze groep winkelgebieden liet vorig jaar echter de grootste stijging in leegstand zien. Met een leegstand van 7,3% ligt de leegstand in deze centra nu op het landelijke gemiddelde. In vrijwel elk type winkelgebied steeg vorig jaar de leegstand aanzienlijk. Locatus.
Nu hoor je mij niet zeggen dat die leegstand wordt veroorzaakt door de parkeerheffingen. Dat zou te kort door de bocht zijn. Wat wel merkwaardig is dat de kassa van de winkels en de horeca wordt leeggetrokken door gemeentes die de begroting op orde moeten hebben. De gemeente spuugt in de bron waaruit ze zelf drinkt. Maar dat is niet ongebruikelijk.
Er ontstaat zo langzamerhand een onhoudbare situatie waar webshops en webgiganten gebruik kunnen maken van een gemeentelijke infrastructuur die, zo blijkt, in steeds belangrijkere mate wordt gefinancierd door de winkels en de horeca. De poort voor Amazon wordt door de overheid wagenwijd opengezet terwijl het klip en klaar is dat Amazon nu niet voorop loopt als het gaat om het leveren van een financiële bijdrage aan de gemeenschap waarvan zij wel profiteert. Voor 2019 weten we het nog niet maar van de jaren daarvoor zijn de cijfers bekend.
“Amazon maakte in 2018 maar liefst 9,9 miljard euro winst, maar volgens een rapport van het Institute on Taxation and Economic policy (ITEP) – een non-profit denktank – zou het Amerikaanse e-commercebedrijf daar geen cent vennootschapsbelasting over betalen. Ook in 2017 betaalde de internetonderneming geen belasting over de Amerikaanse omzet met een winst van bijna 5 miljard euro” Fortune
Voor webshops als Amazon is het een feestje, je profiteert van de infrastructuur die de gemeente voor je onderhoudt met middelen die uit de kassa komen van je concurrent. Met de parkeerheffingen wordt de infrastructuur waar Amazon gebruik van maakt prettig op orde gehouden. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor Amazon, ook de andere webgiganten hebben geen last van parkeerheffingen, precariobelasting, en winkelvergunningen. Je kan op het industrieterrein gewoon 24/7 je gang gaan terwijl je concurrenten de voorzieningen die voor jouw business noodzakelijk zijn meefinancieren.
Als iedereen online gaat shoppen moeten vrijwilligers waarschijnlijk het onkruid gaan wieden in het centrum. Gechargeerd dat geef ik toe maar dit is een construct dat op termijn onhoudbaar zal blijken.
Helemaal mee eens. Ik koop uit principe zelden of nooit online maar zoveel mogelijk in fysieke winkel. Naast gemeentelijke maatregelen invoeren zou een TV rubriek er een uitzending aan moeten wijden, bijvoorbeeld kassa of radar of DWDD of zoiets.
BeantwoordenVerwijderen