donderdag 7 maart 2024

De stenen winkel kan leren van online aanbieders.


Ik koop liever in een lokale winkel. Al was het maar omdat er een ongelijk speelveld is tussen de internationale online aanbieders en de lokale retail. Partijen als Amazon kunnen vierentwintig uur per dag verkopen zonder gemeentelijke verordeningen. Zonder precario. Zonder belasting te betalen. Eigenlijk parasiteren deze bedrijven op de Nederlandse infrastructuur die mede met belasting van het MKB in stand gehouden wordt. Daar valt domweg niet tegen te concurreren.

Ik heb het lang buiten de deur weten te houden maar afgelopen week deed ik dan toch mijn eerste aankopen via Amazon. Ik neem je even mee in het proces.

Ik zocht een elektrische boormachine. Niet dat ik een handige klusser ben ofzo maar zo af en toe moet ik iets fiksen en dan is zo'n machine zonder snoer een handig apparaat. Ik heb geen idee van Watt of toeren. Hoe lang je kan boren of schroeven met zo’n ding. Hoeveel soorten en maten er op de markt zijn. Laat staan een idee van prijs kwaliteitverhouding.

Hup naar de bouwmarkt voor een aankoop. Een compleet gangpad met elektrische doe het zelf dingen. Zes of zeven verschillende merken. En prijzen die variëren van vier tientjes tot een paar honderd euro. Een eerste scan zorgde ervoor dat in onverrichter zake naar huis ging. Over het algemeen ben ik nog al voortvarend in mijn besluiten maar deze keer wilde ik een wat weloverwogen besluit nemen. Niet de verkeerde keuze maken. Kan je alleen boren? Kan je met elke boormachine ook schroeven? Kloppen of hameren en wat is het verschil.

Laptop erbij gepakt en Google. Dan kom je al snel bij Coolblue. Ja daar staat alles voor je klaar. Een blog met welk apparaat voor welke klusser, bij elk apparaat wordt aangegeven of voor de incidentele hobbyist is of de doorgewinterde klusser. Daar heb ik wat aan. Zo kwam een keuze steeds meer in beeld. Nog even verder zoeken en zo kwam ik via een consumentenonderzoek op de site van Amazon. Klikken en kijken. Wat zit er in die koffer, hoeveel accu’s en accessoires. Enfin aldoende een keuze gemaakt.

Toch wilde ik de boormachine in de winkel kopen. Misschien omdat ik wat opstandig ben. Weer terug naar de bouwmarkt, kijken of diezelfde machine er lag. Nog een keer proberen dus. Eenmaal aangekomen bij het schap ontstond eigenlijk direct het idee voor dit blogje. Nee de machine zat er niet tussen, dus nog maar een keer kijken. Maar het werd een heilloze zoektocht. Op deze manier kan je nooit concurreren met het online aanbod dacht ik. Er staan talloze dozen in het schap. Maar je hebt geen idee wat er in die dozen zit. Wat die machines precies kunnen in vergelijking met andere machines. Niet één koffer wordt geopend aangeboden. Geen enkele toelichting, nou ja wel hoeveel toeren en Watt maar dat zegt mij weinig.

Het was zo’n moment dat je denkt. De stenen winkel kan echt leren van de online aanbieders. Je kan je presentatie aanpassen zodat je in een winkel veel eenvoudiger en sneller tot een keuze kan komen. Coolblue, maar ook Bol en ja Amazon laten zien hoe je een potentiële klant door die keuzes leidt. Dat vergt wel een andere aanpak dan schappen vol met dozen waarvan je niet weet wat er inzit. Maar het is goed mogelijk om alles wat de online aanbieders, door schade en schande wijs geworden, hebben ontwikkeld één op één naar de winkelvloer te brengen tot en met een knop die het thuis afleveren van een bestelling regelt.

De boormachine heb ik uiteindelijk toch gekocht via Amazon.


Geen opmerkingen :

Een reactie posten