zondag 29 mei 2011

#Barman actie van Heineken werd geboren op Twitter. Wordt hashtag marketing een nieuwe trend?

Biertje?
Gisteravond, dat is dus zaterdagavond 28 mei werd de nu al historische voetbalwedstrijd Barcelona tegen Manchester United gespeeld. #Barman werd de hashtag. 
Heineken maakte een inhaak campagne met dat gegeven. Goede ideeĆ«n hebben vele vaders maar het oorspronkelijke idee werd bedacht door @JOR_ID  hij plaatste al in een vroeg stadium de volgende tweet; “De finale wordt dus #barman...Leest u mee hoofdsponsor #Heineken?” De tweet werd opgepikt door het bureau van Heineken en de rest is historie. 

Ik ken natuurlijk niet de exacte gang van zaken maar ik kan wel zeggen dat je Twitter moet kennen en begrijpen, anders kun je een dergelijke actie niet concipiĆ«ren. Daarvoor helpt het natuurlijk wel wanneer conceptmakers zelf actief zijn op dergelijke platformen. Wellicht is gister daarmee een geheel nieuwe vorm van marketing toegevoegd aan het bestaande oeuvre namelijk “hashtag marketing”. Dan bedoel ik niet het sponsoren van trending topics maar gewoon goed nadenken welke hashtags passen bij grote evenementen en daar goed op inspelen. Wat de #barman actie van gisteravond zo doeltreffend maakte was de perfecte fit met het merk Heineken. 

Decennialange investeringen in het merk Heineken maken het mogelijk om op zo’n avondje voetbal eenvoudig te oogsten. Het concept was heerlijk helder, het plaatje en de timing geweldig. Wat het werkelijke bereik is van de actie weet in niet. Mijn tweetje alleen al werd een keer of 15 geretweet, het bereik loopt dan al snel op. Ook voor een campagne op Twitter geldt net als voor alle andere campagnes dat hij creatief, relevant en in het juiste umfeld moet staan om opgemerkt te worden, dat was gister het geval. Nu maar afwachten of Twitter geld gaat vragen voor het plaatsten van een dergelijke campagne. 

Geen opmerkingen :

Een reactie posten