vrijdag 5 juli 2013

Lokale ondernemers die werken voor de community krijgen nieuwe kansen.

Crisis; Periode van ernstige ontwrichting van het staatkundig, sociaal-economisch en/of cultureel leven, meestal gebruikt voor een periode van korte duur, daarnaast ook gebezigd voor een periode van stagnatie die zich over langere tijd uitstrekte.
Samenwerken.
Nederland piept en kraakt en zoekt naar antwoorden op de nieuw ontstane werkelijkheid, er is immers geen crisis meer. Er is wel een nieuwe realiteit waar we aan moeten wennen. Sommigen noemen het een transitie dat klinkt ook mooier. In deze nieuwe realiteit ontstaan er tal van stromingen. Hoewel de opkomst van het internet ontwikkelingen met zich meebrengt als social media, winkelen met behulp van computers en zelfs het aangaan van relaties met behulp van websites meen ik ook heel duidelijk een andere ontwikkeling te zien. Het zakendoen met de winkel in de buurt. Het gunnen van de handel aan een lokale ondernemer. Een stad met lege winkels is niet gezellig. Een buurt zonder super mist een hart. Steeds meer mensen realiseren zich dat de aankoop die ze doen meehelpt om hun eigen community in stand te houden. Een aankoop bij de Mediamarkt, Zara, Albert Heijn of Zalando draagt alleen bij aan de diepe zakken van de investeerders en de aandeelhouders. De consument krijgt dat door en denkt vaker, wat doet deze onderneming voor mij of voor de gemeenschap waar ik onderdeel van ben? Ontwikkelingen als big data en het onzorgvuldig omgaan met privacy dragen bij aan het groeiende gevoel van onbehagen. Hoewel alles zich nu richting het internet lijkt te begeven en we zien dat banken hun filialen in de buurt sluiten. Ja, dat ze zelfs zeggen dat de exploitatie van een pinautomaat in de buurt niet langer meer financieel verantwoord kan worden, kunnen we in nabije toekomst wellicht meemaken, dat blijkt dat de plank volledig is misgeslagen. Vanuit evolutionair perspectief heeft de mens behoefte om ergens bij te horen. Dat is simpelweg te verklaren uit het gegeven dat samenwerking noodzakelijk was om te overleven. Individuen die opereerden in groep hadden nu eenmaal betere kansen. Daar is niets aan verandert, zeker niet in een tijdspanne van 25 jaar. In tijden van verandering, crisis of transitie kan het zomaar zo zijn dat we dat groepsgevoel, het samenwerken om te overleven belangrijker gaan vinden. Lokale ondernemers die hier op inspelen kunnen daar hun voordeel mee doen.

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen