zaterdag 30 september 2017

95% van alle fysieke online retail aankopen wordt gedaan door 5% van de bevolking.

Volgens recent onderzoek van Worldpay, de wereldleider in betalingen, zijn Nederlandse supershoppers verantwoordelijk voor 95% van alle online aankopen van fysieke goederen in Nederland terwijl ze slechts 5% van de bevolking vertegenwoordigen.

Ronald Voorn attendeerde mij op dit onderzoek met deze toch wel opmerkelijke getallen waarvoor mijn dank. Die 5% komt overigens aardig overeen met het marktaandeel dat in handen was van de postorderaars. Belangrijker is het een doorkijkje naar het potentieel. 20 jaar internet zorgde ervoor dat nog steeds maar een relatief klein gedeelte van de bevolking verantwoordelijk is voor de online verkoop van alle fysieke spullen. 

Hoe waarschijnlijk is het dat deze harde kern de komende jaren snel doorgroeit naar 10 of 20 procent? Om de groeiprojecties van internetverkopen zoals je die overal kunt lezen waar te maken zullen er veel meer online kopers moeten toetreden want het vrij te besteden inkomen van deze vijf procent is niet van elastiek.

Alle pure online players vissen in diezelfde vijf procent vijver, dat zorgt voor problemen. 

De kopgroep van de Nederlandse pure players wordt gevormd door Bol, Coolblue en Wehkamp. Succesvolle partijen als het gaat om omzetgroei, maar de resultaten als het gaat om winstgevendheid zijn te mager om in de toekomst echt potten te kunnen breken. De afgelopen jaren waren ze misschien wel met name succesvol in het wegvagen van het marktaandeel van de postorderaars. 

De Nederlandse digitale vijver blijkt gewoon te klein en te weinig winstgevend voor pure online warenhuizen. Dat is overigens geen nieuws, het word al jaren geroepen maar verblind door het digitale nieuwe en de groeipercentages worden de feiten tot nu toe gewoon genegeerd.

Andere namen in de Twinkle top tien zijn internationale partijen of hebben winkels. Naar verwachting zal Amazon, na het succesvol innemen van de Duitse markt, de komende twee drie jaar de markt gaan leiden in Nederland. Online wordt het eerst Amazon en dan een lange tijd helemaal niets.

Amazon is beurslieveling en heeft toegang tot meer cash en meer inkoopkracht dan alle Nederlandse spelers bij elkaar. Zonder een klap aan marketingspanningen kwamen ze dit jaar met een omzet van 320 miljoen euro al met stip binnen op plaats vijf in de top Twinkle top tien. Het internet maakt toetreden tot markten buitengewoon simpel. 

Amazon is allang geen pure retailer meer maar heeft zijn tentakels uitgestrekt naar winstgevende activiteiten met diensten zoals hardware, de cloud en entertainment. Voor een dergelijke strategie is Nederland gewoon te klein. De Nederlandse vijver is klein en fijn voor spelers die een specifiek domein hebben. Daar wordt ook door een beperkt aantal spelers geld verdiend. 

De grote groei van online verkopen zal eerder op het conto komen van de natuurlijk digitale diensten zoals tickets, financiĆ«le diensten, verzekeringen en vakanties. Met een omzet die richting de vijf miljard loopt nu al goed is voor ongeveer de helft van alle Nederlandse online uitgaven. 

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen