zaterdag 5 maart 2011

Je gaat Youp van het Hek niet vragen om Buckler te promoten

10.000 dollar per tweet
Deze week was het weer even nieuws. Charlie Sheen zou zich tienduizend dollar per tweet laten betalen. In mijn artikeltje “Paul de Leeuw kende de waarde van zijn Twitteraccount niet” dat ik enige maanden geleden publiceerde gaf ik al aan dat die discussie volop speelt. Het is een logisch model. Naarmate er bovendien meer bekend wordt over het profiel van je volgers neemt de waarde van de boodschap toe. Sheen had al rap een miljoen volgers. Als je dat overigens doorrekent naar kosten per kontact dan vallen die kosten aardig mee. Onder het kopje promoted tweets heeft Twitter een eigen sectie waarin wordt uitgelegd hoe Twitter zelf te werk gaat. Twitter houdt rekening met het aantalen malen dat de tweet wordt gelezen, retweets en natuurlijk clicks. Daarnaast proberen ze geld te verdienen met de trending topics. Dat laatste vind ik een slecht idee omdat je daarmee het principe van Twitter geweld aandoet. Twitter kan beter een verdienmodel kiezen waarin ze marge maken op betaalde tweets in plaats van zelf op zoek te gaan naar partners. Gewoon met een tariefkaart dan kan iedereen zelf aan de slag. Met verbeterde software moet het mogelijk zijn om betere profielen te maken van volgers. Niet alleen kwantiteit maar ook kwaliteit van de volgers moet gaan gaan meewegen. Taal is bijvoorbeeld relevant, als tien procent van je volgergroep uit Amerikanen bestaat, dan wordt een advertentie in het Nederlands natuurlijk minder gelezen. Bestaat je volgersgroep voornamelijk uit bedrijven dan moet dat ook meewegen. Autoriteit is zeer van belang, als je een gadget wil verkopen dan helpt het als Vincent Everts of Alexander Klopping een positieve tweet plaatsen. Het zorgen voor Traffic kan ook betaald gaan worden. Simpel als ik een bericht post van de Leeuwarder courant dan zijn er toch lezers die op grond van mijn autoriteit denken dat het een interessant artikel is. Daar zou je voor betaald kunnen worden. Op mijn beurt zal ik er alles aan doen om onafhankelijk te blijven anders is je verdienmodel weg. Volgers verwijnen immers met de snelheid van het licht. Als je groepen twitteraars weet te interesseren dan kom je al snel op grote aantallen. Een bereik van 25.000 personen is zo gepiept. Het moet natuurlijk wel passen. Je gaat aan Youp van het Hek niet vragen om Buckler te promoten

Geen opmerkingen :

Een reactie posten