dinsdag 29 maart 2011

Twitter wordt bestuurd door een kleine elite.

Twitter elite van 20.000 van personen

Ongeveer 20.000 twitteraars zijn verantwoordelijk voor de helft van het gebruik van twitter. Dit is de verrassende uitkomst van een onderzoek dat is verricht door een team van YahooDat betekent dat slechts 0.05% van de gebruikers van twitter in belangrijke mate bepalend zijn voor het gebruik van de microblog site. Een team van Yahoo researchers deed onderzoek naar het gebruik van dit platform. Een voorzichtige conclusie luidt dat twitter geen social network is maar een platform waar een kleine “twitter elite” van ca. 20.000 gebruikers boodschappen plaatst die door vele gebruikers worden gelezen. De onderzoekers analyseerden hiervoor 260 miljoen tweets en kwamen tot de conclusie dat ca. 50 procent van de gelezen tweets waren geplaatst door een select gezelschap dat ruwweg kan worden opgedeeld in de categorieën media, celebrities, organisaties, bloggers en algemeen. De onderzoekers concluderen dat celebrities toch voornamelijk celebrities volgen en dat ook de rest van de categorieën voornamelijk elkaar volgt. Ongeveer de helft van alle informatie die gepubliceerd wordt door de traditionele nieuwsmedia vindt zijn weg naar twitter via het niet gereguleerde kanaal van “opion leaders” die hoewel ze te boek staan als reguliere twitteraars door hun grote schare volgers een zekere mate van autoriteit hebben verworven. Het is ook interessant om te lezen dat onderzocht is welke links nu de langste levensduur hebben op twitter. Het blijkt dat links die verwijzen naar nieuwsfeiten het kortst leven  terwijl links die verwijzen naar video fragmenten of muziek steeds weer opnieuw opduiken eigenlijk zegt het onderzoek dat deze links een vrijwel onbeperkte levensduur hebben. Ergens daartussen bevinden zich de links naar blogs die op twitter ook een verrassend lange houdbaarheid tonen. De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat twitter zich ontwikkelt van een social network naar een platform voor het delen van informatie.

Tot slot zegt het onderzoek een nieuw daglicht te werpen op een aantal traditionele communicatie regels. Lees het hele onderzoek op http://research.yahoo.com/pub/3386

Het bericht dat ook geplaatst is op Molblog  heeft geleid tot verschillende discussies omtrent de juistheid van de cijfers. Zijn de 20.000 Twitteraars met de meeste volgers inderdaad goed voor de helft van alle gelezen tweets? Nico Schoonderwoerd van Twirus.com betwijfelt het. Hij denkt dat het veel realistischer is om te stellen dat de helft van de tweets die je in je timeline voorbij ziet komen, afkomstig zijn van twitteraars met meer dan duizend followers (oftewel: zo'n 1,65 procent van alle Twitteraars). In het Yahoo-onderzoek staat: 'It remains the case that 20K elite users, comprising less than 0.05% of the user population, attracts almost 50% of all attention within Twitter'.
Volgens Schoonderwoerd is dat 'ontzettend onduidelijk en misleidend'.


Op mijn beurt twijfel ik aan de benadering van Schoonderwoerd omdat het in het onderzoek niet gaat om geproduceerde of geschreven tweets maar om de daadwerkelijk gelezen tweets. Tweets van George Clooney, Lady Gaga, Juistin Bieber of Jan Mulder worden beter gelezen dan een tweet van elk ander een willekeurig persoon.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten