donderdag 28 april 2011

Foursquare is naar eigen zeggen in een jaar tijd gegroeid van 1 miljoen naar 8 miljoen gebruikers.

Foursquare is naar eigen zeggen in een jaar tijd gegroeid van een miljoen naar acht miljoen gebruikers wereldwijd. Voor zover ik heb kunnen achterhalen komen er nu dagelijks zo'n 25.000 nieuwe gebruikers bij. Van deze gebruikers komt ca. 2/3 uit de VS. Een laatste schatting van december 2010 was dat Foursquare in Nederland ca. 150.000 gebruikers had. De onderneming zelf is niet scheutig met cijfers maar de getallen die op het net circuleren lijken er op te wijzen dat de groei nu accelereert. Een goede graadmeter lijkt in deze context de toename van het aantal Foursquare gerelateerde tweets die de laatste maanden lijkt te exploderen. Wellicht is het nu dan ook het moment om er toch eens serieus naar te gaan kijken. Sinds een maand of twee gebruik ik Foursquare zelf steeds actiever. Bij elke checkin wordt ik opnieuw verrast door de aanbiedingen van lokale ondernemers. Van een miljoen accounts naar acht miljoen accounts is natuurlijk een formidabele groei, hoeveel mensen er actief dagelijks gebruik van maken zal dan ook stevig zijn toegenomen. Foursquare moet het hebben van veel gebruikers. Hoe meer gebruikers hoe beter de applicatie gaat werken. Het zou dan ook zomaar kunnen dat Foursquare dit jaar echt verder gaat doorbreken. Onduidelijk is welke rol Facebook places in dit geheel gaat innemen. Facebook heeft veel accounts in Nederland en wil ook op het vlak van locatie based marketing een slag slaan. Foursquare lijkt echter op dit vlak met een nul voor te staan. Ik moet zeggen dat ik Foursquare een leuke applicatie vind met heel veel makkelijke reclame mogelijkheden ook voor de wat kleinere bedrijven. Je kunt eenvoudig aanbiedingen communiceren en er bestaan aardige mogelijkheden om de loyaliteit onder je klanten vergroten. Foursquare zelf mikt op een breder concept. Het wil de leidende applicatie worden op het gebied van aanbevelingen, referenties. Met name die tak van marketing lijkt een enorme vlucht te nemen. Uit recente onderzoeken kwam al naar voren dat 2/3 van de aankopen op het internet tot stand komt op basis van aanbevelingen, referenties. Foursquare lijkt een goede kans te maken om op dit gebied een speler van formaat te worden. Daar komt nog bij dat Foursquare ook gewoon leuk is. Het spelelement van Foursquare zorgt voor een grotere binding met de applicatie want burgemeester van een locatie worden willen we toch allemaal. 


Als je aan de slag wil met Foursquare kun je deze link gebruiken die verwijst naar een "how to"artikel op de site van Mashable

Geen opmerkingen :

Een reactie posten