maandag 27 juni 2011

Hoe worden linkjes op #Twitter verwerkt. DWVTS vroeg het #durftevragen.

Veel tweeps gebruiken software hulpjes om berichten even op te slaan om ze op een later tijdstip rustig na te lezen. In dit artikel staan linkjes naar deze hulpjes. Bloggers en uitgevers kunnen een hoger bereik realiseren wanneer ze betere kopregels maken en langere artikelen openen met een samenvatting.

Tweeps bewaren tweets met linkjes
Ik vroeg me vanmorgen af hoe mensen omgaan met linkjes in hun tweets. Ik heb daar een eigen routine voor. Ik lees een tweet, open een link, scan het artikel om vervolgens een keuze te maken of ik het artikel later nog eens na zal lezen. Dat doen veel mensen zo bleek uit een vraagronde via #durftevragen. Het is een interessant proces omdat het een ander licht werpt hoe blogs of redactionele artikelen opgemaakt zouden moeten worden om zoveel mogelijk bereik te creëren. Tweeps gebruiken dus tools om eraan herinnerd te worden dat er een leuk artikel is wat nog gelezen moet worden. Het zijn handige hulpprogrammaatjes die min of meer hetzelfde voor je doen. Een link bewaren zodat je het later nog eens terug kunt lezen. Verreweg de meeste mensen gebruiken daarvoor de favorieten knop van Twitter. Best goed van Twitter dus. Gevolgd door readitlater, evernote, delicious en instapaper. Op de laatste plaats zijn er dan gebruikers zoals ikzelf die een linkje naar zichzelf mailen om het artikel later nog eens door te nemen. Je scant dus een link daarna een artikel en slaat het vervolgens tijdelijk op om later nog eens te lezen. 

Met name Bloggers maar ook sommige uitgevers zouden hier op kunnen anticiperen door een artikel altijd te beginnen met een samenvatting van bijvoorbeeld maximaal drie regel. Echt niet langer. Een samenvatting waarin staat waarom je het hele artikel vooral nog eens uitgebreid zou moeten lezen. Een stukje reclame voor het artikel als het ware. Dat helpt met name Tweeps om snel een beslissing te nemen of iets de moeite waard is. Veel blogs zondigen tegen deze regel en rollen binnen met lappen tekst. Natuurlijk is niet alleen de tekst van belang het begint natuurlijk met de kopregel. Je kunt zien dat redacteuren nog veel te weinig oog hebben voor het samenstellen van een spannende kopregel die ervoor gaat zorgen dat iedereen het artikel wil lezen. Vaak worden ze automatisch gegenereerd door een stukje software en komt er een kopregel die bijvoorbeeld begint als  “ik heb net “…..” via #ad gelezen of het hinderlijke "Gelezen in m'n Bright IOS app:" Als je mensen via een tweet naar een artikel leidt dan zien ze dat zelf ook wel. Soms wordt het bericht geplaatst zonder dat je het kunt bewerken om nog maar niet te spreken van al die hinderlijke divisie tekens tussen de woorden. In de praktijk werkt dat niet. Het zou bijvoorbeeld handiger zijn wanneer je verschillende kopregels zou aanbieden zodat een tweep zelf kan besluiten welk type kopregel werkt om zijn volgers te interesseren voor het artikel. Sharen van artikelen is immers mooi je krijgt er meer lezers door en dat is dan weer goed voor de kassa. 

1 opmerking :