woensdag 29 juni 2011

Gratis vliegen met een hoge Kloutscore

Een artikel dat gaat over het commercieel inzetten van de invloed die jij kunt uitoefenen op je netwerk. Bedrijven als Klout, Peerindex en Grader maken werk van het meten van invloed. Heb je invloed dan krijg je in de toekomst makkelijker een baan en allerlei leuke aanbiedingen.

Ik werd in een tweet van @roosvanvugt geattendeerd op een artikel in de New York Times. Ik zag een relatie met een stukje dat ik eerder had geschreven over de toenemende invloed van reviews en mond tot mond reclame. Na het lezen van het artikel zag ik bovendien een verband dat mij nog niet eerder opgevallen was. Heb je invloed dan kun je een rol spelen in mond tot mond reclame campagnes en reviews. Daar komt dan de waarde van de van de kloutscore om de hoek kijken. Heb je een hoge score dan gaat je dat in de toekomst helpen bij het vinden van een baan, een gratis up-grade in een hotel of het krijgen van allerlei aardige samples in de supermarkt. Heb je een klacht dan wordt je sneller geholpen. Een aantal bedrijven stort zich nu volop op het meten van deze invloed. Zij onderzoeken het gedrag van miljoenen internet gebruikers, Linkedin, Twitter, Blog, Youtube, Facebook en Google. Steeds meer onderdelen worden meegenomen in die metingen. De belangrijkste bedrijven op dit gebied zijn nu Klout, Peerindex en Grader

Natuurlijk gaat het niet alleen om het aantal volgers, genoemde bedrijven maken er hun business van om te onderzoeken wat jouw invloed op je netwerk is. Dit drukken ze vervolgens uit in een getal. De gemiddelde score op dit moment bij Klout is bijvoorbeeld 19. Is jouw score boven de 40 dan gebeurd er al iets. Het gaat niet om volgers maar om invloed. Klout bijvoorbeeld gebruikt 35 variabelen die gezamenlijk een score tussen 0 en 100 bepalen. 
De belangrijkste zijn bereik, je echte publiek, de kans dat mensen je geloven, je invloed op mensen en de invloed van je netwerk. Invloed heb je als jij je volgers kunt aanzetten tot het lezen van een artikel, een donatie te doen voor een goed doel of je je netwerk kunt aanzetten tot het uitwisselen van een recept. Kortom kun jij je netwerk aanzetten tot actie. 

De hoogste Kloutscore is vooralsnog weggelegd voor Justin Bieber hij heeft een score van 100 maar er zijn er al velen met scores hoger dan 60 die een groot bereik hebben, serieus worden genomen en een sterk netwerk hebben. Bedrijven zien hier natuurlijk mogelijkheden. Voorbeelden die in het artikel in de NYT werden genoemd waren van Virgin, die personen met een hoge Kloutscore gratis naar Los Angeles liet vliegen, het Palms Hotel in Las Vegas dat gasten met een hoge Kloutscore een gratis up-grade gaf voor een ticket naar Cirque de Soleil en Audi die een promotie start via Facebook op basis van Kloutscore. 

Het is niet zo vreemd. Als je een nieuw biertje wil introduceren is het handig dat mensen met een hoge Kloutscore positief over jou denken en spreken. We weten allemaal wat er kan gebeuren wanneer iemand met een hoge Kloutscore iets naars zegt over jouw product.  Oh ja, bij het ter perse gaan van dit stukje had ik zelf een Kloutscore van 62, nu maar wachten op die gratis tickets.



Nadat ik het stukje had gepubliceerd werd ik er door Ivo Meisen op geattendeerd dat Klout een programmaatje heeft waarmee je direct in je Twitter timeline kunt zien hoe hoog iemand zijn Kloutscore is. Je kunt dan direct zien of iemand invloed heeft. Mooie aanvulling. 



1 opmerking :