zondag 4 maart 2012

Social media nog niet in business.

Social media en business staan nog in de kinderschoenen.
Het afgelopen wintersportseizoen ben ik meerdere malen op de skipiste geweest. Met vrienden, collega’s, familie in hotels en appartementen. Ik kocht aardige skikleding en het nodige skimateriaal. Ik poste commments en foto’s op Facebook, Instagram, Twitter en het blog voor wintersporters. Zichtbaarder kun je de link tussen mijn persoon en de directe omgeving met skiën, skivakanties en skimateriaal niet leggen. Ik klaagde over het reisbureau Bizztravel en was regelmatig te vinden in Avoriaz. Mijn e-mail adres is te vinden via linkedin en mijn blog. Als wintersporter, die zo duidelijk is vertegenwoordigd op verschillende social media platvormen verwacht je dan toch een mailtje met een aanbieding voor een wintersport vakantie en dan bedoel ik niet het standaard mailtje van het reisbureau waar je geboekt hebt. Een reactie van een fabrikant van sneeuwbrillen, wollen ondergoed of een linkedin verzoek van een reisbureau gewoon omdat het kan. Niks, nul, nada heb ik ontvangen. Als social media watcher kan ik niet anders dan vaststellen, dat er nog veel werk aan de winkel is. Ik las afgelopen week nog een artikel op marketingfacts dat slechts 6% van de marketeers social media inzet voor het verkrijgen van inzicht in klanten, dat zegt natuurlijk al iets. De werkelijkheid lijkt mij zo simpel. Als ik skiën intik op het zoekvenster van Twitter krijg ik heel veel resultaten. Je kunt deze resultaten verder verfijnen of verdiepen met namen van wintersportgebieden of dorpen. De selectie op landen en gebieden vertelt immers veel over het soort wintersporter. Je doelgroep is tegenwoordig zo dichtbij. Zorg vervolgens voor een platform met een aantrekkelijk aanbod en treed in contact. Oh ja, natuurlijk kun je het woord skiën vervangen door willekeurige andere woorden. 


Mocht je door dit artikeltje aan het denken zijn gezet. Je kunt natuurlijk contact met me opnemen. Wellicht dat ik je kan helpen. Tadek Solarz

Geen opmerkingen :

Een reactie posten