vrijdag 13 januari 2012

De communityshop, Oad gunt de winst aan zijn klanten.

Gaat dit beeld veranderen?
Een paar maanden geleden publiceerde ik onderstaand artikel met als gedachte dat winkels op zoek zijn naar loyaliteit en dat je dat wellicht zou kunnen omdraaien. Eerst de loyaliteit en dan de winkel. Oad is nu gestart met een opvallende campagne het leek me goed om een en ander nog een keer op een rijtje te zetten. De winkels verdwijnen uit het straatbeeld. Internet wordt met de dag belangrijker als distributie kanaal voor allerhande producten. Vonden we de verkoop via het internet van muziek en boeken vanzelfsprekend en waren we al gewend geraakt aan de on-line verkoop van alle producten waar een stekker aan zat. Nu wordt ook voorspeld dat op afzienbare termijn wellicht de helft van kleding en schoenenverkoop er aan zal geloven. De vraag rijst bij wie gaan we die producten kopen. Of misschien wel beter gezegd wie gunnen we de marge, de winst. Nu de p van plaats is veranderd in de i van internet ontstaan als vanzelfsprekend nieuwe krachten. Gevestigde merken, als bijvoorbeeld, Wehkamp en de Media Markt doen hun best om de On-Line klant loyaliteit naar zich toe trekken. Er wordt geld, heel veel geld gepompt in reclame, kwaliteit, service en loyaliteit. Vooralsnog met succes. Maar is dit wel een houdbaar concept? Wellicht zien we in de nabije toekomst nieuwe vormen van winkelen die ik voor het gemak de naam Community Shopping meegeef. Het uitgangspunt van de  community shop is het omdraaien van de loyaliteit. Je begint met een community met fans en hun loyaliteit en je bedenkt daar een winkel concept bij. Een gedeelte van de marge, de winst, vloeit niet in de zakken van de aandeelhouders maar komt ten goede aan die community. Hoe ziet zo’n community er dan uit? Je kunt daarbij denken aan steden, dorpen, musea, stichtingen, verenigingen en clubs. Als je als uitgangspunt neemt dat prijs, kwaliteit en service gelijk is en dat de plaats niet meer relevant is dan gaat het met name nog om het gunnen van de marge, de winst. De afweging die dan moet worden gemaakt is of ik de winst gun aan de Mediamarkt of aan het Friesch museum. Gun ik de marge aan Wehkamp of aan mijn voetbalvereniging. Gun ik mijn klant loyaliteit aan Zalando of aan Greenpeace.

Natuurlijk is het een simpele voorstelling van zaken. Maar niet onmogelijk. Er zijn tal van voorbeelden van websites die alleen leads genereren die rechtstreeks ingeschoten worden bij leveranciers. Je kunt overal reizen boeken en vliegtickets inkopen. Bij het inkopen van verzekering je geen idee wie nu werkelijk het product levert. Het internet is vol met verkoopportals van electronica en iedereen doet zijn best om via handige Google methodieken en heel veel reclame euro's zijn nering onder de aandacht te brengen. Ik denk dat we het kunnen omdraaien. We beginnen met de community, de loyaliteit. We bedenken welke producten het best bij de community passen en we zorgen ervoor dat een deel van de winst terugvloeit naar die community. Niet als zweverig concept maar als concept dat werkelijk bij het internet past. Als ik een broodrooster koop bij Greenpeace geeft mij dat een beter gevoel dan wanneer ik diezelfde broodrooster koop bij de Mediamarkt. Als je een computer kunt bedienen kun je ook bepalen waar je geld naar toe gaat en wat er met de winst gebeurd.

Oad gunt de winst aan zijn klanten.


Reisbedrijf Oad laat zien dat het kan. Oad heeft als een van de grootste reisbedrijven van Nederland besloten om haar klanten voordeel te geven in een heuse winkel. De in Leeuwarden gevestigde onderneming The Coolminds Group ontwikkelde het concept voor reisorganisatie Oad. Het concept is verassend eenvoudig maar tegelijkertijd baanbrekend. Oad beschikt over een aardige community, klanten die elk jaar opnieuw hun reis boeken via dezelfde reisorganisatie. Voor deze community heeft Oad nu een winkel ingericht, de vakantie Vip-shop. Klanten van Oad krijgen via een vippas een unieke code waarmee ze kunnen winkelen in een Oad winkel. De winkel met interessante aanbiedingen is alleen toegankelijk voor leden van de Oad community. In plaats van korting ontvangt de klant een reistegoed. Het opgebouwde tegoed kan worden verzilverd wanneer een nieuwe reis via Oad wordt geboekt. De vakantie Vip-shop is van start gegaan met een assortiment van ruim 1000 producten variërend van een skibril tot een camcorder. Oad brengt de winkel groots onder de aanbracht via mailings, internet en een radio- en televisiecampagne met Winston Gerschtanowitz. Het mes snijdt voor de reisorganisatie aan twee kanten. De winkel zorgt voor waardevolle informatie en de klant wordt beloond voor zijn loyaliteit. In de eerste week na opening activeerden al ruim tienduizend klanten hun unieke code. De Oad groep is met 220 reisbureaus en bestemmingen in meer dan zestig landen een van de grootste reisbedrijven van Nederland. Oad is met een omzet van ca.1 miljard euro over 2011 een echte reus met een lange adem. We zullen hier waarschijnlijk in de toekomst dus nog veel meer van horen. Oad maakt op deze manier slim gebruik van de mogelijkheden van het internet. Immers of ik die skibril nu koop bij de lokale sportzaak of bij Oad het maakt mij als consument weinig uit. Nu krijg ik die bril tegen een zeer scherpe prijs en bouw ook nog een spaartegoed op voor een nieuwe wintersport. Oad neemt op deze manier de kans waar om op andere manier een relatie op te bouwen met haar klanten. Door het inzetten van een winkel als loyalty concept beloont Oad haar klanten. We zullen in de toekomst veel meer van dergelijke winkelconcepten zien die daarmee een extra distributie kanaal zullen gaan vormen voor tal van producten. 

Geen opmerkingen :

Een reactie posten