Bedrijven
beginnen stukje bij beetje inzicht te krijgen in de mogelijkheden van de social
media. Het ene bedrijf experimenteert nog terwijl het andere bedrijf een mooie
samenhangende strategie ontwikkelt. Twitter, linkedin, Facebook en het blog horen al een
beetje tot het standaard arsenaal. Direct daarachter volgen Hyves, Google+,
Pinterest en Instagram.
Al wat langer geleden had je het
bedrijf aangemeld bij Google met een compleet profiel en was je zichtbaar
geworden op Google maps. Met een beetje handigheid allemaal goed in elkaar
gesleuteld. De kanalen bij elkaar opgeteld geven soms toegang tot duizenden
vrienden, medewerkers, volgers, fans, en klanten. De platformen worden op
verschillende manieren ingezet maar hebben allemaal een open karakter. Je kunt er met twee klikken foto's en teksten plaatsten. We luisteren
naar klanten, plaatsen berichten, halen informatie en proberen zo stukje bij
beetje het bedrijf zichtbaar te maken. We communiceren er flink op los en alles
wat we communiceren wordt genadeloos geïndexeerd, zeg maar vastgelegd voor het
nageslacht door Google en Bing. Sommige gebeurtenissen staan soms jaren later
nog onverklaarbaar hoog in de rankings van Google. We maken met de medewerkers
afspraken over wat we wel en wat we niet doen. Steeds vaker worden er
trainingen gegeven hoe je social media slim kunt inzetten. Openheid is
mooi maar we moeten het niet overdrijven, dus we maken interne afspraken over
wat we wel en wat we niet zeggen. We moedigen het gebruik aan maar het moet wel
een beetje leuk blijven. Medewerkers hebben de nare gewoonte om zich permanent
te oriënteren op hun mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Ze komen en gaan. En dan
wordt je wakker. Wie beheert al die verschillende inlogcodes? Kan ik ze snel aanpassen? Wat
als. Ik kan je vertellen dat het aanpassen van die codes in veel gevallen een
enorme klus is. Inlogcodes zijn vaak gekoppeld aan e-mail adressen die op
hun beurt weer gekoppeld zijn aan persoonlijke codes. Plotseling kan iemand
anders dus de controle over jouw social media platformen hebben. Narigheid ligt op
de loer en Google legt het graag vast, voor de eeuwigheid. Natuurlijk heb jij
dat allemaal op orde. Maar voor diegenen die dit lezen en er iets in herkennen
zou ik zeggen maak onmiddellijk een beleid, registreer en pas je
arbeidsovereenkomsten aan. Wijzig standaard elke twee maanden alle wachtwoorden
en bewaak die inlogcodes alsof het de geheime receptuur van CocaCola betreft. Heb je
het goed geregeld dan kun je natuurlijk rustig doorslapen
Geen opmerkingen :
Een reactie posten