sc Heerenveen opent webshop. |
Met de opening van een webshop laat sc Heerenveen zien dat ook
voetbalclubs digitaal kunnen innoveren. Natuurlijk had de club al een goed
bezochte fanshop zoals veel voetbalclubs. Het was de meer traditionele
winkel waar artikelen zoals shirts, shawls en andere clubzaken werden verkocht.
Met de communityshop gaat de club een stevige stap verder. Het is een
volwassen webshop waar fans op termijn niet alleen de bekende club artikelen kunnen kopen
maar ook en dat is uniek, ruim 500 interessante andere artikelen. Het gaat daarbij
om producten die kunnen variëren van een zitzak tot allerlei producten waar een
stekker aan zit. Fans die de club willen steunen maken daarvoor maandelijks een vergoeding over. In ruil voor deze vergoeding ontvangen ze “spaarpunten” en het exclusieve recht om in de shop te kunnen kopen met een korting die kan oplopen tot wel 50%. Om deelname voor de fans extra
aantrekkelijk te maken wordt het eerste lidmaatschap van de shop door sc Heerenveen beloont met onder meer een vrijkaart
voor een Europese wedstrijd en 10.000 punten om mee te beginnen. Het geld
vloeit terug in de clubkas en daarmee snijdt het mes voor de club aan
twee kanten. Fans worden beloond voor hun loyaliteit en de clubkas wordt
gespekt. Naast een etalage met aantrekkelijke producten wordt de winkel ook de
plek waar de leden van de businessclub hun producten of diensten met
kortingen kunnen aanbieden. Op deze manier kunnen de fans op een aantrekkelijke manier
profiteren van het netwerk, de community, rond sc Heerenveen. De businessclub
van sc Heerenveen is met 1100 leden nu al de grootste zakenclub van Nederland en het
ligt voor de hand dat fans graag zaken doen met bedrijven die hun club
ondersteunen. Tot slot biedt de winkel voor de sponsors directe toegang tot de kaarthouder en is daarmee voor hen een geweldige etalage om direct zaken te
doen. De shop moet uitgroeien
naar het centrale platform voor alle commerciële activiteiten van de club. sc
Heerenveen ontwikkelde dit concept samen met de Coolminds groep in Leeuwarden,
die ook tekent voor ontwikkeling en de organisatie. We zullen in de toekomst meer van dergelijke winkelconcepten zien die daarmee een extra distributie kanaal zullen gaan vormen voor tal van producten.
Ik denk dat het vooral product selectie op data wordt
BeantwoordenVerwijderenJe zoekt de specificatie van producten van dezelfde soort
Gaat daar producten op vergelijken
Onderzoekt andere gegevens,
zoals fans
vrienden
laagste prijs
service kwaliteit perceptie
reputatie
en maakt een keus
Kan ook off line zijn, als de service relatie belangrijk is.
Auto's gaan een internet interface krijgen
Dan kun je via internet een specialist, waar ook ter wereld naar je auto en zijn parameters laten kijken.