Google, vinden en gevonden worden. |
De afgelopen weken is veel te doen geweest over de gevolgen van de introductie van de cookie wet. Natuurlijk vlogen de cookie cowboys in de gordijnen, immers het hart van hun business werd geraakt. Maar zeg nu zelf, als je op elke willekeurige pagina die je op het internet aanklikt wordt achtervolgd door een advertentie van Zalando dan kun je toch op je klompen aanvoelen dat iemand daar iets aan gaat doen. Cookies waren een kunstje zullen we maar zeggen en dan gaan we nu weer over tot de orde van de dag. Communicatie moet nog altijd onderscheidend zijn, je raken en beklijven. De dominantie van het internet en de opkomst van de sociale media stellen voor de marketing communicatie nieuwe regels, merkauroriteit is het nieuwe doel en Google bepaalt daarbij het tempo. Ik zie een nieuwe realiteit opkomen die aan de poten zaagt van veel gebruikte reclame formules zoals AIDA (Attention, Interest, Desire Action) of de lijn van merkbekendheid via merkvoorkeur naar koopbereidheid. Beide formules kennen hetzelfde vertrekpunt. In het ene geval attention in het andere geval bekendheid. Wel overzichtelijk, je hebt er namelijk maar een ding voor nodig, een zak met geld. Aandacht en bekendheid zijn immers nog steeds gewoon te koop. Je koopt RTV tijd, vult de dagbladen met advertenties en ik kan je garanderen dat je merk of dienst bekend wordt, bijna met cijfers achter de komma. De keerzijde van dit soort gekochte merkposities is dat ze ook veel onderhoud nodig hebben. Ze blijven lang veel geld kosten en laten we eerlijk zijn, de meeste bedrijven beschikken niet over Zalando budgetten en zeker niet over een lange periode.
Nieuwe digitale realiteit. In de digitale
realiteit draait het niet alleen meer om merkbekendheid of merkvoorkeur maar om
vinden en gevonden worden daarmee is merkautoriteit een sleutelwoord geworden. De wereld van zoeken en gevonden worden wordt gedomineerd door de mannen en
vrouwen van Google met een marktaandeel van boven de 80 procent maken zij de
dienst uit. Google kennen we als het meest succesvolle reclamebedrijf ter
wereld maar de belangrijkste driver achter Google, de organische
zoekresultaten, draaien niet om adverteerders. Daar gaat het steeds meer om merkautoriteit. Beschik je niet over miljoenen reclame euro’s dan liggen daar dus
uitgelezen kansen om je merk te vestigen
en te verdiepen. Gewoon door te vertellen wie je bent en wat je doet,
mooier kan het niet, dat wil toch elk bedrijf zou je zeggen. Niets is echter
minder waar. Bedrijven zijn verslaafd geraakt aan reclame campagnes en buro’s
die met cookies op de klant jagen. Daaromheen werden SEO professionals
ingehuurd. De SEO mannen en vrouwen namen de website onder hun hoede en zorgden
voor de steeds belangrijker wordende Google resultaten. Websites werd
gescant en vervolgens voor Google vindbaarheid geoptimaliseerd. Met als resultaat dat je website niet alleen
onleesbaar werd maar ook nog als een komeet steeg naar de top tien van getoonde
zoekresultaten op Google. Niet de bron van het bericht werd gevonden maar je
kwam uit bij tussenpersonen die dus veel tijd en geld hadden geïnvesteerd in
vindbaarheid. Natuurlijk werd dit grootschalig toegepast en kreeg Google er
tabak van. Vervuiling van de zoekresultaten is slecht voor de vind business en
dus kwam Google met zijn Panda
release. Een nieuw algoritme dat er voor gezorgd heeft dat veel van deze
tussenpersonen websites van de ene op de andere dag de helft van hun site
traffic verloren. De laatste grote panda up-date vond plaats in april van dit
jaar. Google creëerde daarmee een nieuwe realiteit.
Merkautoriteit en vindbaarheid. In de nieuwe realiteit
van Google draait het om merkautoriteit. Merkautoriteit zorgt bij Google voor
vindbaarheid en dat is waar we naar op zoek zijn. Merkautoriteit geeft Google aan
die partijen die het internet verrijken met content. Daarbij wordt
originele content hoger aangeslagen, beter geïndexeerd, dan gekopieerde
artikelen en het gebruik van linkjes. Dat vergt een wat andere aanpak. Je moet zelf
aan de slag. Vertellen over je product, dienst of merk. Je moet video’s en
foto’s maken en artikelen schrijven. Je moet dus publiceren op het internet.
Hier komen onvermijdelijk ook de sociale media om de hoek kijken. De structuren
achter Linkedin, Youtube, Pinterest, Facebook, Twitter, en Instagram maar ook
achter erkende platformen als Magento, Slideshare, Wikipedia, Blogger, Tumbler
of Wordpress vormen als het ware een wereldwijde standaard. Google heeft een
voorkeur voor deze wereldwijde standaards en waardeert de content op deze
platformen hoger dan content die op andere platformen wordt aangeboden. Type je
eigen naam maar eens in op Google en kijk naar de resultaten, goede kans dat je
Linkedin of Twitter profiel hoog scoort. Daarmee zijn deze platformen onmisbaar
geworden in de strategie om te komen tot autoriteit en vindbaarheid.
Klantkontact kost geld. Ondernemers staan
huiverig tegenover deze integratie. Immers aanwezigheid op deze platformen
leidt tot transparantie en misschien zelfs wel tot engagement. Kontact met je
klanten via het internet is niet de bedoeling want dat kost geld. Daarom hadden
we dat klantcontact toch afgelopen jaren zo mooi weg georganiseerd. Die
gedachtegang gebaseerd op kosten leidt er nu toe dat er niet
geïnvesteerd wordt in de eerste fase die ik voor het gemak maar presence noem.
Je moet immers wel eerst aanwezig zijn op die platformen voordat je over kunt
gaan tot de fase van engagement. Ondernemers en marketingafdelingen staan voor
de uitdaging om te komen tot onderscheidende strategieën waarbij deze
wereldwijde platformen goed geïntegreerd worden in hun communicatie strategie.
Merkautoriteit is daarbij het nieuwe doel.
EMMERCE BEST PRACTICE -30 juli 2012 11:15
EMMERCE BEST PRACTICE -
De meest recente update van
het zoekalgoritme van Google is de Penguin
update. Deze pakt webspam aan, maar kan ongewild zorgen dat ook jouw
website daalt in de zoekresultaten. Wat kun je hier aan doen?Het ultieme doel
van Google, volgens henzelf, is de resultaten in haar zoekmachine zo relevant
mogelijk te maken. Een aantal jaren geleden was het Google algoritme relatief
gevoelig voor ‘trucjes’ waarmee een hoge positie in de zoekmachine kon worden
gerealiseerd. Google is sinds 2011 extra actief in het aanpakken van
misleidende sites. Belangrijkste maatregel vormt het continu aanpassen van het
zoekalgoritme om zo de websites die niet aan de kwaliteitseisen
van Google voldoen uit de hoge organische zoekposities weg te drukken.
De gebruikerservaring wordt hierin steeds meer leidend. Lees het hele artikel in de EMMERCE
Geen opmerkingen :
Een reactie posten