Als je een bericht post op Twitter is het natuurlijk mooi als die tweet ook gelezen
wordt. Nu Twitter al wat langer bestaat beginnen we ervaringen op te doen. Met die ervaringen komen ook de onvermijdelijke onderzoeken. Zo weidde techblog Mashable onlangs een artikel aan een onderzoek dat door Buddy media was uitgevoerd. Buddy Media houdt
zich bezig met social media marketing. Ze leveren daarvoor software en
consultancy. Dan doen ze heel aardig, zo aardig dat Salesforce besloot om het
bedrijf te kopen voor 800 miljoen dollar. Buddymedia onderzocht de tweets van meer dan 300 Twitter accounts van grote internationale opererende
merken op engagement. Of de resultaten opmerkelijk genoemd mogen worden weet ik niet. Sommige
zaken kun je ook op je klompen aanvoelen. Zo bleek dat de factor engagement in
het weekend veel hoger ligt wel zo’n 17% hoger dan door de week terwijl slechts 19% van de merken in het
weekend actief was op Twitter. Afhankelijk van de branche liepen deze
cijfers nog verder uiteen. Engagement in de mode industrie kwam zelfs op 30%
hoger in het weekend. Het zou zomaar kunnen betekenen dat we door de week meer
zenden en in het weekend meer ontvangen. In ieder geval rapporteert Buddy Media
dat het voor merken echt beter is om in het weekend actief te zijn dan door de week. Dat is nog eens een heldere boodschap. Mocht je als merken manager toch door de week iets met Twitter op je
verlanglijstje hebben staan dan blijkt dat tweets op het drukst van de
dag tussen 7 uur in de ochtend en 8 uur 's avonds het beste gelezen worden. Tot wel 30
procent beter dan buiten de spitsuren dus. Buddy media vertelt ook iets over het
best werkende aantal tweets dat je per dag kunt plaatsen. 4 tweets per dag is optimaal, niet meer en niet minder. Natuurlijk werd ook de best
werkende tekstlengte onderzocht. Met andere woorden hoeveel karakters kun je nu eigenlijk het beste in je tweet verwerken? Van tweets met minder dan 100 karakters bleek dat ze het beste worden gelezen. Het
gebruik van de # hashtag bleek ook van invloed op de mate van engagement op je tweet.
Het gebruik van een of zelfs twee hashtags verdubbeld het engagement dit effect verdwijnt wanneer die grens wordt overschreden. Dus niet meer dan twee hashtags gebruiken. Het gebruik van foto’s
werd ook onderzocht. Foto's blijken goed te werken zelfs als de foto’s niet direct
zichtbaar werden getoond, alleen al de link zorgt dus voor een verbetering. Het gebruik van het woord retweet scoort tot slot van
deze opsomming 23 keer beter dan alleen het gebruik van de lettercombinatie RT.
Toch zorgt het gebruik van alleen al die twee letters voor een verbetering van
engagement. Uit mijn eigen ervaring zijn er wat mij betreft nog wel een paar punten aan te voeren. Met name creativiteit en
actualiteit zijn enorm van belang. Voor engagement zijn het eigenlijk onmisbare
factoren. Een tweet die creatief inhaakt op de actualiteit gaat voorbij aan al deze technieken. Het zijn de lessen die wel al lang geleerd hebben uit de traditionele marketing. Elke ervaringsdeskundige zal dat beamen. Maar goed dat is natuurlijk moeilijker te organiseren. Los van de factor creativiteit en actualiteit zou voor merken de ideale tweet er dus ongeveer als volgt uitzien;
#DWVTS De best werkende tweet bestaat, maar hoe ziet die eruit en wanneer plaats je hem?http://goo.gl/XXLg7 PL Retweet. #marketing
Geen opmerkingen :
Een reactie posten