Het
klinkt nog een beetje vreemd maar stel, je kunt kiezen uit twee
marketingmanagers. De een heeft een Peerindex van 50 en de ander heeft een peerindex
van 20. Voor de rest zijn alle kwalificaties hetzelfde. Wie zou je kiezen.Ik stelde
de vraag afgelopen maanden aan verschillende beslissingsnemers. Het
antwoord was weinig verrassend. Peerindex 50 krijgt de baan. Staan we daarmee aan
de vooravond van nieuwe selectie criteria bij inhuren van medewerkers en
adviseurs? Het heeft er alle schijn van. Ik heb in de profielen van personeelsadvertenties vragen als “gewenste Klout score minimaal 48”of “we zoeken iemand met een Peerindex van minimaal 56”nog niet voorbij zien komen maar dat gaat veranderen. Ik vraag me af of
je in de toekomst voor marketingfuncties nog in aanmerking zou kunnen komen
zonder een aardige social media influence score. Het hebben van een goede score zal overigens opgaan
voor meerdere functies, denk daarbij bijvoorbeeld ook aan pr-medewerkers, journalisten, woordvoerders en
communicatie mensen. Zeg nou zelf zou je een social media marketing man of vrouw
inhuren met een kloutscore van 20. Het lijkt mij geen goede referentie. Natuurlijk
zo’n score zegt op zichzelf niets over de kwaliteiten van hem of haar. Het zegt
wel iets over de zijn of haar bereidheid om zich te verdiepen in de nieuwe ontwikkelingen.
Het zegt iets over interesse en in het verlengde van interesse ligt vaak
passie. Met de komst van het internet en de social media is er een nieuwe
realiteit ontstaan. Wil je de mogelijkheden doorgronden en komen tot relevante marketing
communicatie concepten dan word het steeds moeilijker om vanaf de zijlijn
instructies te geven. Zie het een beetje als een rijinstructeur zonder
rijbewijs. Het helpt nu eenmaal altijd als je weet waar je het over hebt. Nieuwe
marketing concepten vormen een basis voor innovatie. Het traditionele media
landschap dat tot het einde van de vorige eeuw nog de toon zette was
overzichtelijk. De marketing principes die in de jaren 20 werden geboren in Amerika
hebben lang stand gehouden. Ik zie ontwikkelingen die wijzen op een nieuwe
digitale realiteit. In die nieuwe realiteit moeten marketing budgetten en
resources opnieuw gedefinieerd worden. Marketing communicatie via het internet en de social media zal daarbij dominant zijn. Medewerkers met een hoge Klout score of een relevante Peerindex staan daarbij voor in de rij om die nieuwe digitale werkelijkheid vorm te geven. Bedrijven klaar maken voor de komende jaren vraagt om digitaal
leiderschap en dus misschien wel om een Peerindex van minimaal 50.
zaterdag 7 juli 2012
Staat je social media influence al in je linkedin profiel?
Labels:
Communicatie
,
internet
,
Klout
,
Peerindex
,
reclame
,
Sociale netwerken
Abonneren op:
Reacties posten
(
Atom
)
Geen opmerkingen :
Een reactie posten