Dit is hem, mocht je hem zien dan hoor ik het graag. |
Het verhaal van de gestolen fiets en de lurker.
#gestolenkronan #kronan.
Gisterochtend publiceerde ik een bericht op DWVTS waarin ik
het belang van de lurker omschreef. De geïnteresseerde lezer waar je nooit iets
van hoort. De lurker is allom aanwezig en komt pas in actie als een bericht
relevant of belangwekkend is.
Gistermiddag
werd mijn fiets gestolen. Tsja en wat doe je dan, je post wat berichten op
Twitter. Ik kon natuurlijk niet bevroeden dat ik op dat bericht nu al meer dan
130 retweets zou krijgen. Of dat veel of weinig is weet ik natuurlijk niet
exact. Het is in ieder geval heel veel meer dan het gemiddelde aantal retweets
dat ik voorbij zie komen op mijn andere berichten. Daar komen dan nog
tientallen geïnteresseerde vragen via mentions bij. Al met al veel interactie en contacten. Er moest even een
fiets voor gestolen worden maar dan komt iedereen ook in actie. Daarmee werd
het bewijs onomstotelijk geleverd. Om ervoor te zorgen dat een bericht gelezen
wordt moet de boodschap belangwekkend of relevant zijn en worden geplaatst in
een geloofwaardige omgeving. Zelfs de lurkers sloegen aan het retweeten. Een
interessante constatering maar ik ben wel mooi mijn fiets kwijt.
Het bericht dat ik de ochtend daarvoor plaatste.
We zien het regelmatig voorbij komen. Jaja veel accounts
aangemaakt bij dat Twitter maar hoeveel van die accounts zijn er eigenlijk actief.
Dat roept bij mij de vraag op, wanneer ben je actief en wat is dat eigenlijk precies
actief zijn en als ik niet actief ben, ben ik dan een lurker? Als ik de krant
lees ben ik volgens dat criterium dus niet actief. Ik word immers pas actief
als ik een ingezonden brief stuur. Kranten lezers zijn dus lurkers. Als ik TV
kijk ben ik niet actief. Ik word pas actief als ik via het tweede scherm laat
weten dat ik er ben en participeer in een discussie. Ook de televisie kent dus
louter lurkers. Actieve of inactieve accounts zijn dus omschrijvingen waar je
weinig mee kunt en die veelal gebruikt worden door de social media bashers. Als
je via de social media communiceert dan zijn de alleen lezers, lurkers, voor jou
net zo belangrijk als degene die actief reageren op je berichten. Lurkers zijn
ook niet minder belangrijk dan mensen die zo nu en dan een berichtje plaatsten.
Ze vormen een groot deel, waarschijnlijk het grootste gedeelte van je volgers
of vrienden.
Hoeveel mensen jou Tweet, Pin, Facebookpost of Instagramfoto
lezen of zien weet je niet. De traditionele media, bijvoorbeeld de uitgevers, hebben
dit allang onderkend en spreken daarom ook van potentieel bereik. In dat
potentiële bereik zitten niet alleen de abonnees verpakt maar ook de cijfers
van de losse verkoop en de meelezers. Bijelkaar opgeteld komt daar een getal
uit en dat is dan je potentiële bereik. Potentieel bereik lijkt me ook voor de social
media een veel handiger criterium in de plaats van actief of inactief. Je
potentiële bereik is het vertrekpunt. Heb je duizend volgers op Twitter dan is
dat je potentiële bereik. Wil je dat zoveel mogelijk volgers je boodschap
lezen. Zorg dan voor een belangwekkende boodschap. Probeer het maar eens, “ik
heb gister een baar goud gevonden. Gratis af te halen bij mij thuis. Je kunt me
natuurlijk eerst ook even bellen of mailen”. Wat denk je zelf, het wordt vast
druk om het huis. Doe je er een aardige foto bij met een een pakkende tekst dan
vermoed ik dat zelfs vrienden die je niet volgen direct bij je aan de telefoon
hangen. Waarschijnlijk wordt je zelfs benaderd door je bankmanager, de politie
en Hart van Nederland. Verpak je het verhaal zo dat de baar goud waarschijnlijk
van een verloren gewaand VOC schip is dan heb je kans dat ook het NO Journaal, CNN,
en National Geographic je weten te vinden.
Natuurlijk komen daar nog zaken bij als betrouwbaarheid,
consistentie enzovoort. Iemand die om de haverklap een lolletje maakt neem je
immers met een korrel zout. Dat geld ook voor de traditionele media.
Geloofwaardig, betrouwbaarheid en consistentie van het umfeld bepalen mede de
waarde van je boodschap.
Geen opmerkingen :
Een reactie posten