We brengen dagelijks aardig wat minuten door op de social media platformen |
Schouwburgen hebben het zwaar. De subsidiebudgetten voor cultuur staan onder druk en directies moeten bezuinigen. Dat
zorgt voor krimpende marketingbudgetten waardoor er weer minder bezoekers
komen. Hoe kom je uit die negatieve spiraal? Ik moet bekennen dat
ik geen theater bezoeker ben, niet uit principe, het zit gewoon niet in mijn
denkset. De laatste musical
die ik bezocht was Soldaat van Oranje en dat vond ik een geweldige
voorstelling. Ik kijk wel regelmatig of er een leuke film draait maar als dat
niet zo is zapp ik niet vanzelfsprekend door naar de internetpagina van een
schouwburg. Vreemd maar waar. Atypisch? Geen idee, maar ik ben wel prospect en
ik wil best naar een leuke voorstelling. Daar komt nog iets belangrijks bij. Ik
word niet bereikt. Ik lees de advertentie pagina’s van kranten niet of
nauwelijks en de ongeadresseerde post gaat meestal direct in de papier
container. Traditionele media inspanningen zijn dus aan mij niet besteed. Ik
ben zoals zoveel mensen tegenwoordig wel goed bereikbaar via de social media.
Een DM via Twitter komt bij mij aardig aan en een Twitter mention verschijnt
als alert zelfs direct in mijn telefoonschermpje ik kijk ook elke dag een paar
keer op mijn Facebook pagina. Zoals
je in bovenstaande infographic ziet
brengen we dagelijks veel minuten door op deze platformen. Nu zijn dat op
zichzelf geen echt nieuwe gegevens en er wordt bovendien regelmatig onderzoek
naar gedaan. Dus ik dacht, eens
kijken hoe de schouwburgen Twitter, Facebook of Pinterest inzetten voor hun
communicatie. Ik deed geen diepgravend onderzoek maar pakte daarvoor gewoon de
Twitter accounts van drie schouwburgen, goochelde langs Facebook en Pinterest
en keek wat er zoal gebeurde. Dat ik daarbij zaken of experimenten gemist heb
dat kan natuurlijk. Ik denk wel dat de drie schouwburgen een representatief
beeld vormen. De Twitteraccounts gaven het volgende beeld;
@SsbDeHarmonie
in Leeuwarden 3467 mensen die volgen en 440 worden terug gevolgd.
@DeLawei in
Drachten 2127 mensen die volgen en 343 worden terug gevolgd.
@stadschouwburg in
Groningen 3970 mensen die volgen en 363 worden terug gevolgd.
Ik geef toe dat ik wel een beetje verbaasd
was. Zoveel mensen die interesse tonen in jouw schouwburg en maar zo weinig
wederzijdse interesse. Even opschakelen naar Facebook, schouwburg de Lawei is
er aardig actief maar de andere schouwburgen niet of nauwelijks en vervolgens
even doorschakelen naar Pinterest. Drie keer nul geen accounts. Volgens mij
zijn dat gemiste kansen. Twitter is immers een simpel medium. Je kunt
berichtjes plaatsen en je kunt mensen die jou volgen zelfs privé een berichtje
sturen in de vorm van een DM, dat kan overigens alleen als je een volger ook
terugvolgt. Facebook is natuurlijk het loyaliteit medium bij uitstek, een plek
waar foto, film en tekst op een natuurlijke wijze bij elkaar kunnen komen met
volop interactie mogelijkheden. Dat de schouwburgen daar niet vol ingaan is
zelfs opmerkelijk te noemen. Een beetje verder rondscharrelend in de tijdlijn
van de Twitter accounts zag ik dat de schouwburgen voornamelijk gezelschappen,
cabaretiers, politici en toeleveranciers volgen, geen klanten dus. Nu ga ik er
voor het gemak van uit dat de groepen die gevolgd worden al een aardig contact
hebben met de schouwburg er is immers een zakelijk belang.
Tien jaar geleden, nee vijf jaar geleden zou
je een week lang lachend wakker liggen van plezier als duizenden mensen lieten
weten geïnteresseerd te zijn in jouw bedrijf. Het zou een reden zijn om die
mogelijkheden voluit verder te ontwikkelen. Anno nu is het kennelijk niet
de moeite waard om zelfs ook maar kontact te maken. Er is nog een reden waarom
het mij verbaast dat de schouwburgen niet vol in de social media platformen als
Twitter, Facebook, Pinterest, Instagram en Youtube investeren. Een theater is
een audiovisuele content fabriek bij uitstek en content is de nummer één
driver voor alle social media. Ideeën te over, publiek dat
fotografeert bij een voorstelling. Gratis stoelen voor twitterende
toeschouwers. Korting op een kaartje als je een recensie schrijft. Theatergroepen
die zichzelf via het eigen YouTube kanaal van de schouwburg voorstellen. Elke
stoel een eigen Facebook pagina die je
vervolgens rechtstreeks kunt reserveren. Kun je direct ook even
zien wie je buurman of buurvrouw is. De garderobe reken je even af met een
tweet. Een goede tweet van een bekende cabaretier bij de introductie van
een programma wordt met de snelheid van het licht geretweet waarmee je het
uiteindelijke bereik van een tweet al snel verduizendvoudigt. Alles kan en
natuurlijk, lang niet alles werkt maar je kunt het in ieder geval gemakkelijk
en vrij goedkoop verkennen. Je publiek en de makers van voorstellingen worden
je content partner en de schouwburg treedt op als regisseur. De schouwburg zou
daarmee een hernieuwde regionale culturele positie kunnen ontwikkelen. Die
kaartjes verkopen dan zichzelf dan wel.
Helemaal mee eens! zoals voor veel meer branches geldt dat ze veel meer uit sociale media kunnen halen, maar het vaak ontbreekt aan 'knowhow', 'tijd', 'budget' en draagvlak. Met als gevolg dat de mogelijkheden en ideeën die je in je onderste alinea opratelt, simpelweg niet worden gezien. Ik moet zeggen dat de Harmonie in Leeuwarden het lang niet slecht doet, naast het feit dat er genoeg te optimaliseren valt op hun bestaande platformen.
BeantwoordenVerwijderenLaatst zag ik een tweet voorbij komen van iemand die incheckte bij 'Stadsschouwburg De Harmonie' met de boodschap 'genieten van de nieuwe show van Theo Maassen'.
Ik reageerde vervolgens op deze tweet door te zeggen: '@.... Oh, daar zou ik ook wel bij willen zijn! heel veel plezier!'
Vanuit @SsbDeHarmonie kreeg ik vervolgens de melding: 'Hallo @fzijlstra, er zijn nog kaarten voor de show van morgen, bel .....' Waarop ik direct twee kaarten voor de show de avond erop heb gereserveerd.
Dit is een voorbeeld van social-media-monitoring wat in dit specifieke geval uitstekend functioneerde en zelfs tot directe verkoop heeft geleidt.
Als de harmonie naast een twittersearch nou ook de juiste monitoring-software gebruikt, ben ik benieuwd hoelang het duurt voordat de Harmonie hieronder een comment plaatst met wat ze dan precies kunnen optimaliseren?! ;-)
HaDi Frank, leuk je dat reageert. Goed om te horen dat je positieve ervaringen hebt. Zoals ik al schreef ken ik natuurlijk niet alle acties. Ik meen wel dat de getallen van de volgers op Twitter en het terugvolgen een reflectie vormen op de aandacht die social media krijgen bij schouwburgen. Het is een landelijk beeld. Daar komt bij dat elke marketing actie, of het nu gaat om social media marketing of het laden van een merk. als vertrekpunt draagvlak,aandacht, budget en know How heeft. Social media platformen zijn relatief goedkoop en zijn voor contentfabrieken als theaters zeer geschikt.In deze tijden van budgetkrimp liggen daar dus uitgelezen mogelijkheden.
Verwijderen