De community manager als herder van de kudde. |
Je komt ze steeds vaker tegen, vacatures voor
een community manager. Het is een relatief nieuwe functie die snel terrein
lijkt te winnen. Een functie die zo op het oog met name geschikt is voor
bedrijven die hoofdzakelijk een rol willen spelen op het internet. De invulling
lijkt per bedrijf te verschillen van de verantwoordelijke voor het customer
service centre tot de persoon die zich bezig houdt met communicatie via de
sociale media. Wellicht is ook die omschrijving eigenlijk nog te beperkt. De rol van een
community manager lijkt op die van een schaapherder. De herder is daarbij
verantwoordelijk voor de kudde, hij brengt zijn schapen in weer en wind naar
grazige weiden en is verantwoordelijk voor het wel en wee van zijn dieren.
Communiceren met de kudde doet hij rechtstreeks of via zijn hond. Na verloop
van tijd weet de kudde al te reageren op de kleinste signalen en lopen de
leiders vanzelf naar de goede weide. Vraag een herder naar zijn schapen en je
hebt een goede kans dat hij ze allemaal kent. In ruil voor al dat goeds geeft
het schaap melk en natuurlijk wol. Schaap blij, herder blij, een klassieke win
win situatie zal ik maar zeggen. Community manager of marketingmanager? De management profeet Peter Drucker, had een voorzienige blik. Ruim voor de opkomst van de internet community schreef hij: “het doel van marketing is de verkoop overbodig te maken. Het doel van marketing is de klant zo goed te kennen en te begrijpen dat het het product of de dienst perfect op hem is afgestemd en zichzelf verkoopt. In het ideale geval zou marketing naar de klanten moeten leiden die bereid zijn het product of de dienst te kopen." In deze omschrijving lijkt de rol van de marketingmanager dichterbij de rol van community manager te liggen dan nu bij veel bedrijven het geval is. Bedrijven zenden niet alleen maar zijn ook gaan ontvangen. De opkomst van interactieve communicatie kanalen zoals de social media in combinatie met mobile devices stonden aan de basis van deze ontwikkeling. Het spel van interactie schept nieuwe mogelijkheden voor ondernemingen. Door de klant te betrekken bij
het dagelijkse wel en wee van de onderneming ontstaat een betrokkenheid die
nieuwe mogelijkheden geeft. De crowd wordt als het ware onderdeel van je
bedrijf. Je ontwikkelt verkoop op basis van engagement. Je creëert toegevoegde
waarde op basis van relevantie, service en interactie.
Met het internet kwam de transparantie van het aanbod en met de opkomst
van de zoekmachines raken de consumenten steeds meer aan het stuur. Consumenten
zijn prijs en kwaliteit met elkaar gaan vergelijken en zoeken nu zelf naar de
beste deal. Daarbij geholpen door gebruikers ervaringen, reviews, #durftevragen en vergelijkingssites. Content marketing wint snel terrein als hulpmiddel voor het realiseren
van goede posities in de zoekmachines. Daarmee verliezen advertenties hun traditionele
rol als gids in het zoekproces naar producten en diensten. De marketingmanager
raakt daarmee langzaam maar zeker de grip op zijn proces kwijt. Community
management heeft een belangrijk voordeel ten opzichte van adverteren.
Adverteren is extreem kostbaar en de resultaten zijn moeilijk meetbaar. Het
beheren van je community drijft op informatie en interactie. Op
het internet is bovendien vrijwel alles eenvoudig meetbaar. Je bent zo voortdurend
in contact met je klanten en daarmee ontwikkel je tegelijk een goed beeld van je
toekomstige klanten. Vooral de kosten zullen uiteindelijk de doorslag geven om op
deze nieuwe manier van verkoop verder te ontwikkelen. Bedrijven zijn immers het
meest gevoelig wanneer het om de beheersing van kosten gaat. Duurzaam
investeren in klantengroepen die ervoor zorgen dat nieuwe klanten zicht
interesseren voor jouw product of dienst lijkt daarmee een toekomst te hebben.
Het internet en met name de social media bieden daarvoor nu al geweldige
mogelijkheden en we staan nog maar aan het begin van de ontwikkelingen. Een
wereldwijde social media partij als Facebook is nog geen tien jaar oud en Google is pas
sinds 1998 actief. De komst van 4 ,5 en 6G zullen de on-line wereld, waar alles
draait om snelheid, verder op zijn kop zetten. Het beheren van een community is
natuurlijk een ander proces dan de wereld van de traditionele marketing. Zo op
het oog misschien wat trager maar als je een kudde schapen goed voedt en onderhoudt dan groeit de kudde als een gek, jaar op jaar zonder grenzen.
Als je dit een aardig aardig artikel vindt, dan ben je wellicht ook
geïnteresseerd in dit artikel;
-Internet marketing wordt steeds complexer. Een goede contentstrategie kan een oplossing bieden.
Geen opmerkingen :
Een reactie posten