Webshops hebben nog steeds geen werkend verdienmodel. |
Het internet is een handelsplaats geworden waarin alleen nog geconcurreerd wordt op prijs. Elk ander technologisch voordeel wordt door de concurrentie moeiteloos gekopieerd. Het is juist die prijs die door de koopjesjagende consument voortdurend wordt vergeleken met andere prijzen waardoor elke mogelijkheid om een fatsoenlijke marge te maken verdampt. De opkomst van mobile, dat inmiddels de desktop heeft ingehaald, maakt het er niet beter op. Mobile shoppen is een bagger beleving. Er is niet of nauwelijks sprake van klantloyaliteit waardoor je voortdurend immense marketing budgetten moet blijven rondpompen om ervoor te zorgen dat mensen steeds maar weer opnieuw naar jouw website komen. Werken aan klantloyaliteit is ook niet direct een goed antwoord omdat het ten koste zal gaan van de marge.
De grote shops moeten bovendien voortdurend investeren in de steeds veranderende technologische infrastructuur. Een onhaalbare kaart. Dat er nu al veel online geshopt wordt betekent helemaal niets. Iedereen is op zoek naar koopjes en die koopjes waren de afgelopen zeven jaar natuurlijk ook nog eens meer dan welkom. De grote webshops werken nog steeds onder kostprijs en van de kleine webwinkeliers heeft een derde nog nooit winst gemaakt. De rest slaagt er zelfs na een paar jaar hard werken niet of nauwelijks in om een modaal inkomen te genereren. Als Albert Heijn al zijn producten in de winkel onder de kostprijs gaat aanbieden dan winnen ze het ook een maand van de Lidl daarna kunnen ze de winkel wegens aanhoudende verliezen wel sluiten. Online lijken die aanhoudende verliezen vooralsnog geen probleem.
Webshops vliegen alle kanten uit met hun beleid. De gedachte heeft kennelijk post gevat dat wanneer mensen maar eenmaal op je website zijn je alles kunt verkopen. Van e-readers tot hotelboekingen van broodroosters tot boeken een moderne winkel van Sinkel. Marketeers vliegen op hun beurt achter elke nieuwe mogelijkheid aan om online geld te verdienen. Het webshopplatform openstellen voor externe adverteerders is daarvan weer een nieuw sterk staaltje. In termen van investeringen ben je nergens meer mee bezig. Je stopt zakken geld in website traffic en hoopt iets terug te verdienen met advertenties. Onzin natuurlijk.
De huidige webverkopen kannibaliseren de bestaande winkelverkopen omdat er onder de kostprijs marktaandeel wordt gekocht. Welke theorie daarachter schuil gaat is niet helemaal duidelijk want zonder klant loyaliteit betekent marktaandeel immers niets. Wehkamp staat al twee jaar in de etalage, Zalando en Amazon rapporteren verlies en ook bij Bol.com moet er geld achteraan om de markt bij te benen. Amazon werkt met werkelijk flinterdunne marges die ook nog eens teruglopen. De mare wil dat wanneer Amazon geld wil verdienen met hun webshop activiteit ze eenvoudigweg de marges omhoog moeten schroeven. Maar blijven klanten Amazon dan trouw? Coolbleu zou een uitzondering kunnen zijn maar daar zijn geen winstcijfers van beschikbaar. Met omzetcijfers wordt wel gestrooid. Omzetgroei doet het heel goed in de online-pers die wordt gedomineerd door believers. De pers lijkt nog steeds niet geïnteresseerd te zijn in echte resultaten en leeft nog in het tijdperk van voor de financiële crisis. Niets geleerd. Omzetgroei is een soort fetish. Gewoon een net rendement maken op geïnvesteerd vermogen is net als in de internetjaren rond 2000 geen issue. Waar normale winkelketens allang het loodje hadden gelegd staan achter al deze partijen internetgelovers met hele diepe zakken wederom te wachten op een gunstige exit.
Het huidige webshopmodel is misschien wel zo dood als een pier maar dat is vloeken in de internetkerk, zoveel is mij wel duidelijk. Het is eigenlijk verbazingwekkend hoe lang de internetkerk geloof blijft houden in een goede afloop. Verlies maken blijft in de ogen van velen de opmaat naar eeuwige roem zo lijkt het. Wanneer stenen winkels omvallen door een gebrek aan winstgevendheid wordt al snel gesproken van mismanagement en het mislopen van de internet aansluiting. Ik proef daarbij een soort dubbele moraal gebaseerd op geloof en hoop. Het klopt niet en het doet me vaag denken aan het hebben van een burn-rate tijdens de eerste bubbel.
Is er dan helemaal geen licht in de tunnel. Jawel. Alles wat digitaal is of digitaal gemaakt kan worden heeft potentie. Bemiddeling, service-concepten en iets met adverteerders allemaal goed en natuurlijk zijn er waarschijnlijk goedlopende uitzonderingen maar over het algemeen heeft vrijwel alles wat aan de deur moet worden afgeleverd op dit moment nog geen echt commercieel bestaansrecht.
Als dit artikel je interesse heeft lees dan ook;
-Why The Rapid Growth Of Mobile Commerce Is Bad News For Amazon
-Social netwerk sites Poor Man's Marketing?
-Koers Zalando stort in
-What's Wrong With Amazon's Business Model?
Hey Tadek,
BeantwoordenVerwijderenReally dig this article. I also think that everyone is looking for the cheapest products available online and that makes the market really tough for small online stores. The only way to have a better chance in the competition is by having something unique that talks straight to the client.
One of the things that my business does is making my clients have the best first impression possible using a video so that their potential clients are more engaged to buy the product or service from them instead of big online shops.
Looking forward for more great content from you thanks to google translator. Haha
Cheers,
Felipe
Thanks.
VerwijderenA mix with crowdfunding might work!
BeantwoordenVerwijderen