Gaan waar nog niemand eerder was. |
Als ik in een zoekmachine intik “succesvol producten introduceren” krijg ik 332.000 resultaten, zoek ik verder op “why most product introductions fail” krijg ik al 4.8 miljoen resultaten. Met zoveel informatie kan het toch niet misgaan.
Naast de beschikbare informatie zijn er ook nog de zieners van Sinek tot Semler, van Godin tot Vaynerchuk, de lokale helden nog even buiten beschouwing gelaten. We lezen hun boeken, delen hun blogs en bekijken de video’s. De vraag rijst of die online tips, adviezen en inspiratie de kans op succes nu werkelijk vergroten? Of het bijwonen van inspiratiesessies het lezen van boeken of een briljante marketingopleiding er überhaupt werkelijk toe leiden dat je vooraf garanties kunt geven. Garanties dat een nieuw merk, product, dienst of bedrijf een succes wordt. Dat jouw aanpak gaat werken.
Ondernemen, het introduceren van producten is een pad van voornamelijk mislukkingen.
“ Zo worden volgens de IXP Marketing Group wereldwijd meer dan 20 duizend nieuwe producten per jaar gelanceerd. Zeker 75 procent van alle individuele producten en 52 procent van alle nieuwe merken haalt het gewoon niet. Uit onderzoek van de Amerikaanse Product Development Management Associatie (PDMA) blijkt dat slechts 60% van de productintroducties succesvol is. Dit geldt voor producten in tal van sectoren zoals de maakindustrie, gezondheidszorg en dienstverlening.
Meer dan drie op de vier nieuw gelanceerde supermarktproducten liggen een jaar later niet meer in de winkelrekken. Zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen.
Het onderzoeksbureau bekeek 12.000 producten die tussen 2011 en 2013 op de markt werden gelanceerd, en stelde vast dat 76% ervan een jaar later niet meer in de winkelrekken te vinden was. Amper één op de drie nieuwe producten slaagde erin meer dan 10.000 keer over de toonbank te gaan. Ook marketingmachines als Coca Cola, Microsoft, Apple, Google of Procter & Gamble weten niet zeker welk product een succes gaat worden. “Even P&G routinely whiffs with product rollouts. Less than 3% of new consumer packaged goods exceed first-year sales of $50 million” (Harvard Business review)
Nog maar wat getallen. Van startende zzp’ers is na 4 jaar nog slechts 30% actief. Na drie jaar is circa 60 procent van de beginnende ondernemers in Nederland alweer gestopt. ING bericht dat één op 10.000 starters een succesvolle startup wordt. De kans dat een start-up vervolgens doorgroeit naar een scale-up is minimaal, statistisch verwaarloosbaar. Dat niet alleen ondanks alle beschikbare kennis daalde de gemiddelde levensduur van bedrijven van ca.60 jaar in 1958 na ca. 20 jaar nu. Naar verwachting zal die levensduur de komende jaren nog verder dalen naar een jaar of tien.
Op het gevaar af dat iemand struikelt over deze getallen en de correctheid achter de komma, ik zie ze meer als aanwijzing dat de heilige graal met de allesomvattende succesformule nog niet bestaat. De kans dat er morgen iemand je kantoor binnenstapt en garanties geeft op het welslagen van een marketingoperatie is nul.
Marketeers kunnen vooraf geen succes voorspellen.
Laat dat maar even op je inwerken. Er bestaan geen modellen die met 100% zekerheid kunnen voorspellen welke marketinginvestering het meest effectief is. De externe invloeden zijn gewoon te groot en we hebben amper een idee hoe een koopproces in het brein van de klant werkt. Je kunt je verdiepen in Sun Tsu of Kottler, geïnspireerd raken door Joe Pulizzi, afstuderen op de systemen van Kahneman of de biografie van Steve Jobs uit je hoofd leren het geeft allemaal geen garanties voor succes. Misschien zelfs wel integendeel.
In de praktijk wordt veel te veel gevaren op succes-concepten die achteraf zijn geconstrueerd of de successen van de eersten in de markt. Managers en marketeers hebben er een handje van. Vertellen dat hun aanpak ook voor jouw gaat werken. Over het onterecht toe-eigenen van successen kun je alleen al een boek vullen. De woorden geluk en toeval zal je nooit tegenkomen in een presentatie.
Patronen herkennen is één of we op basis van die patronen iets kunnen voorspellen is nog allerminst zeker. En dan nog, het gebruik van marketing ideeën en systemen zorgt er immers ook voor dat systemen op zichzelf weer veranderen. Je kunt best iedereen vertellen dat je dit jaar op zo'n geweldige niet toeristische camping stond. Goede kans dat de mensen die naar aanleiding van jouw advies met zijn allen volgend jaar diezelfde camping bezoeken iets heel anders aantreffen. Een factor van belang.
Een voorbeeld is de spectaculaire daling van CTR. De eerste display advertentie die werd vertoond voor AT&T in 1994 op de website van HotWired had een click-through rate van 44%,. Een succes dat ervoor zorgde dat er een miljarden markt ontstond. Nu mag je je handen dichtknijpen voor een resultaat va 0.2%. AT&T ging op een pad waar nog niemand was geweest en had het succes van de first mover, het zorgde voor een achteraf duiding van marketingsucces. Display advertenties waren de toekomst. Maar de uitrol van het concept naar massaal gebruik zorgde ervoor dat de resultaten veranderden.
De belofte van bijvoorbeeld content marketing net als inbound marketing is dat het niet onmiddellijk werkt. Je moet als het ware online volume accumuleren voordat je resultaten kunt boeken. Dat vergt tijd, misschien wel een jaar of nog langer. Je kunt een dergelijke belofte gewoon niet waarmaken. Ze houdt eenvoudigweg geen rekening met de inspanningen van de concurrentie. En geen rekening met het feit dat de inzet van zulke marketingoplossingen de werking van het oorspronkelijke concept aantasten. Dat de houding van de klant ten aanzien van de inzet van dergelijke marketing oplossingen door de tijd ook verandert.
Succes is veelal weggelegd voor de first movers. Met een beetje verbeeldingskracht wordt dat succes achteraf gedefinieerd en in een mooi schema gegoten of een unieke formule. Verpakt in sheets, blogs, boeken en seminars vindt het zijn weg naar de koffers van de handelsreizigers in succes.
De kans dat het succesvolle idee van die ander ook een succes voor jouw bedrijf wordt is naar mate de tijd verstrekt steeds geringer. Je bent gewoon te laat. Op zijn best wordt je de nummer twee, drie of vier in de markt en zoals bekend heeft de nummer één de best houdbare positie en verdient de nummer één het meeste geld. Misschien is voor het ontwikkelen van een oorspronkelijk idee je eigen boerenverstand nog wel de meeste garantie voor succes. Met een beetje geluk kan er dan misschien iets ontstaan dat zo uniek is dat anderen een boek schrijven hoe jij het bedacht hebt.
Marketeers kunnen vooraf geen succes voorspellen.
Laat dat maar even op je inwerken. Er bestaan geen modellen die met 100% zekerheid kunnen voorspellen welke marketinginvestering het meest effectief is. De externe invloeden zijn gewoon te groot en we hebben amper een idee hoe een koopproces in het brein van de klant werkt. Je kunt je verdiepen in Sun Tsu of Kottler, geïnspireerd raken door Joe Pulizzi, afstuderen op de systemen van Kahneman of de biografie van Steve Jobs uit je hoofd leren het geeft allemaal geen garanties voor succes. Misschien zelfs wel integendeel.
In de praktijk wordt veel te veel gevaren op succes-concepten die achteraf zijn geconstrueerd of de successen van de eersten in de markt. Managers en marketeers hebben er een handje van. Vertellen dat hun aanpak ook voor jouw gaat werken. Over het onterecht toe-eigenen van successen kun je alleen al een boek vullen. De woorden geluk en toeval zal je nooit tegenkomen in een presentatie.
Patronen herkennen is één of we op basis van die patronen iets kunnen voorspellen is nog allerminst zeker. En dan nog, het gebruik van marketing ideeën en systemen zorgt er immers ook voor dat systemen op zichzelf weer veranderen. Je kunt best iedereen vertellen dat je dit jaar op zo'n geweldige niet toeristische camping stond. Goede kans dat de mensen die naar aanleiding van jouw advies met zijn allen volgend jaar diezelfde camping bezoeken iets heel anders aantreffen. Een factor van belang.
Een voorbeeld is de spectaculaire daling van CTR. De eerste display advertentie die werd vertoond voor AT&T in 1994 op de website van HotWired had een click-through rate van 44%,. Een succes dat ervoor zorgde dat er een miljarden markt ontstond. Nu mag je je handen dichtknijpen voor een resultaat va 0.2%. AT&T ging op een pad waar nog niemand was geweest en had het succes van de first mover, het zorgde voor een achteraf duiding van marketingsucces. Display advertenties waren de toekomst. Maar de uitrol van het concept naar massaal gebruik zorgde ervoor dat de resultaten veranderden.
De belofte van bijvoorbeeld content marketing net als inbound marketing is dat het niet onmiddellijk werkt. Je moet als het ware online volume accumuleren voordat je resultaten kunt boeken. Dat vergt tijd, misschien wel een jaar of nog langer. Je kunt een dergelijke belofte gewoon niet waarmaken. Ze houdt eenvoudigweg geen rekening met de inspanningen van de concurrentie. En geen rekening met het feit dat de inzet van zulke marketingoplossingen de werking van het oorspronkelijke concept aantasten. Dat de houding van de klant ten aanzien van de inzet van dergelijke marketing oplossingen door de tijd ook verandert.
Succes is veelal weggelegd voor de first movers. Met een beetje verbeeldingskracht wordt dat succes achteraf gedefinieerd en in een mooi schema gegoten of een unieke formule. Verpakt in sheets, blogs, boeken en seminars vindt het zijn weg naar de koffers van de handelsreizigers in succes.
De kans dat het succesvolle idee van die ander ook een succes voor jouw bedrijf wordt is naar mate de tijd verstrekt steeds geringer. Je bent gewoon te laat. Op zijn best wordt je de nummer twee, drie of vier in de markt en zoals bekend heeft de nummer één de best houdbare positie en verdient de nummer één het meeste geld. Misschien is voor het ontwikkelen van een oorspronkelijk idee je eigen boerenverstand nog wel de meeste garantie voor succes. Met een beetje geluk kan er dan misschien iets ontstaan dat zo uniek is dat anderen een boek schrijven hoe jij het bedacht hebt.
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderen(Ja, verwijderd om een paar storende taalfouten te verbeteren, heb je ook mazzel mee nodig typen op je telefoon :-)Dus ik schreef:
BeantwoordenVerwijderenNa 30 jaar ondernemen en proberen, slagen en weer falen ben ik tot de conclusie gekomen dat inderdaad mazzel een onderschatte factor is. Waarschijnlijk omdat je mazzel niet kan 'doen' en ondanks populair geloof ook niet kunt afdwingen. Doorzettingsvermogen en realisme zijn twee goede vaardigheden gebleken om met de onvermijdelijke veranderlijkheid van de omstandigheden om te gaan. Ik wens ons allen veel mazzel!
Mooi artikel weer Tadek. Toch zijn er ook veel succesvolle Me Too concepten. Google Search is hier denk ik goed voorbeeld van. Die waren niet de eerste, maar wel de beste (tot op heden).
BeantwoordenVerwijderenHessel dank voor je reactie. Ik ken deze invalshoek maar dat is toch eerder een definitie kwestie.Als je niet de eerste bent moet je een categorie ontwikkelen waarin je wel de eerste bent. Terwijl alle andere zoekmachines kozen voor een portalmodel gefinancierd met advertenties creëerde Google een eigen categorie waar ze ervoor kozen alles in dienst te stellen van het zoeken zonder andere contentrommel eromheen. Het algoritme van Google deed de rest. Ze creëerden daarmee een eigen categorie binnen het domein zoekmachines. Als het je interesse heeft lees dan ook http://adage.com/article/al-ries/al-ries-category/243595/
Verwijderen