maandag 5 september 2016

levert de verschuiving van stenen winkels naar online retail eigenlijk wel wat op?

Afgelopen week konden we allemaal kennis nemen van de cijfers van het CBS. Online webverkopen groeiden weer harder dan offline wordt geschreven. Zo groeide de online bestedingen met 20% en de omzet van de stenen winkels slechts met 0.5 procent. De gretigheid waarmee de digitale kerk de getallen deelt in een soort van "ziejewel extase" verbaast me nog steeds.

Even afgerond genereert retail Nederland 100 miljard aan omzetvolume. Online doet daar ergens rond de acht procent van. De branchevereniging roept dat er wat meer omgezet wordt en er zijn kritische geluiden die niet verder komen dan een procent of vijf. 


Er hangt inmiddels een minstens zo belangrijke vraag boven de markt of het benoemen van online omzet zoals bij omnichannel ├╝berhaupt belangrijk is. Net zoals de pure players zijn het uiteindelijk immers allemaal gewoon winkelactiviteiten. We weten ook niet precies of de verschuiving van offline naar online winkelen werkelijk een positieve bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van de overall retailomzet. 

Het is leuk dat je kiest voor een ander distributiekanaal maar heeft dat eigenlijk ook zin in termen van een beter rendement op je ge├»nvesteerde euro’s. Klinkt misschien wat simpel maar dat rendement is voor elke ondernemer toch een kernbegrip. Je kunt wel omzet maken maar levert het ook iets op. Belangrijke vragen die het CBS zou moeten kunnen beantwoorden. 

Tegelijkertijd moet je je afvragen of de online omzet van de reisbranche zoals bijvoorbeeld booking, de ticket omzet van KLM en alle andere kaartverkopen gerekend moeten worden tot retailomzet. Net zoals de vraag wat de definitie van omzet is voor partijen die alleen bemiddelen in verkoop maar zelf geen eigenaar van het verhandelde product zijn geweest. 
Dat soort online fantasieomzet kleurt nog steeds de getallen van het CBS. 

Dat de digitale blogs en zieners die leven van de online branche de getallen overnemen zonder kritisch te kijken naar de werkelijke betekenis is een gegeven. Van het CBS mag je misschien toch iets meer verwachten.

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen