zondag 1 april 2018

Het zou enorm helpen als er betaald zou worden voor je privé data.

We denken in de verkeerde richting als het gaat om de bescherming van onze privé data. Nieuwe ideeën kosten tijd en ja ook slachtoffers. Wanneer een persoon wordt aangereden door een autonoom rijdend voertuig haalt dat wereldwijd de pers. Ik begrijp het wel en niet. Jaarlijks zijn er meer dan 1.200.000 mensen het slachtoffer van een verkeersongeluk. Vrijwel dagelijks vinden in Nederland ongelukken plaats met een dodelijke afloop. Daarmee wil ik de rol van één dodelijk ongeluk niet bagatelliseren, want elk ongeluk is er één teveel, maar wel van een context voorzien.

Hadden we in tijd van de industriële revolutie Twitter of Facebook gehad dan hadden we elke seconde een dodelijk slachtoffer voorbij zien komen. De ontwikkeling van de stoommachine was niet zonder gevaar. Fabrieken vol met draaiende banden en tandwielen zonder iets van regels waren levensgevaarlijk. We gaan nog veel meer ellende meemaken veroorzaakt door autonoom rijdende voertuigen maar de voordelen zullen opwegen tegen de nadelen. Ik kan me niet voorstellen dat iemand daar anders over denkt.

Het uitrollen van gezichtsherkenning in combinatie met autonoom rijdende voertuigen zal pas echt een einde maken aan het bezit van auto’s want wat is een punt van een voertuig bezitten zonder dat je er zelf mee kan rijden. Met uitrollen van biometrische identificatie zoals gezicht herkenning zal alles wat we nu kennen definitief veranderen.

Eerlijk gezegd lijkt het me geweldig, wellicht omdat ik een optimist ben. Zo in een vliegtuig of trein stappen zonder alle hassle en nooit meer ergens afrekenen. Je drinkt een kop koffie en de betaling is al geregeld. Je bekijkt iets in een winkel en een zelfrijdende doos levert het bij je thuis af. Je wordt onwel op straat en de hulpdiensten hebben direct de beschikking over je hele dossier. Het zijn nog maar de meest voor de hand liggende voordelen.

Natuurlijk zijn er risico’s maar die zijn er vandaag ook. De vergelijking met dat ongeluk met die zelfrijdende auto versus de 1.2 miljoen slachtoffers die er nu jaarlijks vallen gaat ook hier op. We hebben nu ook geen perfecte samenleving. Belangrijkste obstakel om zo snel mogelijk bij een frictieloze maatschappij te komen is niet de technologie maar zijn we zelf.

Het mantra dat wanneer je niet betaalt jij het product bent staat vooruitgang in de weg.

Nu ben ik geen futuroloog dus het is maar een bespiegeling, maar de strakker aangetrokken privacy spier als gevolg van de afgelopen Facebook storm is niet de juiste. Als we geen haast maken met regels en afspraken neemt het wantrouwen richting Google, Facebook en Amazon verder toe. Met als gevolg dat de belangrijkste brandstof van deze partijen, jouw persoonlijke data, nog moeilijker beschikbaar komt. Met minder data wordt het voor marketeers steeds meer gissen.

Technologie gebaseerd op data werkt op zijn best als de input, de data, perfect is. Juist daar het gaat het mis, omdat we zaken niet goed geregeld hebben moeten technologie partijen de incomplete gaten in jouw data zelf invullen. Met als gevolg verkeerde uitkomsten. Je krijgt van Booking punt com niet de beste aanbieding omdat Booking nu eenmaal niet genoeg van je weet. Facebook kan echt veel beter functioneren als het niet naar jouw wensen of ideeën hoeft te gissen. Amazon kan je perfect helpen als je tot in detail verteld wat je hebben wilt.

Een profiel bouwen op basis van selfies, een kattenfoto, je leeftijd en het gegeven dat je in Borculo woont is nu eenmaal een stuk minder efficiënt dan gewoon alles aan Facebook vertellen wat je maar belangrijk vindt. Natuurlijk de ideeën achter het bouwen van profielen en Ai zijn voortschrijdend en misschien zegt die selfie wel meer over jou dan we nu weten. Maar als je wilt dat Picnic met de juiste regelmaat toiletpapier bij je komt afleveren is het echt makkelijker als zelf vertelt hoe vaak je dat nodig hebt. 

Je kan Picnic, Amazon of Google echt veel beter exact vertellen wanneer je thuis bent dan hoeven ze je niet te bespieden via een deurbel of de thermostaat.

Omdat we bang zijn dat ons privé leven op straat ligt of in verkeerde handen valt schieten we in de kramp. Terecht want het huidige systeem is natuurlijk een puinhoop. Met als gevolg dat we nog minder data delen waardoor het systeem nog slechter functioneert. Als er een dode valt door een autonoom rijdend voertuig moet direct de wet achterwaarts worden aangepast. Dat soort regels zorgen voor achteruitgang in plaats van verandering. Het zou enorm helpen als we een betere set van afspraken konden maken.

Het zou enorm helpen als er betaald zou worden voor je privé data.


De overheid, dat zijn we immers zelf, zou een systeem kunnen optuigen waardoor technologie bedrijven tegen betaling toegang krijgen tot perfecte data. Niet alleen de overheid zou er financieel van kunnen profiteren zodat ons sociale systeem betaalbaar blijft, je zou er ook privé van moeten kunnen profiteren zodat het belang duidelijk is. Je zou je privé data maandelijks kunnen en moeten updaten. Als je er voor betaald krijgt is zoiets echt niet ondenkbaar. Overheden zouden systemen kunnen ontwikkelen die ervoor zorgen dat data de veilige status krijgt die het verdiend. Hoe dat er uit zou moeten zien weet ik niet maar ik ben ervan overtuigd dat we iets kunnen verzinnen.

Niet alleen de techbedrijven maar ook de overheden worden steeds vaker in een kwaad daglicht gesteld als het gaat om betrouwbaarheid. Juist uit de hoek van mensen die data gedreven technologie als de toekomst zien. Juist uit die hoek komen de geheven vingers. Misschien niet onterecht maar wel contraproductief want zelf maken nerds er zonder regels ook een puinhoop van. Zo dreigt de hele machine vast te lopen.

Facebook, Apple, Google maar ook Twitter en al die andere platformen hebben waarde gecreëerd op basis van data. Chapeau. Het systeem dat adverteerders, politieke instituten en organisaties met maatschappelijke belangen tegen betaling inzicht kunnen krijgen in stiekem bij elkaar geprutste privé data is verrot tot in diepst van de vezels. Je identiteit en je privé gegevens behoren tot je meest waardevolle eigendommen. Die kan je niet toevertrouwen aan adverteerders en organisaties die opereren met alleen het eigenbelang in het vizier. De Facebookstorm zou een wake-up call moeten zijn om zaken radicaal anders aan te pakken.

2 opmerkingen :

  1. Advies om voor oersoonlijke data re betalen is levensgevaarlijk. Het leidt ongetwijfeld tot een tweedeling in de maatschappij van have’ (van privacy) en have not’s.
    De verleiding (voor mensen met een bescheiden inkomen) om hun ‘ziel en zaligheid’ te verkopen zal te groot zijn om te weerstaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Johannes, dank voor je reactie, die tweedeling als doem scenario werkt niet. Wat is er precies mis met het verkopen van je persoonlijke data tegen betaling als er een systeem is waarbij misbruik wordt gereguleerd? Hoe meer perfecte data hoe beter alle systemen, ook medische systemen werken.

    BeantwoordenVerwijderen