Gister zaten we samen op de bank, de tachtigjarige vroeg Siri via zijn iPad om de correcte uitspraak van Cassis. Was het nu Cassie of Cassis. Siri moest het antwoord schuldig blijven. Ik had de indruk dat Siri de vraag niet goed begreep. De genialiteit van de internetbedrijven heeft ervoor gezorgd dat de ontwikkelde technologie door iedereen met speels gemak gebruikt kan worden. Of je nu tachtig bent of acht de interface is zo intuïtief dat je er snel mee aan de slag kan. Met ontzagwekkende gevolgen, miljarden mensen zijn elke dag in de weer met apparaten die verbonden zijn met het internet.
We staan op drempel van de volgende grote verandering.
De Siri’s van deze wereld gaan ons helpen. Spraakgestuurde hulp doet zijn intrede. “Siri ik wil goede Wifi” en binnen vijf minuten een paar aanbiedingen van iets of iemand die dat kan oplossen. Of nog beter het wordt gewoon opgelost zonder dat je er iets van merkt. Eerlijk gezegd denk ik dat we snakken naar een volgende generatie internet want deze versie is op. Hoewel qua verspreiding een groot succes heeft dit internet ervoor gezorgd dat we van een service maatschappij waar mensen tegen betaling je ontzorgen zijn veranderd in een doe het zelf maatschappij.
Het is één van de grootste prestaties van de service industrie. Onder het mom van vernieuwing, het nieuwe cool, is een systeem van armoede geïntroduceerd. Je wordt niet meer geholpen je moet het zelf maar uitzoeken. Om je beter te helpen worden alle service punten uit de samenleving gesloopt. Om de klant beter te helpen krijg je niemand meer aan de telefoon, om je beter te helpen mag je alles zelf doen.
Het betekent niet meer en niet minder dat je elke week uren kwijt bent aan het up to date houden van al het gebruiksgemak. Dat je uren per week samen google zoekt naar het meeste voordeel. Bij alles wat we consumeren word immers de hulp ingeroepen van Google. De online transparantie heeft ervoor gezorgd dat alles steeds goedkoper wordt, misschien fijn voor de klant die de kosten van zijn eigen google-zoek-uren niet rekent maar of het internet in zijn huidige vorm een werkelijke verbetering van de kwaliteit van leven heeft gerealiseerd is op zijn minst twijfelachtig.
De schaduwkant van het huidige internet is er één van armoede.
Je moet tweeverdiener zijn om financieel alles een beetje in de lucht te houden. Het resultaat is dat we weinig quality time overhouden. De tijd die je dan over kan je samen met Google en je Smartphone besteden aan het zelf alles online op orde houden. Zo bezien staat de klant inderdaad centraal maar misschien een beetje anders dan de klant zou willen. Armoede is immers alles zelf doen, rijkdom is dat een ander je helpt zodat je de vrijgekomen tijd kan besteden aan belangrijkere zaken dan consumeren.
In dat licht kan een spraak gestuurd internet uitkomst bieden. Ik heb niet zoveel op met het voorspellen van de toekomst maar je kan op je klompen aanvoelen dat dit internet zijn langste tijd heeft gehad.
We willen een frictieloze beleving. Boodschappen doen zonder de hassle van de rijen en het afrekenen. Niet al die tijd doorbrengen met Google om ergens terecht te komen in een sales funnel. Een spraakgestuurd internet zal online marketing zoals we dat vandaag kennen compleet wegvagen. Dat je iets deed met hoger scoren op Google of de salesfunnel zal voor de komende generatie marketeers hetzelfde in de oren klinken als werken met loodzetsel. Dat je via authentieke en de zogenaamde relevante content een klant de salesfunnel inlokt wordt iets van vroeger. Met een spraakgestuurd internet heeft iedereen zijn eigen butler. Ik kan niet wachten.
Geen opmerkingen :
Een reactie posten