We worden elke dag getrakteerd op meningen en ideeën van mensen die we min of meer kennen. Hoe we de mensen hebben leren kennen varieert, van de tv, politiek, sport, film, theater of een bekende zangeres. Het afgelopen jaar zagen we artsen en virologen via tal van de mediakanalen opklimmen van anoniem naar bekend. Wat betekent dat, bekend zijn?
Mensen die in de marcom-industrie werken weten dat allang.
Iets dat je niet kent heeft amper waarde, ben je bekend dan hebben mensen vertrouwen.
Vertrouwen betekent waarde. Vertrouwen is simpelweg het verschil tussen de kale
kostprijs van een product en de verkoopprijs. De marge. Dat bekendheid zich
laat uitbetalen is de meest eenvoudige verklaring waarom adverteerders
wereldwijd jaarlijks miljarden dollars pompen in het bekender maken van hun
producten. Mensen zijn risicomijdend, als je wilt overleven moet je vooral geen
gevaarlijke dingen doen. Daarom zijn we bereid om wat meer te betalen voor iets
dat we vertrouwen.
Wat is dat precies, vertrouwen? Ik zocht het nog maar eens
op en kwam een mooie definitie tegen. “Vertrouwen is de bereidheid van een
persoon of groep om afhankelijk te zijn van de daden van een andere persoon of
groep”. Het strekt natuurlijk verder. Je kan vertrouwen hebben in een persoon
maar net zo goed in product of een dienst.
Ons systeem rust op vertrouwen.
Als je een huis koopt vertrouw je erop dat je het ook echt
krijgt. Dat het na de betaling ook echt van jou is. Als je een fles Coca Cola
koopt vertrouw je er echt op dat er ook Coca Cola in de fles zit. Als je
onrecht wordt aangedaan, vertrouw je op ons rechtssysteem, als een politicus
iets belooft dan moet het ook echt gebeuren en als je ernstig ziek bent
vertrouw je je leven toe aan een arts.
Er zijn naast bekendheid nogal wat componenten belangrijk
voor het tot stand brengen van vertrouwen. Zoals het vinden van de juiste gemeenschappelijke
waardes en transparantie. Dat je kan controleren of dat wat je zegt ook echt
klopt. Eerlijkheid, het nakomen van afspraken en tal van andere zaken die in het
verlengde liggen van deze thema’s. Het valt allemaal samen met bekendheid, je
kan best een goed verhaal hebben en transparant zijn, je kan beschikken over de
juiste set aan waardes maar als niemand je kent gebeurt er helemaal niets.
De mening van een bekend iemand vertegenwoordigt meer waarde
dan de mening van een onbekend iemand. Dat heeft niets met de kwaliteit van de
ideeën te maken. Het blote feit alleen dat een idee wordt gepresenteerd door
een bekend iemand zorgt ervoor dat hetzelfde idee voor mensen direct al waardevoller
wordt.
In het marcomvak wordt sinds jaar en dag gebruikt gemaakt
van dit principe. Laat een bekend iemand jouw verhaal vertellen en de kans dat
mensen meer waarde hechten aan dat verhaal neemt toe. Dat gaat vrij ver, laat
je René Froger vertellen dat een auto van merk x lekker rijdt dan wordt dat
eerder gelooft als dezelfde boodschap van de onbekende meneer Jansen.
Adverteerders werken allang met die kennis, we kennen
allemaal wel een man of vrouw die op tv in een witte jas producten aanprijst. De
kok die Knorr sauzen aanprijst. De bekende Nederlander die je bijna dagelijks vertelt
dat je met je geld moet gokken, dat je mee moet doen aan een loterij. Of een bekende
acteur die je vertelt dat hij weet waar jouw pensioengeld het beste rendeert. Getuige
ook de opkomst van de influencers op de sociale media. Mensen die bekend zijn
omdat veel mensen naar ze kijken. Mensen die eenvoudigweg bekend zijn van het
bekend zijn. Het Kim Kardashian effect zou ik het willen noemen. Kim ontleende
haar bekendheid aan een vriendschap met Paris Hilton die op haar beurt bekend
was omdat haar familie iets met hotels deed. De belangrijkste vaardigheid van
Kim, die bekend staat als socialite of televisiepersoonlijkheid, is simpelweg bekend
zijn. En Het werkt. Als Kim iets aanprijst bij haar 300 miljoen volgers dan
vliegt het van de schappen.
Die toegevoegde waarde van bekendheid wordt door alle mediakanalen
gebruikt. Bekende Nederlanders zijn daarom misschien wel de galeislaven aan
boord van het mediaschip. BNers zorgen voor kijkcijfers, de views, die
uiteindelijk de advertentietarieven bepalen.
Ben je een beetje bekend dan mag je ook over vrijwel elk
onderwerp je mening geven. Het geeft immers de suggestie van waarde. En ja als
bekendheid je business is zeg je niet snel nee. Je moet in the picture blijven
anders verdampt die waarde. Het onderwerp waar je voor wordt uitgenodigd maakt
niet uit als je maar in beeld bent. Als er maar over je gepraat wordt. Het is
een systeem dat elkaar in stand houdt.
We zijn inmiddels op het punt aangeland dat elke proportie
uit het zicht is. Avond aan avond, dag in dag uit worden mediakanalen gevuld
met mensen die bekend zijn. Elke dag worden kranten en blogs gevuld. Je kan je
het zo gek niet bedenken of je kan erover meepraten. Van de risico’s van
kernenergie tot de oplossing van de Covid19 crisis en niet te vergeten de
opwarming van de aarde. Geen zee te hoog.
Het gewicht van de gewichtloze mening wordt nog eens extra
verzwaard door een bekende Nederlander in gesprek te brengen met een deskundige.
Iets dat bekend staat als False Balance.
Het is de tactiek waarin twee tegengestelde opinies worden
gepresenteerd als gelijkwaardig. Dat je Willem Engel in debat brengt met
Gommers zorgt ervoor dat de mening van Engel ogenschijnlijk gelijk gesteld
wordt aan die van de voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive
Care. De waarde van de mening van Willem Engel stijgt door deze actie tot
duizelingwekkende hoogte. Nu kan je noch Gommers noch Engel verantwoordelijk
houden voor deze manier van nieuws of televisie maken. Het ligt immers buiten
hun deskundigheid.
Journalisten en tv makers wiens werk het is om met enige
verantwoordelijkheid mensen te informeren in deze onzekere tijden daarentegen
des te meer. False balance is onder journalisten een bekend gegeven. Je zou
kunnen stellen dat wanneer de commerciële onderwerpen er qua informatie een
potje van maken dat dat toch vooral hun zaak is. Maar dat de NPO, een omroep
die bestaat bij de gratie van het idee de bevolking zo objectief mogelijk te
informeren, dezelfde weg bewandelt is bedenkelijk. Dat op de NPO artiesten of
vastgoedbazen hun licht mogen laten schijnen op de effecten van de pandemie is
van een andere orde.
Er is meer.
Dat de mediakanalen in hun aandachtgeilheid de regels overtreden
als het gaat om het plaatsen van een gewichtloze mening tegenover de mening van
een deskundige is eigenlijk nog maar de helft van het probleem. We worden ook dagelijks
bestookt met de ideeën van deskundigen over onderwerpen die buiten de eigen
deskundigheid vallen.
Misschien is dat nog wel zorgwekkender.
Dat Willem Engel geen viroloog is zou je met goed fatsoen
zelf nog wel kunnen uitvogelen maar wat gebeurt er wanneer een viroloog zich
uitlaat over de economische impact van een pandemie of een arts over de
gevolgen voor de ontwikkeling van kinderen in relatie tot het thuisonderwijs. Dan
zijn we zomaar geneigd om daar meer waarde aan te hechten.
Als we kijken naar de realiteit dan scoren experts buiten
hun vakterrein in de praktijk net zo goed als een chimpansee. Er is 33% kans op een goed antwoord wanneer er vraag
gesteld wordt over een onderwerp dat ligt buiten het eigen vakterrein. Onderzoeker
Hans Rosling deed er jarenlang onderzoek naar en kwam keer op keer met dezelfde
uitkomsten. Of het nu ging om nobelprijs winnaars, artsen of economen de score
lag rond de 33%.
In simpel Nederlands is de kans dat Dries Roelvink een
correct antwoord geeft op de vraag over de impact van een veranderend klimaat net
zo groot als de kans dat Klaas Knot, de president van de Nederlandse Bank, daar
iets over zegt. Overigens zonder daarmee iets af te willen doen aan de kennis
en kunde van Roelvink.
Zelfs deskundigen binnen een vakterrein hebben grote moeite met
het overzien van oorzaak en gevolg. De kredietcrisis ligt nog vers in het
geheugen. Ondanks dat banken ons jaar op jaar met economische voorspellingen
bestoken waren ze destijds zelf niet in staat om een mondiale systeemcrisis
binnen het eigen vakterrein te voorspellen.
Toch weerhoudt dat banken er niet van om als expert op te
treden als het gaat om het voorspellen van huizenprijzen en andere
marktontwikkelingen. Als ze daar enig kaas van hadden gegeten hadden ze
destijds niet al die mensen gedwongen uit hun huizen gezet, maar rustig
afgewacht. In perspectief gezien hadden al die mensen nu zonder torenhoge
schulden gezeten. De huizen die destijds, dankzij de door hen zelf veroorzaakte
crisis, onder water stonden zijn inmiddels roversgoed.
Wanneer we dit idee projecteren op de manier waarop de huidige
crisis het afgelopen jaar is verslagen door de media is het niet zo vreemd dat
we nu staan waar we staan. We bedenken regels en maken afspraken maar in de
praktijk hebben we amper een goed idee hoe de verschillende systemen op elkaar
reageren.
We zien tal van specialisten speculeren over de impact van
systeem A op systeem B. Over de langjarige maatschappelijke gevolgen. Over
gevolgen van een lockdown voor de jeugd, over de economische gevolgen. Of we
nog gaan vliegen of over het thuiswerken dat immens populair gaat worden. Dat
we nooit meer in de file staan. Dat we aan de vooravond staan van geluk en
voorspoed. Maar echt, we weten het niet. We hebben nog niets eens iets van een
projectie van het hoe en wanneer we uit deze situatie kunnen zijn. Niemand heeft
een adequaat antwoord. Niemand.
Want wat opgaat voor Dries geldt evenzeer voor tal van politici die dagelijks hun meningen mogen ventileren. Zodra het gaat om kennis buiten het eigen dossier moet je er niet teveel waarde aan hechten. In essentie weten experts, als je geluk hebt, echt iets te vertellen over het eigen specialisme. Daar zou het bij moeten blijven. Maar nee zeggen ligt ons niet zo goed. Die verdomde allesoverheersende ijdelheid zit ons steeds in de weg.
Zo kan het
zijn dat we dagelijks met elkaar debatteren over onderwerpen waar we goed
beschouwd niets van afweten. Het is uiteindelijk niet meer dan entertainment
waar de mediakanalen mee worden gevuld. Met het goed informeren heeft het allemaal
niets te maken en daar plukken we dagelijks de wrange vruchten van.
Bekende Nederlanders zijn daarom misschien wel de galeislaven aan boord van het mediaschip. Geniaal verwoord!
BeantwoordenVerwijderen