maandag 22 november 2010

Social Media in de praktijk.

Townhouse hotel Maastricht
Hotel Townhouse in Maastricht zet social media eenvoudig en doeltreffend in. De eerste verassing was de gratis hotspot. Hotels maken er nog steeds een sport van om hun klanten geld uit de zak te rammelen door internet per half uur aan te bieden. Gratis internet op je hotel kamer is fijn en gegarandeerd snel. De eerste tien punten waren dus al snel binnen. Een flyer op de kamer maakte me attent op de mogelijkheid om een gratis kamera te gebruiken van het hotel. Na inlevering van de kamera worden de gemaakte plaatjes door het hotel op Facebook geplaatst dat is de voorwaarde. De beste tour krijgt een prijs. Het hotel maakte er werk van want nog geen half uur op mijn kamer zag ik dat ik door @townhousehotel werd gevolgd op Twitter. Nieuwsgierig geworden besloot ik ook het hotel te volgen. De volgende ochtend kreeg ik een simpele mention. Of ik lekker had geslapen aangevuld met het weerbericht voor de dag. Handig. Natuurlijk werd ik na het uitchecken bedankt voor mijn bezoek. Simpel. Niet lang daarna werd ik gevolgd door @hotelstmartenslane. Dit hotel bleek een onderdeel te zijn van dezelfde @labergeregroup. Geen rocket science wel een mooie manier om op een eenvoudige wijze een bestand op te bouwen met geïnteresseerde klanten. Als je dat bestand zorgvuldig inzet kun je natuurlijk nieuwe bezoeken makkelijk stimuleren en op een kostenvriendelijke manier acties communiceren. De kosten van een tweet zijn immers te verwaarlozen. Over de inzet van foursquare was ook nagedacht. Elke keer als je aangeeft dat je in het hotel verblijft levert een gratis kop koffie op. Lachwekkend in zijn eenvoud. Helder en begrijpelijk uitgewerkt. De inzet van social media voor bedrijven hoeft niet altijd verankerd te worden in strategische documenten. Met een simpel plannetje kun je al heel aardige resultaten boeken.






5 opmerkingen :

  1. Ik zeg:

    HALLO, rest van Nederland en MKB, doe eens snel leren van zulke bedrijven.

    Heerlijk hoe simpel sociale media toch eigenlijk is. Ik vind het oprecht jammer dat mensen me soms als een aap aankijken als ik erover begin.

    Leuke blog!
    Martijn ten Caat

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig! goed verhaal. Zal het doorsturen aan mijn klant #WestcordHotels

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Tadek,

    Twitter en FourSquare zijn prachtige middelen om onze service in het hotel te kunnen verlengen naar de digitale wereld buiten het hotel!

    Hartelijk dank voor dit leuke artikel!

    Ivo
    @townhousehotels

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor de mooie complimenten! Hopelijk heb je ook van Maastricht genoten. we zien je graag weer, de soep staat klaar. Groeten, Maxine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Echt goed om zo met Social Media om te gaan. Checkte tijd geleden via 4sq in op vakantiepark in Haamstede (checkin gepost op twitter).

    Kreeg binnen een uur een mention van een restaurant in Haamstede met daarom dagspecialiteit en link naar menu op www.

    Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen