zaterdag 14 mei 2011

Mond tot mond reclame ontwikkelt zich met de komst van de sociale media wellicht tot de meest krachtige vorm van marketing voor de komende jaren.

Mond tot mond reclame, is terug van weggeweest. 
En hoe. Mond tot mond reclame ontwikkelt zich met de komst van de sociale media wellicht tot de meest krachtige vorm van marketing voor de komende jaren. Een paar getallen die ik in dit verband voorbij zag komen, 78%  van de mensen vertrouwt meer op referenties dan andere manieren van informatie verkrijgen en nog maar 14% van de mensen is bereid te vertrouwen op een boodschap van een marketeer. Aanbevelingen gebaseerd op ervaring scoren het best dat vindt tenminste 96% van de mensen en 92% van diezelfde mensen zeggen dat ze aanbevelingen van reclame weten te onderscheiden. Dit betreft al weer een wat ouder onderzoek dat Nielsen in 2010 deed. Onderzoeken geven verschillende uitkomsten en de percentages zijn wellicht discutabel, ze wijzen echter wel allemaal in dezelfde richting. Mond tot mond reclame met behulp van het internet en meer specifiek de social media kan een zeer krachtig marketing communicatie tool zijn.

We moeten in dit verband een aantal begrippen onderscheiden. Mond tot mond reclame, referentie marketing, reviews, aanbevelingen en recensies. Referentie marketing is een systematisch en gestructureerd proces dat aan de basis ligt van een goede mond tot mond reclame campagne. Referentie marketing is het hele stelsel van informeren, promoten, en belonen van klanten en contacten om ervoor te zorgen dat personen zoveel mogelijk positief spreken over de producten, diensten of service van jouw bedrijf. Referentie marketing is daarmee de werkelijke driver achter de mond tot mond reclame campagne. Reviews, recensies en aanbevelingen zijn bijkomende drivers en daarmee in het hele systeem van mond tot mond reclame ook belangrijk.

We weten het allemaal en we zien het elke dag, op het internet delen mensen informatie met elkaar, over producten, vakanties, muziek je kunt het eigenlijk zo gek niet noemen. Ze delen informatie maar laten in veel geval ook reviews achter. Deze reviews worden al met al steeds meer doorslaggevend in het aankoopproces van producten of diensten. Getallen lopen hier ook uiteen maar aan meer dan 35% van de aankopen ligt een positieve review of aanbeveling ten grondslag. Een studie van Yahoo in 2010 in hun eigen netwerk liet zien dat de invloed van internet in dit verband ten opzichte van televisie snel toeneemt. Yahoo meent waar te nemen dat sommige branches meer gevoelig zijn voor mond tot mond reclame dan anderen. Erg geschikt zijn de financiële sector en automotive, minder geschikt zijn gezondheidszorg en lichaamsverzorging. Gezond verstand voor de ontwikkeling van dergelijke campagnes biedt ook uitkomst. Uit de directe omgeving kennen we tal van voorbeelden die van invloed zijn op aankoopbeslissingen en die onderdeel kunnen worden van een mond op mond reclame campagne. Op de achterkant van een boek zie je ze altijd staan, de recensies. Bij film en musicals zijn ze doorslaggevend. Een musical die na de première een slechte recensie krijgt van een belangrijke krant is gedoemd. Een slechte recensie gaat al snel van mond op mond een eigen leven leidden en is daarmee niet meer te stoppen.

Voor het ontwikkelen van goede mond tot mond reclame moet je dus goede spullen leveren en zorgen voor een uitstekende service. Het internet en dan met name de social media geven nu de mogelijkheid om een daadwerkelijke “mond tot mond marketingcommunicatie strategie” te ontwikkelen. Dat is nieuw. Nu marketing budgetten onder druk staan komt deze aanpak versneld in de spotlights. Het is immers een efficiënte en relatief goedkope marketing methode. Voor het stimuleren en organiseren van mond tot mond reclame bestaan steeds meer mogelijkheden. Facebook heeft haar likes, Hyves introduceerde de respects en talloze blogs en sites werken met aanbevelingen en reviews. Google lanceerde kortgeleden haar +1 strategie. Foursquare zegt dat haar toekomstige businessmodel in de richting wijst van de centrale plek voor review marketing. Je checkt in en geeft een review. Snel en gemakkelijk. Gevaarlijk ook, een te lauw biertje of een slechte biefstuk worden al snel fataal. Immers je loopt naar de voordeur van een horeca gelegenheid en checkt in. Bij een slechte review loop je al snel een deurtje verder en dat geldt echt niet alleen voor een horeca gelegenheid. Zorg er dus voor dat je klanten een positieve review schrijven over jouw bedrijf. Referenties, reviews, aanbevelingen, recensies en de inzet van social media als tool om dit te structureren worden snel een belangrijker onderdeel van de hele mix aan mogelijkheden. Likes en Google +1  zijn in korte tijd zelfs zo belangrijk geworden dat ze impact beginnen te krijgen op de indexering van websites in de zoekmachines. 

Door het simpelweg toevoegen van beoordelingmogelijkheden kunnen bedrijven al een krachtig marketing instrument aan hun websites toevoegen. Ook daar zijn wat richtinggevende getallen over bekend. Ca. 75% van de bezoekers leest reviews en een derde van hen laat zelf ook een review achter. Dat zijn stevige percentages. Vraag dus je klanten om mee te denken en betrek ze in campagnes. Zorg voor een beloningmodel, dat kan al simpel met extra service of aandacht. We weten allang dat het merendeel van de consumenten, nu al zo’n 80%, het internet gebruikt om zich te oriënteren. Maak gebruik van de mogelijkheden. Je kunt natuurlijk besluiten om hier geen energie in te steken. Afgezien van het feit dat je dan kansen laat liggen betekent het niet dat er niet over je geschreven wordt. Of je het nu wilt of niet mensen praten over je bedrijf en laten hun reviews, recensies of klachten achter op het internet. Het verdient daarom in een ieder geval aanbeveling om een visie te ontwikkelen over hoe om te gaan met dit snel groeiende fenomeen.

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen