vrijdag 3 juli 2015

Een masterclass digital business van je zoon. Omdat het kan.

Tommorowmen
In de reeks masterclasses die we organiseren bij CMG Nederland werden gister de mannen van Tommorowmen verwelkomd. De oprichters, Roman Solarz  en Yorick Voorthuijzen zijn beide digital native en deden ruime ervaring op bij StormMC in Groningen. Vooral omdat ze breder en dieper de materie in wilden en wellicht omdat appels zelden ver van bomen vallen besloten ze vorig jaar om het zelf te gaan doen. Hun business kwam razendsnel uit de startblokken en voor mij daarom nu het moment om ze uit te nodigen om ons mee te nemen in hun wereld. Met als leidraad “improving digital business” kijkt Tommorowmen met een marketing-oog naar de dieper liggende data achter websites en webshops om op die basis traffic en conversie te verbeteren. Het is een beetje kort door de bocht maar wel een belangrijk onderdeel van hun business.

Dat de markt voor digital hard groeit is duidelijk maar wat vooral duidelijk wordt is dat werken met dieper liggende data informatie oplevert waarmee je tot op de millimeter kunt tweeken om resultaten te optimaliseren en dan praten we niet alleen over de kleur van een knop. Sterke merken converteren beter dan onbekende merken is een gedachte die wordt onderschreven. Dat stelde me in ieder geval gerust. Waar ik onrustig van werd is de gedachte dat alle media digitaal wordt en wat voor implicaties dat nu eigenlijk heeft. Natuurlijk laat je daar je gedachten wel eens over gaan maar in de wereld van Tommorowmen is het cristal clear dat de verdere digitale uitrol van media zoals ook TV en radio in combinatie met smart devices verstrekkende gevolgen zullen hebben voor de customer journey. Het proces van mediakeuze voor je commerciële boodschap zal in de nabije toekomst volledig geautomatiseerd worden waarbij elk denkbare combinatie per opbod of afslag geveild zal worden.

Die combinatie van mogelijkheden zal er bijvoorbeeld toe leidden dat we niet meer allemaal naar dezelfde commercial kijken in de rust van de EK finale Nederland-Duitsland. De boodschap kan en zal daarom op maat gesneden worden voor de individuele kijker, lezer en luisteraar. Iedere luisteraar zijn eigen radio- en TV station is daarmee een reële toekomstvisie. Waarbij externe factoren als het weer, locatie en persoonlijke stemming van invloed zullen zijn op de programmering. Elke digitale actie kan gemeten worden en zal daarom ook gemeten worden. Daarmee zal de marketeer van de toekomst nog veel meer een data analist worden. Deze ontwikkelingen vinden nu al in een zeer hoog tempo plaats, één op één massacommunicatie is daarmee waarschijnlijk veel eerder een realiteit dan een WK finale Nederland-Duitsland.

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen