In het zakendoen heerst een eenvoudige regel. Als je meer moet investeren dan het oplevert doe je iets niet goed. De komst van het internet lijkt de fundamenten onder die regel echter aan het wankelen te brengen.
Het vooruitzicht op groei en enorme omzetten trekt investeerders aan. Er wordt vaak simpel gedacht. "Als er omzet is dan trek ik er wel resultaat uit". Eindbazen, ook van grote multinationals blijken steeds weer opnieuw ook gewoon mensen te zijn. Zodra voldoende winst maken niet lukt wordt het hoofd in schoot geworpen en is verlies maken de nieuwe strategie.
Winsten die gemaakt worden met normaal zakendoen belanden op die manier in de verdwijnput van een geldverslindende onderneming. Geld dat niet gebruikt kan worden om de wel goed draaiende onderdelen te versterken. Dat is in de meeste ondernemerskringen een zonde. Kijkend naar Bol.com zijn er steeds opnieuw investeerders die vallen voor de charmes van het de online groeibelofte.
Uitgevers Bertelsmann was het eerste slachtoffer van Bol.com en stopte tientallen miljoenen in een online idee. Nadat ze er 120 miljoen euro hadden ingepompt was het tijd om er in 2003 afscheid van te nemen.
Retail ondernemer Van Breukhoven kon de boedel naar eigen zeggen, inclusief verliezen toen overnemen voor anderhalf miljoen euro. Hij zag het zwerk drijven, er zou nog een keer 60 miljoen in moeten, dat was voor hem een no-go.
De Duitse uitgevers uitgevers Holtzbrinck en Weltbild hadden wel diepere zakken en kochten Bol.com in 2003. Hoeveel cash zij er inpompten staat nergens vermeld maar afgaand op de indicatie van Breukhoven moet dat veel zijn geweest, heel veel.
Waarschijnlijk gek van ellende slaagden ze er in te hete aardappel, een paar jaar later in 2009, in de handen van het beleggingsvehicle van John de Mol, Cyrte, te duwen. Wat die ervoor betaalde staat nergens officieel vermeld. Al googelend kwam ik een bedrag van 250 miljoen tegen. Misschien hebben de Duitsers daar iets aan verdiend, waarschijnlijker is het dat ze met de verkoop de gemaakte investeringen terug hadden en dat ze met stijf dichtgeknepen billen het dossier hebben gesloten.
John de Mol die in de Amerikaans media recent nog werd vergeleken met super belegger Warren Buffet moet er slecht van geslapen hebben. Een online boekhandel kopen voor voor 250 miljoen waar meer geld in moet dan er uit komt. Misschien dacht hij wel “ze zien iets dat ik niet zie”. In ieder geval betekent een onderneming in je boeken waar meer geld in moet dan er uit komt dat de kans bestaat dat je extra snel op de goodwill die je betaald hebt voor de overname moet afschrijven.
Als je geen maatregelen neemt ben je die 250 miljoen euro met andere woorden gewoon kwijt. Groeien is een aardige remedie dan lijkt het nog iets. Groei zorgt er ook voor dat andere investeerders, die menen nog slimmer te zijn, zich melden. Ze zullen er nog heel wat miljoenen ingepompt hebben om die afboekingen af te wenden maar ook wonderbelegger de Mol wist uiteindelijk niet hoe snel hij weer van Bol.com af moest komen.
Een paar jaar later in 2012 verkocht de Mol de internet retailer voor 355 miljoen aan Ahold zowaar een buitengewone knappe prestatie van de belegger. Als de getallen een beetje kloppen kon ook Cyrte het verhaal kostenneutraal of misschien wel met een resultaat afsluiten. Echt, als er ook maar een beetje zicht was geweest op echt resultaat had de belegger nimmer nooit niet afscheid genomen van Bol.com want met de groei zat het immers wel goed.
Ahold baas Dick Boer had waarschijnlijk geen flauw benul wat hij met de aanschaf van Bol.com, waar hij 355 miljoen voor neertelde, in huis haalde. Dat blijkt misschien nog wel het meest uit deze ene regel tekst, vermeld in het persbericht dat Ahold direct na de aanschaf van Bol.com rondstuurde.
“De overname draagt naar verwachting direct bij aan de winst per aandeel van Ahold. Bol.com wordt het vijfde 'retailmerk' van Ahold”. De topman dacht waarschijnlijk echt, net zoals de investeerders die aan hem voorafgingen, dat hij met een toverstokje de negatieve balans tussen investeringen en opbrengsten zou kunnen ombuigen.
Dat het onder de vleugels van Ahold nog steeds niet wil lukken met het maken van resultaat mag je afleiden uit de berichten die Ahold zelf rapporteert. Het resultaat van de overname van Bol.com was voor Ahold Nederland dramatisch, in 2014 drukte Bol.com de marges van Ahold Nederland met 0.3 procent. Het jaar daarvoor nog 0.2 procent.
Dat lijkt weinig maar in een branche waar je geld verdient met 0,00001 procent marge op een krop sla zijn het pijnlijke percentages.
Hoe het verlies dat Bol.com in 2015 maakte voor Ahold zal uitpakken is nog niet bekend. Ahold is groot en stoer en zegt dat ze bovenop de aanschaf van 355 miljoen euro ook nog eens 60 miljoen euro zullen investeren in marketing. Als kers op de taart zal er bovendien een nieuw distributie centrum worden gebouwd. Met andere woorden Ahold steek zijn nek uit voor minimaal een half miljard euro.
Ondertussen heeft Ahold de koers gewijzigd en zegt dat ze tevreden zijn met de huidige verliezen van Bol.com. In tegenstelling tot de initiële berichten waarin nog werd verwacht dat Bol.com een bijdrage zou leveren aan het resultaat is Bol.com nu een geïnstitutionaliseerde bleeder geworden. Een volgende topman zal daar waarschijnlijk onmiddellijk mee afrekenen.
Achter de schermen zal hard gewerkt worden om ervoor te zorgen dat de goodwill van 355 miljoen die werd betaald voor Bol.com niet één keer hoeft te worden afgeboekt. Dat zou ten koste gaan van de volledige jaarwinst van Ahold Nederland ( 244 miljoen euro in 2014) en nog meer. Het zou ongetwijfeld de topman van Ahold zijn kop kosten. Oprichter en bedenker Daniel Ropers raakte ondertussen gedurende alle eigendomswisselingen het belang in zijn kindje volledig kwijt. Hij zal er overigens niet slechter van geworden zijn.
Bol.com jaagde er in zijn zestienjarig bestaan dankzij een opeenstapeling van investeringen en gebrekkige resultaten waarschijnlijk meer dan een miljard doorheen. Dat niet alleen er is voorlopig ook geen zicht op resultaat. Tenminste dat valt nergens te lezen. En natuurlijk, ik ga af op de berichtgeving in de media.
Over de samenstelling van de groei kunnen we alleen nog maar gissen want Bol.com is onderdeel geworden van een groot concern. Bol.com begint inmiddels ook te googelen met de omzet cijfers.
Neemt Bol.com de omzet van de tweedehandsboeken waarin slechts wordt bemiddeld in zijn geheel mee? Vierduizend webwinkeliers zorgen inmiddels voor honderd miljoen omzet rapporteert Bol.com vol trots. Zo'n 16% van het totaal inmiddels. Het is alleen geen omzet van Bol.com. De artikelen zijn immers nooit in het bezit geweest van Bol.com er wordt slechts bemiddeld en mogen daarom redelijkerwijs niet mee worden geteld.
Ondertussen mag Daniel in de Intermediair aan ondernemend Nederland uitleggen hoe je het beste een bedrijf runt, wat de beste structuur is, dat hiërarchie niet werkt en dat hij nooit beslissingen neemt op grond van zijn autoriteit.
Ik heb respect voor zijn vasthoudendheid en uithoudingsvermogen. Hij heeft van niets iets gemaakt en dat is bijzonder knap. Elke paar jaar een nieuwe eigenaar aan het verstand peuteren dat er meer geld in moet is een stevige opdracht. Zo te lezen is het hem bij Ahold opnieuw gelukt. Bol.com maakt in 2016 verlies en Ahold woordvoerders melden dat dat een bewuste keuze is. Als je tot hier hebt gelezen heeft dit artikel waarschijnlijk ook je interesse.
-De groei van internet retailer Bol.com is spectaculair maar kloppen de cijfers wel?
Bronnen
Bol.com maakte verlies in 2015. ‘Dat is een bewuste keuze’, licht een Ahold-woordvoerder toe. ‘Ahold investeert 60 miljoen extra in webwinkels, vooral in bol.com, te verdelen over de jaren 2015-2017.’ 4 februari 2016. Groeien met verlies. Bron intermediair
Is het nieuwe distributiecentrum ook een prelude op de onlangs aangekondigde overname van het Belgische Delhaize door Ahold? 'Nee, onze plannen dateren al ruim van vóór die gesprekken. We gaan uit van een stand alone-scenario, waarin we zoals bekend samenwerken met Albert Heijn, ook in België. 9 juli 2015 Bron Finacieel dagblad.
Wat kost een distributie centrum nu bij benadering. ZWOLLE, 4 november 2013 – Online warenhuis wehkamp.nl gaat in Zwolle het grootste geautomatiseerde distributiecentrum voor online retail ter wereld bouwen. De investering bedraagt meer dan € 100 miljoen.
Tussen Ahold en bol.com is het dik aan: 60 miljoen aan investeringen. 19 november 2014 bron NRC.
Een belangrijke rol in het groeipad van bol.com is weggelegd voor de externe webwinkels en retailers met een webshop. Als zogeheten partner kunnen zij hun producten te koop aanbieden in de schappen van het online warenhuis. Bol.com vangt een commissie voor de bemiddeling. 17 november 2014 Bron Emerce.
Vierduizend webwinkeliers leveren op deze manier honderd miljoen euro omzet op, of zestien procent van de omzet. Volgend jaar zal dat percentage rond de twintig procent liggen. Een verdubbeling in twee jaar.
Bol.com investeert dermate veel in mensen en vernieuwende technologie dat het de winstmarge van Ahold Nederland drukt. De impact van toegenomen investeringen bij bol.com drukken de winstmarge met 0,3 procent. Ahold maakte vanochtend een operationele winst bekend van 127 miljoen euro bij een onderliggende marge van 4,9 procent. 13 november 2014 bron Emerce.
Omzet 2014 680 miljoen
De VEB vindt het ‘opvallend’ dat Bol.com over heel 2012 een negatief effect had op Ahold, omdat bij de aankondiging van de overname werd gezegd dat Bol.com ‘vanaf dag één’ bij zou dragen aan de winst per aandeel. ‘Dat roept de vraag op of de veelgeprezen overname van Bol.com nou zo’n goede zet was. 5 maart 2013 bron boekblad.
Bol.com behaalde in 2011 een omzet van 355 miljoen euro. Het internetbedrijf biedt een assortiment aan producten zoals boeken, elektronica en speelgoed. Bol.com is naar eigen zeggen de meest bezochte retail website van Nederland met 3,4 miljoen actieve klanten en in 2011 meer dan 17 miljoen verkochte artikelen. De overname draagt naar verwachting direct bij aan de winst per aandeel van Ahold. Bol.com wordt het vijfde 'retailmerk' van Ahold. 27 februari 2012 bron Volkskrant.
Een opvallend statement maandag van Bol.com-topman Daniel Ropers. Hij is blij dat hij straks, na de verkoop aan Ahold, geen aandelen meer heeft in het bedrijf dat onder zijn leiding tot bloei is gekomen. Bol.com kwam in 2009 in handen van de Nederlandse investeringsfondsen Cyrte en NPM Capital. Daarbij kregen de toenmalige bestuurders ‘een plukje’ van de aandelen in handen. Ropers wekt maandag de indruk dat investeringsfondsen hem en zijn medebestuurders deze investering tegen wil en dank door de strot hebben geduwd. “Het is nou eenmaal de modus operandi van private equity partijen. Hadden we nee gezegd, dan denk ik niet dat private equity partijen zich comfortabel hadden gevoeld om aandeelhouder van Bol.com te worden.” 27 februari 2012 bron Management Team.
Omzet 2010, 318 miljoen
Rotterdam, 24 april. De Nederlandse investeringsmaatschappij Cyrte, dat geld beheert van John de Mol, koopt webwinkel Bol.com van de uitgevers Holtzbrinck en Weltbild. Dat hebben beide partijen vanmiddag bekendgemaakt. Investeerder Cyrte betaalde naar verluidt een bedrag van 250 miljoen euro. Bron boekblad. Omzet in dat jaar was 244 miljoen. 24 april 2009 bron webwereld.
De banenmotor bij bol.com draait op volle toeren. De mediawinkel die vorige maand een omzetstijging van 60% meldde en een omzet haalde van 171 miljoen euro over 2007. Bol.com groeit 50 procent en breekt door EUR 100 miljoen-grens. Bol.com noteert in 2006 een omzet van EUR 107 miljoen, 2005, 71 miljoen, 2004, 51 miljoen en 2003. 35 miljoen.
Sinds 2003 was Bol.com eigendom van de Duitse uitgevers Holtzbrinck en Weltbild. Bron DFT.
Hans Breukhoven, voormalig eigenaar van de Free Record Shop, had in 2002 de kans om voor anderhalf miljoen euro Bol.com te kopen. Hij zag daarvan af omdat de webwinkel toen dieprode cijfers schreef. ‘Ik heb ernaar gekeken, maar Bol maakte zoveel verlies.’ 10 oktober 2014. Bron Twinkle.
Dat zegt Breukhoven vandaag in De Telegraaf. Enkele jaren na de oprichting besloot het Duitse mediaconglomeraat Bertelsmann met Bol.com te stoppen. ‘Toen zat er al 120 miljoen euro Duitse mark verlies in’, aldus Breukhoven. ‘Daarna is er nog eens 60 miljoen euro verlies geleden. Zo’n verlies had ik niet kunnen dragen.’
Bol.com voorspelde ten tijde van de overname door HTW in mei 2003, binnen een jaar zwarte cijfers te schrijven. Het aantal geregistreerde klanten steeg in de eerste drie kwartalen van 2003 met ruim 25 procent ten opzichte van 2002 en bedraagt nu ruim één miljoen. 22 oktober 2002 Bron Bol.com .
Despite heavy investments, BOL has lagged behind Amazon even in Germany. A decision to jettison BOL would mark the imposition of profit benchmarks and the return of what the company, which prides itself as the world's biggest book publisher, calls core businesses in core markets. BOL posted a loss of €39 million ($38.3 million) last year on sales of €100 million. 3 september 2002 bron Worldbusiness.
Voor heel 2000 verwacht Bol een omzet die hoger is dan fl 112 miljoen; meer dan het dubbele van de omzet van het afgelopen halfjaar: fl 56 miljoen. 10 oktober 2000 bron Emerce.
De algemeen directeur Daniel Ropers schreef in 1998 in opdracht van Bertelsmann als junior consultant bij McKinsey het eerste businessplan voor een online winkelkanaal. In 1999 werd bol.com opgericht samen met, deels onder dezelfde naam, vestigingen in onder andere Duitsland, Nederland, Zweden, Italie en China. De naam 'Bol' was een afkorting voor Bertelsmann On-Line. Het Nederlandse bedrijf overleefde de Internetzeepbel en werd in 2002 door Bertelsmann AG verkocht als gevolg van een strategiewijziging. Bron Wikipedia.
Als je tot hier hebt gelezen ben je ook geïnteresseerd in Zeven jaar zalando de zelfgekroonde schoenenkoning van Europa.
Het vooruitzicht op groei en enorme omzetten trekt investeerders aan. Er wordt vaak simpel gedacht. "Als er omzet is dan trek ik er wel resultaat uit". Eindbazen, ook van grote multinationals blijken steeds weer opnieuw ook gewoon mensen te zijn. Zodra voldoende winst maken niet lukt wordt het hoofd in schoot geworpen en is verlies maken de nieuwe strategie.
Winsten die gemaakt worden met normaal zakendoen belanden op die manier in de verdwijnput van een geldverslindende onderneming. Geld dat niet gebruikt kan worden om de wel goed draaiende onderdelen te versterken. Dat is in de meeste ondernemerskringen een zonde. Kijkend naar Bol.com zijn er steeds opnieuw investeerders die vallen voor de charmes van het de online groeibelofte.
Uitgevers Bertelsmann was het eerste slachtoffer van Bol.com en stopte tientallen miljoenen in een online idee. Nadat ze er 120 miljoen euro hadden ingepompt was het tijd om er in 2003 afscheid van te nemen.
Retail ondernemer Van Breukhoven kon de boedel naar eigen zeggen, inclusief verliezen toen overnemen voor anderhalf miljoen euro. Hij zag het zwerk drijven, er zou nog een keer 60 miljoen in moeten, dat was voor hem een no-go.
De Duitse uitgevers uitgevers Holtzbrinck en Weltbild hadden wel diepere zakken en kochten Bol.com in 2003. Hoeveel cash zij er inpompten staat nergens vermeld maar afgaand op de indicatie van Breukhoven moet dat veel zijn geweest, heel veel.
Waarschijnlijk gek van ellende slaagden ze er in te hete aardappel, een paar jaar later in 2009, in de handen van het beleggingsvehicle van John de Mol, Cyrte, te duwen. Wat die ervoor betaalde staat nergens officieel vermeld. Al googelend kwam ik een bedrag van 250 miljoen tegen. Misschien hebben de Duitsers daar iets aan verdiend, waarschijnlijker is het dat ze met de verkoop de gemaakte investeringen terug hadden en dat ze met stijf dichtgeknepen billen het dossier hebben gesloten.
John de Mol die in de Amerikaans media recent nog werd vergeleken met super belegger Warren Buffet moet er slecht van geslapen hebben. Een online boekhandel kopen voor voor 250 miljoen waar meer geld in moet dan er uit komt. Misschien dacht hij wel “ze zien iets dat ik niet zie”. In ieder geval betekent een onderneming in je boeken waar meer geld in moet dan er uit komt dat de kans bestaat dat je extra snel op de goodwill die je betaald hebt voor de overname moet afschrijven.
Als je geen maatregelen neemt ben je die 250 miljoen euro met andere woorden gewoon kwijt. Groeien is een aardige remedie dan lijkt het nog iets. Groei zorgt er ook voor dat andere investeerders, die menen nog slimmer te zijn, zich melden. Ze zullen er nog heel wat miljoenen ingepompt hebben om die afboekingen af te wenden maar ook wonderbelegger de Mol wist uiteindelijk niet hoe snel hij weer van Bol.com af moest komen.
Een paar jaar later in 2012 verkocht de Mol de internet retailer voor 355 miljoen aan Ahold zowaar een buitengewone knappe prestatie van de belegger. Als de getallen een beetje kloppen kon ook Cyrte het verhaal kostenneutraal of misschien wel met een resultaat afsluiten. Echt, als er ook maar een beetje zicht was geweest op echt resultaat had de belegger nimmer nooit niet afscheid genomen van Bol.com want met de groei zat het immers wel goed.
Ahold baas Dick Boer had waarschijnlijk geen flauw benul wat hij met de aanschaf van Bol.com, waar hij 355 miljoen voor neertelde, in huis haalde. Dat blijkt misschien nog wel het meest uit deze ene regel tekst, vermeld in het persbericht dat Ahold direct na de aanschaf van Bol.com rondstuurde.
“De overname draagt naar verwachting direct bij aan de winst per aandeel van Ahold. Bol.com wordt het vijfde 'retailmerk' van Ahold”. De topman dacht waarschijnlijk echt, net zoals de investeerders die aan hem voorafgingen, dat hij met een toverstokje de negatieve balans tussen investeringen en opbrengsten zou kunnen ombuigen.
Dat het onder de vleugels van Ahold nog steeds niet wil lukken met het maken van resultaat mag je afleiden uit de berichten die Ahold zelf rapporteert. Het resultaat van de overname van Bol.com was voor Ahold Nederland dramatisch, in 2014 drukte Bol.com de marges van Ahold Nederland met 0.3 procent. Het jaar daarvoor nog 0.2 procent.
Dat lijkt weinig maar in een branche waar je geld verdient met 0,00001 procent marge op een krop sla zijn het pijnlijke percentages.
Hoe het verlies dat Bol.com in 2015 maakte voor Ahold zal uitpakken is nog niet bekend. Ahold is groot en stoer en zegt dat ze bovenop de aanschaf van 355 miljoen euro ook nog eens 60 miljoen euro zullen investeren in marketing. Als kers op de taart zal er bovendien een nieuw distributie centrum worden gebouwd. Met andere woorden Ahold steek zijn nek uit voor minimaal een half miljard euro.
Ondertussen heeft Ahold de koers gewijzigd en zegt dat ze tevreden zijn met de huidige verliezen van Bol.com. In tegenstelling tot de initiële berichten waarin nog werd verwacht dat Bol.com een bijdrage zou leveren aan het resultaat is Bol.com nu een geïnstitutionaliseerde bleeder geworden. Een volgende topman zal daar waarschijnlijk onmiddellijk mee afrekenen.
Achter de schermen zal hard gewerkt worden om ervoor te zorgen dat de goodwill van 355 miljoen die werd betaald voor Bol.com niet één keer hoeft te worden afgeboekt. Dat zou ten koste gaan van de volledige jaarwinst van Ahold Nederland ( 244 miljoen euro in 2014) en nog meer. Het zou ongetwijfeld de topman van Ahold zijn kop kosten. Oprichter en bedenker Daniel Ropers raakte ondertussen gedurende alle eigendomswisselingen het belang in zijn kindje volledig kwijt. Hij zal er overigens niet slechter van geworden zijn.
Bol.com jaagde er in zijn zestienjarig bestaan dankzij een opeenstapeling van investeringen en gebrekkige resultaten waarschijnlijk meer dan een miljard doorheen. Dat niet alleen er is voorlopig ook geen zicht op resultaat. Tenminste dat valt nergens te lezen. En natuurlijk, ik ga af op de berichtgeving in de media.
Over de samenstelling van de groei kunnen we alleen nog maar gissen want Bol.com is onderdeel geworden van een groot concern. Bol.com begint inmiddels ook te googelen met de omzet cijfers.
Neemt Bol.com de omzet van de tweedehandsboeken waarin slechts wordt bemiddeld in zijn geheel mee? Vierduizend webwinkeliers zorgen inmiddels voor honderd miljoen omzet rapporteert Bol.com vol trots. Zo'n 16% van het totaal inmiddels. Het is alleen geen omzet van Bol.com. De artikelen zijn immers nooit in het bezit geweest van Bol.com er wordt slechts bemiddeld en mogen daarom redelijkerwijs niet mee worden geteld.
Ondertussen mag Daniel in de Intermediair aan ondernemend Nederland uitleggen hoe je het beste een bedrijf runt, wat de beste structuur is, dat hiërarchie niet werkt en dat hij nooit beslissingen neemt op grond van zijn autoriteit.
Ik heb respect voor zijn vasthoudendheid en uithoudingsvermogen. Hij heeft van niets iets gemaakt en dat is bijzonder knap. Elke paar jaar een nieuwe eigenaar aan het verstand peuteren dat er meer geld in moet is een stevige opdracht. Zo te lezen is het hem bij Ahold opnieuw gelukt. Bol.com maakt in 2016 verlies en Ahold woordvoerders melden dat dat een bewuste keuze is. Als je tot hier hebt gelezen heeft dit artikel waarschijnlijk ook je interesse.
-De groei van internet retailer Bol.com is spectaculair maar kloppen de cijfers wel?
Bronnen
Bol.com maakte verlies in 2015. ‘Dat is een bewuste keuze’, licht een Ahold-woordvoerder toe. ‘Ahold investeert 60 miljoen extra in webwinkels, vooral in bol.com, te verdelen over de jaren 2015-2017.’ 4 februari 2016. Groeien met verlies. Bron intermediair
Is het nieuwe distributiecentrum ook een prelude op de onlangs aangekondigde overname van het Belgische Delhaize door Ahold? 'Nee, onze plannen dateren al ruim van vóór die gesprekken. We gaan uit van een stand alone-scenario, waarin we zoals bekend samenwerken met Albert Heijn, ook in België. 9 juli 2015 Bron Finacieel dagblad.
Wat kost een distributie centrum nu bij benadering. ZWOLLE, 4 november 2013 – Online warenhuis wehkamp.nl gaat in Zwolle het grootste geautomatiseerde distributiecentrum voor online retail ter wereld bouwen. De investering bedraagt meer dan € 100 miljoen.
Tussen Ahold en bol.com is het dik aan: 60 miljoen aan investeringen. 19 november 2014 bron NRC.
Een belangrijke rol in het groeipad van bol.com is weggelegd voor de externe webwinkels en retailers met een webshop. Als zogeheten partner kunnen zij hun producten te koop aanbieden in de schappen van het online warenhuis. Bol.com vangt een commissie voor de bemiddeling. 17 november 2014 Bron Emerce.
Vierduizend webwinkeliers leveren op deze manier honderd miljoen euro omzet op, of zestien procent van de omzet. Volgend jaar zal dat percentage rond de twintig procent liggen. Een verdubbeling in twee jaar.
Bol.com investeert dermate veel in mensen en vernieuwende technologie dat het de winstmarge van Ahold Nederland drukt. De impact van toegenomen investeringen bij bol.com drukken de winstmarge met 0,3 procent. Ahold maakte vanochtend een operationele winst bekend van 127 miljoen euro bij een onderliggende marge van 4,9 procent. 13 november 2014 bron Emerce.
Omzet 2014 680 miljoen
De VEB vindt het ‘opvallend’ dat Bol.com over heel 2012 een negatief effect had op Ahold, omdat bij de aankondiging van de overname werd gezegd dat Bol.com ‘vanaf dag één’ bij zou dragen aan de winst per aandeel. ‘Dat roept de vraag op of de veelgeprezen overname van Bol.com nou zo’n goede zet was. 5 maart 2013 bron boekblad.
Bol.com behaalde in 2011 een omzet van 355 miljoen euro. Het internetbedrijf biedt een assortiment aan producten zoals boeken, elektronica en speelgoed. Bol.com is naar eigen zeggen de meest bezochte retail website van Nederland met 3,4 miljoen actieve klanten en in 2011 meer dan 17 miljoen verkochte artikelen. De overname draagt naar verwachting direct bij aan de winst per aandeel van Ahold. Bol.com wordt het vijfde 'retailmerk' van Ahold. 27 februari 2012 bron Volkskrant.
Een opvallend statement maandag van Bol.com-topman Daniel Ropers. Hij is blij dat hij straks, na de verkoop aan Ahold, geen aandelen meer heeft in het bedrijf dat onder zijn leiding tot bloei is gekomen. Bol.com kwam in 2009 in handen van de Nederlandse investeringsfondsen Cyrte en NPM Capital. Daarbij kregen de toenmalige bestuurders ‘een plukje’ van de aandelen in handen. Ropers wekt maandag de indruk dat investeringsfondsen hem en zijn medebestuurders deze investering tegen wil en dank door de strot hebben geduwd. “Het is nou eenmaal de modus operandi van private equity partijen. Hadden we nee gezegd, dan denk ik niet dat private equity partijen zich comfortabel hadden gevoeld om aandeelhouder van Bol.com te worden.” 27 februari 2012 bron Management Team.
Omzet 2010, 318 miljoen
Rotterdam, 24 april. De Nederlandse investeringsmaatschappij Cyrte, dat geld beheert van John de Mol, koopt webwinkel Bol.com van de uitgevers Holtzbrinck en Weltbild. Dat hebben beide partijen vanmiddag bekendgemaakt. Investeerder Cyrte betaalde naar verluidt een bedrag van 250 miljoen euro. Bron boekblad. Omzet in dat jaar was 244 miljoen. 24 april 2009 bron webwereld.
De banenmotor bij bol.com draait op volle toeren. De mediawinkel die vorige maand een omzetstijging van 60% meldde en een omzet haalde van 171 miljoen euro over 2007. Bol.com groeit 50 procent en breekt door EUR 100 miljoen-grens. Bol.com noteert in 2006 een omzet van EUR 107 miljoen, 2005, 71 miljoen, 2004, 51 miljoen en 2003. 35 miljoen.
Sinds 2003 was Bol.com eigendom van de Duitse uitgevers Holtzbrinck en Weltbild. Bron DFT.
Hans Breukhoven, voormalig eigenaar van de Free Record Shop, had in 2002 de kans om voor anderhalf miljoen euro Bol.com te kopen. Hij zag daarvan af omdat de webwinkel toen dieprode cijfers schreef. ‘Ik heb ernaar gekeken, maar Bol maakte zoveel verlies.’ 10 oktober 2014. Bron Twinkle.
Dat zegt Breukhoven vandaag in De Telegraaf. Enkele jaren na de oprichting besloot het Duitse mediaconglomeraat Bertelsmann met Bol.com te stoppen. ‘Toen zat er al 120 miljoen euro Duitse mark verlies in’, aldus Breukhoven. ‘Daarna is er nog eens 60 miljoen euro verlies geleden. Zo’n verlies had ik niet kunnen dragen.’
Bol.com voorspelde ten tijde van de overname door HTW in mei 2003, binnen een jaar zwarte cijfers te schrijven. Het aantal geregistreerde klanten steeg in de eerste drie kwartalen van 2003 met ruim 25 procent ten opzichte van 2002 en bedraagt nu ruim één miljoen. 22 oktober 2002 Bron Bol.com .
Despite heavy investments, BOL has lagged behind Amazon even in Germany. A decision to jettison BOL would mark the imposition of profit benchmarks and the return of what the company, which prides itself as the world's biggest book publisher, calls core businesses in core markets. BOL posted a loss of €39 million ($38.3 million) last year on sales of €100 million. 3 september 2002 bron Worldbusiness.
Voor heel 2000 verwacht Bol een omzet die hoger is dan fl 112 miljoen; meer dan het dubbele van de omzet van het afgelopen halfjaar: fl 56 miljoen. 10 oktober 2000 bron Emerce.
De algemeen directeur Daniel Ropers schreef in 1998 in opdracht van Bertelsmann als junior consultant bij McKinsey het eerste businessplan voor een online winkelkanaal. In 1999 werd bol.com opgericht samen met, deels onder dezelfde naam, vestigingen in onder andere Duitsland, Nederland, Zweden, Italie en China. De naam 'Bol' was een afkorting voor Bertelsmann On-Line. Het Nederlandse bedrijf overleefde de Internetzeepbel en werd in 2002 door Bertelsmann AG verkocht als gevolg van een strategiewijziging. Bron Wikipedia.
Als je tot hier hebt gelezen ben je ook geïnteresseerd in Zeven jaar zalando de zelfgekroonde schoenenkoning van Europa.
En de kleine zelfstandige die er voor moet zorgen dat de rekeningen ieder jaar kloppen, ... hij ploegde en zwoegde voort.
BeantwoordenVerwijderen