vrijdag 23 december 2016

Wie zegt ook alweer dat marketing een vak voor professionals is.

Reclamebureau FHV wordt er na 2.5 jaar samenwerken met de SNS Bank uitgegooid omdat de marketingmeneer van de SNS Bank een frisse blik wil. Volgens de marketingmeneer van de SNS bank is het na 2.5 jaar succesvolle communicatie tijd voor aanscherping van de koers. Succesvol dat staat er. 

Nu komt succes in vele gedaantes maar laten we zeggen dat een bekroning van de SNS Bank campagne met een Effie, de enige echte reclameprijs voor succes, een redelijke objectivering is. Je beschikt in ieder geval over zoveel relevante campagnedata dat de jury van de Effies de prijs kon toekennen.

De marketing meneer van SNS was na dik twee jaar toe aan een frisse blik.

Het staat er echt. De marketingmeneer wil niet alleen een frisse blik hij wil de campagne ook graag creatief aanscherpen. Frisse blik en creatief aanscherpen echte marketingvaagtaal, er is werkelijk niemand, die weet wat deze holle kreten betekenen. De campagne mag dan wel succesvol zijn maar de SNS meneer was gewoon niet zo blij met de veranderingen bij FHV. Dat staat er ook. Hij vond het waarschijnlijk niet zo leuk meer.

Misschien was de marketingmeneer, die in de Adformatie zo staat te shinen met zijn besluit, zelf wel het probleem. Misschien had de marketingmeneer zelf het veld moeten ruimen zodat de succesvolle SNS Bank campagne kon worden voortgezet. Waarschijnlijk veel beter voor het bedrijf maar dat is van ondergeschikt belang. 

Zo gaat het niet, zo gaat het nooit. Het gaat altijd om persoonlijke belangen. Al het geld en energie dat de afgelopen twee jaar in de samenwerking is gestoken wordt door het putje gespoeld. Schade bij FHV, en schade bij SNS, nou ja die schade bij SNS is niet relevant want daar hoeft de SNS marketingmeneer niet voor op te draaien. Dat doen we met zijn allen want de bank is al enige tijd in handen van ons allemaal.

Adformatie, plaatst een persbericht zonder enige kritiek, ergens hoop ik altijd dat zo'n vakblad het eens opneemt voor een bureau. FHV betreurt het natuurlijk maar zal het werk natuurlijk zo goed mogelijk afronden. Ja de kassa kan nog blijven rinkelen totdat de marketingmeneer van de SNS Bank klaar is met zijn zoektocht naar een ander slachtoffer. De verkering wordt immers pas echt uitgemaakt als de SNS Bank een nieuwe liefde heeft gevonden.


Nou ja strik erom klaar. Reclamebureaus staan in rijen van drie klaar om zonder een redelijke vergoeding te pitchen op het prestigieuze SNS account en de marketingmeneer van SNS mag weer een ander bureau gaan piepelen. Wie zegt ook alweer dat marketing een vak voor professionals is.

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen