Community Shopping heeft de toekomst |
Hoe ziet zo’n community er dan uit? Je kunt daarbij denken aan steden, dorpen, musea, stichtingen, verenigingen en clubs. Als je als uitgangspunt neemt dat prijs, kwaliteit en service gelijk is en dat de plaats niet meer relevant is dan gaat het met name nog om het gunnen van de marge, de winst. De afweging die dan moet worden gemaakt is of ik de winst gun aan de Mediamarkt of aan het Friesch museum. Gun ik de marge aan Wehkamp of aan mijn voetbalvereniging. Gun ik mijn klant loyaliteit aan Zalando of aan Greenpeace.
Natuurlijk is het een eenvoudige voorstelling van zaken. Maar niet onmogelijk. Er zijn tal van voorbeelden van websites die alleen leads genereren die rechtstreeks ingeschoten worden bij leveranciers. Je kunt bij jan en alleman reizen boeken en vliegtickets inkopen. Bij het inkopen van verzekering heb je al lang geen idee meer wie nu werkelijk het product levert. Het internet is overvol met verkoopportals van electronica en iedereen doet zijn best om via handige Google methodieken en heel veel reclame euro's zijn nering onder de aandacht te brengen. Ik denk dat we het kunnen omdraaien. We beginnen met de community, de loyaliteit. We bedenken welke producten het best bij de community passen en we zorgen ervoor dat een deel van de winst terugvloeit naar die community. Niet als zweverig concept maar als concept dat werkelijk bij het internet past. Als ik een broodrooster koop bij Greenpeace geeft mij dat een beter gevoel dan wanneer ik diezelfde broodrooster koop bij de Mediamarkt. Als je een computer kunt bedienen kun je ook bepalen waar je geld naar toe gaat en wat er met de winst gebeurd. Met de communityshop maak je het mogelijk.
Geen opmerkingen :
Een reactie posten