maandag 26 september 2011

De communityshop, wie gun ik de winst.

Community Shopping heeft de toekomst
De winkels verdwijnen uit het straatbeeld. Internet wordt met de dag belangrijker als distributie kanaal voor allerhande producten. Vonden we de verkoop via het internet van muziek en boeken vanzelfsprekend en waren we al gewend geraakt aan de on-line verkoop van alle producten waar een stekker aan zat. Nu wordt ook voorspeld dat op afzienbare termijn wellicht de helft van kleding en schoenenverkoop er aan zal geloven. De vraag rijst bij wie gaan we die producten kopen. Of misschien wel beter gezegd wie gunnen we de marge, de winst. Nu de p van plaats is veranderd in de i van internet ontstaan als vanzelfsprekend nieuwe krachten. Gevestigde merken, als bijvoorbeeld, Wehkamp en de Media Markt doen hun best om de On-Line klant loyaliteit naar zich toe trekken. Er wordt geld, heel veel geld gepompt in reclame, kwaliteit, service en loyaliteit. Vooralsnog met succes. Maar is dit wel een houdbaar concept? Wellicht zien we in de nabije toekomst nieuwe vormen van winkelen die ik voor het gemak de naam Community Shoppen meegeef. Het uitgangspunt van de communityshop is het omdraaien van de loyaliteit. Je begint met een community met fans en hun loyaliteit en je bedenkt daar een winkel concept bij. Een gedeelte van de marge, de winst, vloeit niet in de zakken van de aandeelhouders maar komt ten goede aan die community.
Hoe ziet zo’n community er dan uit? Je kunt daarbij denken aan steden, dorpen, musea, stichtingen, verenigingen en clubs. Als je als uitgangspunt neemt dat prijs, kwaliteit en service gelijk is en dat de plaats niet meer relevant is dan gaat het met name nog om het gunnen van de marge, de winst. De afweging die dan moet worden gemaakt is of ik de winst gun aan de Mediamarkt of aan het Friesch museum. Gun ik de marge aan Wehkamp of aan mijn voetbalvereniging. Gun ik mijn klant loyaliteit aan Zalando of aan Greenpeace.


Natuurlijk is het een eenvoudige voorstelling van zaken. Maar niet onmogelijk. Er zijn tal van voorbeelden van websites die alleen leads genereren die rechtstreeks ingeschoten worden bij leveranciers. Je kunt bij jan en alleman reizen boeken en vliegtickets inkopen. Bij het inkopen van verzekering heb je al lang geen idee meer wie nu werkelijk het product levert. Het internet is overvol met verkoopportals van electronica en iedereen doet zijn best om via handige Google methodieken en heel veel reclame euro's zijn nering onder de aandacht te brengen. Ik denk dat we het kunnen omdraaien. We beginnen met de community, de loyaliteit. We bedenken welke producten het best bij de community passen en we zorgen ervoor dat een deel van de winst terugvloeit naar die community. Niet als zweverig concept maar als concept dat werkelijk bij het internet past. Als ik een broodrooster koop bij Greenpeace geeft mij dat een beter gevoel dan wanneer ik diezelfde broodrooster koop bij de Mediamarkt. Als je een computer kunt bedienen kun je ook bepalen waar je geld naar toe gaat en wat er met de winst gebeurd. Met de communityshop maak je het mogelijk. 

Geen opmerkingen :

Een reactie posten