Engagen, communiceren of luisteren. |
Google Analitycs. Dat Google een uitgebreide
analyse tool had om je alles te vertellen over het bezoekersgedrag op je
website dat wisten we al. Natuurlijk zet Google nu in op de waarde van de social
media in je campagnes dus leveren ze ook mooie analyses.
Gewoon heel erg goed.
Social Mention. Een zoekmachine gericht op
social media kanalen. Verzamel data uit tal van sites waaronder blogs. Een
aardig onderdeel zijn de social media alerts. Gratis in je mail waarschuwingen
als er wordt gesproken over je merk, de directeur of de concurrent. Handig met een mooi
uitgevoerd dashboard.
Hootsuite Een platform waarmee je
niet alleen kunt luisteren maar ook kunt communiceren. Erg geschikt als je
meerdere social media kanalen wilt coördineren vanuit een applicatie. Hootsuite
ontwikkelt zich tot een van de leidende partijen op het gebied van social media
monitoring. Voor kleine gebruikers gratis wil je meer dan moet je betalen. Mashable
de leidende techsite zegt over de tool “Hootsuite
is an essential tool for managing social networks by allowing teams to
efficiently track conversations and measure campaign results” daar heb ik
niks aan toe te voegen.
Facebook Insights. Heb je een community op
Facebook en wil je weten wat er zich afspeelt gebruik dan Facebook Insights.
Statistieken, gebruikers activiteiten en cijfers. Een mooi tool en natuurlijk
gratis.
YouTube Insight. De videoreus Youtube geeft
je gratis inzicht in tal van cijfers en statistieken. Je kunt rapporten maken
die je inzicht geven in je publiek. Waar ze wonen, wanneer ze kijken en hoe
betrokken zijn ze. Je moet het even weten.
Klout. Een monitoring tool die
onder social media activisten ter discussie staat. Hoe meet je immers invloed. Een
bekende quote van Clint Eastwood luidt “opions are like assholes, everybody has
one. Klout brengt in beeld wat de waarde is van die "opion"is. Klout brengt door middel
van punten op een schaal van honderd in beeld hoeveel waarde we kunnen hechten
aan de mening van jou, je bedrijf, je baas of je merk. In dezelfde omgeving opereert
Peerindex. Beide tools gebruiken input van alle
mogelijke social media platformen om tot een weging te komen. Hoewel de
discussie over kwaliteit begrijpelijk is werken dergelijke tools toch mee
aan het completeren van een beeld. In de toekomst gaan we veel meer horen van dit soort ontwikkelingen.
Postling. Een fraaie simpele site
die je in een oogopslag laat zien wat er over je bedrijf gezegd wordt op
facebook, Twitter, Linkedin, Youtube en de verschillende weblogs. Natuurlijk
kun je het gratis voor dertig dagen proberen daarna moet je betalen. Volgens
Postling kost het gebruik van de dienst je niet meer dan vijf minuten per dag.
Dan ben je helemaal bij. Dat is een aanlokkelijk aanbod.
Grader. Meet je influence op
Twitter. Niet meer en niet minder. Hoe groot is jouw invloed in de stad of provincie
waar je woont. Vooral ook handig om te zien wie er zoal actief zijn bij je in de buurt. Voor het
voeren van het campagne kan het interessant zijn om met andere “groottwitteraars” samen te werken om een
boodschap over te brengen. Grader weet ze te vinden.
Er zijn honderden tools in omloop dus dit is maar een greep. Het is wel een goede selectie. Met deze tools kom je een heel eind. Heb je een belangrijke tool die aan dit lijstje moet worden toegevoegd laat het me dan weten, dan zet ik hem erbij.
En tweetmaps.com natuurlijk, real time luisteren naar tweets op locatie via bing maps
BeantwoordenVerwijderen