dinsdag 17 april 2012

Social media engagen, communiceren of alleen luisteren. DWVTS zet 9 tools op een rijtje.






Engagen, communiceren of luisteren.
Als je wilt engagen, communiceren of alleen luisteren met gebruik van social media dan biedt het internet talloze programma’s om de resultaten in beeld te brengen. Wat gebeurt er op mijn Facebook fanpage en hoeveel mensen kijken er naar mijn youtube filmpjes. Die informatie is allemaal gratis voorhanden. Natuurlijk is Google met analitycs een grootmacht op dit vlak. Met een zeer uitgebreide toolkit beidt Google alles wat nodig is en eerlijk gezegd hebben ze dat heel goed voor elkaar. Allemaal gratis. Maar er zijn meer aanbieders sommige vreemd en anderen gewoon handig. Ik zet een paar belangrijke sites op een rijtje.

Google Analitycs. Dat Google een uitgebreide analyse tool had om je alles te vertellen over het bezoekersgedrag op je website dat wisten we al. Natuurlijk zet Google nu in op de waarde van de social media in je campagnes dus leveren ze ook mooie analyses. 
Gewoon heel erg goed.
Social Mention. Een zoekmachine gericht op social media kanalen. Verzamel data uit tal van sites waaronder blogs. Een aardig onderdeel zijn de social media alerts. Gratis in je mail waarschuwingen als er wordt gesproken over je merk, de directeur of de concurrent. Handig met een mooi uitgevoerd dashboard.
Hootsuite Een platform waarmee je niet alleen kunt luisteren maar ook kunt communiceren. Erg geschikt als je meerdere social media kanalen wilt coördineren vanuit een applicatie. Hootsuite ontwikkelt zich tot een van de leidende partijen op het gebied van social media monitoring. Voor kleine gebruikers gratis wil je meer dan moet je betalen. Mashable de leidende techsite zegt over de tool “Hootsuite is an essential tool for managing social networks by allowing teams to efficiently track conversations and measure campaign results” daar heb ik niks aan toe te voegen.
Facebook Insights. Heb je een community op Facebook en wil je weten wat er zich afspeelt gebruik dan Facebook Insights. Statistieken, gebruikers activiteiten en cijfers. Een mooi tool en natuurlijk gratis.
YouTube Insight. De videoreus Youtube geeft je gratis inzicht in tal van cijfers en statistieken. Je kunt rapporten maken die je inzicht geven in je publiek. Waar ze wonen, wanneer ze kijken en hoe betrokken zijn ze. Je moet het even weten.
Klout. Een monitoring tool die onder social media activisten ter discussie staat. Hoe meet je immers invloed. Een bekende quote van Clint Eastwood luidt “opions are like assholes, everybody has one. Klout brengt in beeld wat de waarde is van die "opion"is. Klout brengt door middel van punten op een schaal van honderd in beeld hoeveel waarde we kunnen hechten aan de mening van jou, je bedrijf, je baas of je merk. In dezelfde omgeving opereert Peerindex. Beide tools gebruiken input van alle mogelijke social media platformen om tot een weging te komen. Hoewel de discussie over kwaliteit begrijpelijk is werken dergelijke tools toch mee aan het completeren van een beeld. In de toekomst gaan we veel meer horen van dit soort ontwikkelingen.
Postling. Een fraaie simpele site die je in een oogopslag laat zien wat er over je bedrijf gezegd wordt op facebook, Twitter, Linkedin, Youtube en de verschillende weblogs. Natuurlijk kun je het gratis voor dertig dagen proberen daarna moet je betalen. Volgens Postling kost het gebruik van de dienst je niet meer dan vijf minuten per dag. Dan ben je helemaal bij. Dat is een aanlokkelijk aanbod.
Grader. Meet je influence op Twitter. Niet meer en niet minder. Hoe groot is jouw invloed in de stad of provincie waar je woont. Vooral ook handig om te zien wie er zoal actief zijn bij je in de buurt. Voor het voeren van het campagne kan het interessant zijn om met andere  “groottwitteraars” samen te werken om een boodschap over te brengen. Grader weet ze te vinden. 

Er zijn honderden tools in omloop dus dit is maar een greep. Het is wel een goede selectie. Met deze tools kom je een heel eind. Heb je een belangrijke tool die aan dit lijstje moet worden toegevoegd laat het me dan weten, dan zet ik hem erbij. 

1 opmerking :

  1. En tweetmaps.com natuurlijk, real time luisteren naar tweets op locatie via bing maps

    BeantwoordenVerwijderen