Roos van Vugt en haar T2 |
losgelaten. Ik volg Roos al vanaf die tijd en was benieuwd naar haar verhaal.
De social media hebben marketeers al een tijd in hun grip. De platformen die de afgelopen jaren groot zijn geworden van Facebook, Twitter, Snapchat tot Instagram trekken dagelijks honderden miljoenen mensen. Mensen die dagelijks onderwerpen met elkaar delen die we 10 jaar geleden niet hadden kunnen bedenken. We konden de onderwerpen wel bedenken maar niet dat we dat met elkaar “in the open” zouden bespreken. Het weer, de politiek ok, maar een foto van je eten, je schoenen, je huisdier, plant of een selfie. Dat zagen we niet aankomen. De social media zijn daarmee ook een plek geworden waar bedrijven hun producten onder de aandacht willen brengen. Van leverworst tot bier.
De social media kwamen met een belofte. De belofte dat interruptie marketing zou verdwijnen. Dat we met elkaar over merken zouden praten en dat we op basis van conversaties, aanbevelingen en reviews koopbeslissingen zouden nemen. De adverteerders hadden het verkeerd gezien en de boot gemist. Dat was het idee, dat werd een hype iedereen wilde daarbij zijn en ik ook. Tien jaar later is alles weer zoals het was. De adverteerders namen de macht opnieuw over en dringen elke dag verder je leven binnen. Deze keer nog verder dan voorheen. Marketeers gaan voorbij de grenzen van de privacy en surfen op basis van Big data je leven binnen. Toch is dat niet het verhaal van Roos.
Dat bedrijven kunnen profiteren van de social media begint voor Roos van binnenuit. Goed beschouwd vindt Roos van Vugt social media om mee te beginnen een versterking voor de organisatie. Een verbetering van de exposure van een bedrijf, merk of dienst is niet meer dan een logisch gevolg van het versterken van de interne krachten. Een team of een heel bedrijf dat zich sterk manifesteert op de social media, boekt niet alleen betere resultaten, ook de onderlinge samenwerking verbetert. Als je er naar luistert, heeft iets logisch, iets natuurlijks. Je moet daar zijn waar je klanten zijn. Dan kun je luisteren en tot een gesprek komen. Je kunt ervan leren en zo je processen, je product of dienst optimaliseren. Je kunt nieuwe relaties maken en bestaande relaties versterken. Niet als missie of visie maar als een natuurlijk proces. Merkwerken noemt Roos dat. Daarmee is social media voor marketeers voorbij de hype die gepaard ging met buzzwords en nieuwe functies, maar niet verdwenen. Integendeel.
Met de reeks masterclasses proberen we bij CMG Nederland een beter inzicht te krijgen over de stand van zaken van de hedendaagse marketing. Je kunt een boek lezen een video kijken of een blog volgen maar er gaat niks boven een live gesprek. Een middag met Roos gaf ons het inzicht dat social media minder gaat over reclame maar meer over organiseren. Versterken van je merk begint van binnenuit een de social media zijn daarbij een krachtig tool. Voor mij was het een middag voorbij de hype. De ideeën over social media hebben na tien jaar een volwassen context gekregen. Voor iedereen die zoekt naar duiding en context waar het de rol van de social media betreft kan ik een middag met Roos van Vugt van harte aanbevelen.
In de "reeks marketing de stand van zaken" luisterden we eerder naar de verhalen van Edwin Vlems over inbound marketing, Ronald Voorn over de essentie van marketing, de mannen van Tomorrowmen die ons meenamen in hun visie op digital business en Cor Hospes die ons het content marketing geloof predikte.
Als je tot hier hebt gelezen ben je waarschijnlijk ook geïnteresseerd in deze artikelen;
-Inbound marketing de stand van zaken. Een middag met Edwin Vlems.
-Marketing, terug naar de bron een middag met Ronald Voorn.
-Een masterclass digital business van je zoon. Omdat het kan.
-Contentmarketing de stand van zaken. Een middag met Cor Hospes.
Geen opmerkingen :
Een reactie posten