Ik had eerder al artikelen geschreven over de problemen in de retail, met name over V&D en Macintosh. Omdat ik nogal wat reacties kreeg besloot ik nog een artikel te schrijven over de rol van investeerders en de curator. Op dit moment de sleutel in het geheel.
In navolging van Macintosh viel deze week het doek voor schoenengigant Scapino. Er schijnt nogal wat belangstelling te zijn. Op korte termijn zullen zowel Scapino als V&D van eigenaar verwisselen. Sun Capital schijnt een belangrijke bieder te zijn op de V&D keten. Uit berichtgeving in Het Dagblad van het Noorden mogen we opmaken dat founding father van Scapino, Henk Ziengs, interesse heeft in Scapino evenals de internationaal georiënteerde Euro Shoe group. de moeder van onder meer prijsvechter Bristol, Shoe Discount en Avance. Henk Ziengs is de eigenaar van de gelijknamige schoenenketen in het wat hogere segment. Volgens Ziengs is de oorzaak van het probleem bij Scapino overzichtelijk. In een artikel in de quote zegt hij. 'Er zijn te veel schoenenwinkels in Nederland en een deel zal nog verdwijnen. Bij Macintosh had men misschien wel te weinig verstand van de markt.' Met een landelijke dekking met 197 winkels zou Scapino de storm wel kunnen doorstaan.
Maar is de oplossing ook zo eenvoudig. Het lot van Scapino en V&D ligt in de handen van de curator. Zijn taak is om zoveel mogelijk geld op te halen voor de schuldeisers. Het is een publiek geheim dat de curator daarbij zijn eigen belang niet helemaal uit het oog verliest. Er wordt weliswaar de schijn gewekt dat ook het behoud van werkgelegenheid een rol speelt maar dat staat niet bij de eerste tien prioriteiten. Met welke blik kijkt een curator naar de biedingen en is het fair om aan hem te vragen oog te hebben voor de continuïteit? Deze week schreef de Volkskrant daarover “Betrek Sun Capital niet bij een doorstart van V&D” Belangrijkste argument zou zijn dat Sun Capital geen betrouwbare partner is gebleken als het gaat om herinvesteringen en de continuïteit van werkgelegenheid.
De politiek bij monde van minister Henk Kamp bemoeide zich er ook mee. In het Financiële dagblad liet hij optekenen; Het ministerie van EZ volgt de laatste ontwikkelingen in de detailhandel op de voet. Minister Henk Kamp noemt het van groot belang dat alle mogelijkheden voor V&D snel en grondig worden onderzocht, zodat een doorstart mogelijk wordt. Daarmee moet zo veel mogelijk werkgelegenheid worden behouden, vindt hij. Vandaag nog melde de PvdA dat het wil dat het kabinet helpt bij de doorstart van winkelketens. ( Nu.nl) "Het is een kille winter voor de retailbranche", aldus John Kerstens van de PvdA woensdag. Hij wil dat ministers Henk Kamp (Economische Zaken) en Lodewijk Asscher (Sociale Zaken) bekijken hoe zij zo veel mogelijk banen kunnen behouden bij de getroffen bedrijven. Hij wil ook dat ze hierover met de retailsector in gesprek gaan". Klinkt allemaal beslist heel aardig maar wat is de betekenis van deze uitspraken. Wat gebeurd er dan concreet? Het lot van duizenden mensen ligt immers deze al week in handen van de curator. Heeft die oog voor een bieder die kijkt naar de lange termijn, of gaat hij eenvoudigweg voor het hoogste bod. Dat die twee niet helemaal samen gaan mag helder zijn. Hoe hoger het bod, hoe meer druk om je geld terug te krijgen. Of je investeert in overlevingskansen op de lange termijn of je gaat voor de quick win.
Hoe zich dit nu in de praktijk ontvouwt wordt interessant. De curator heeft de beschikking over de voorraden, medewerkers die nog een tijd via het UWV worden betaald en winkels die nog steeds cashflow genereren. Waarom tonen investeerders eigenlijk zoveel interesse in winkels die pas failliet zijn gegaan? Dat belang kan eenvoudig worden uitgerekend. Je koopt de winkels en maakt een nieuwe afspraak met de verhuurder. Dat resulteert in een huurvrije periode van een paar maanden of een lagere huur want er is op dit moment geen hond geïnteresseerd in leegstaande winkels. Met de aanschaf krijg je ook de beschikking over de voorraden. Die je dan dus hebt ingekocht ver maar dan ook ver beneden de inkoopprijs van je concurrenten. Als kers op de appelmoes krijg je een paar maanden de beschikking over medewerkers die gefinancierd worden door het UWV.
Goede kans dat je na een maand of drie vier je investering al terug hebt verdiend. Vervolgens sluit je de slecht lopende winkels en ontslaat de rest van het personeel. Dat kost niets tot weinig omdat ze in voorkomende gevallen nog in hun nieuwe proeftijd zitten of een nieuw zeer kortlopend dienstverband zijn aangegaan. Je voegt de goedlopende winkels samen met je eigen winkels en met de verkoop van de restanten maak je nog meer winst. Heeft de curator daar oog voor. Nee. Heeft de politiek daar oog voor. Nee. We roepen wat, Economische zaken roept wat, Minister Henk Kamp roept wat, de lokale politiek roept wat, we kijken ernaar geven het internet de schuld en gaan verder met de waan van de dag. Ondertussen staan de mensen die hoop hadden op een baan na een paar maanden weer op straat.
Als je tot hier hebt gelezen ben je ook geïnteresseerd in deze artikelen;
-Het omvallen van V&D en Macintosh is misschien wel geen goed nieuws voor online retailers.(1)
-De ondergang van V&D, Macintosh en DA heeft misschien wel niets met het internet te maken. (2)
-V&D, DA en Macintosh. Het eindspel (3)
woensdag 6 januari 2016
Scapino en V&D de curator is aan zet.(4)
Labels:
Marketing
,
marketingcommunicatiestrategie
,
marketingconcept
,
Retail
Abonneren op:
Reacties posten
(
Atom
)
Henk Ziengs heeft ook 'tamaris' (eigen label) en 'topmerk schoenen' (discounttak van Ziengs). Plaatje compleet ;-)
BeantwoordenVerwijderen