Er zijn wat regels, actueel, ongewoon, dichtbij, relevant,
beroemdheden of een conflict kunnen een gebeurtenis nieuwswaardig maken. Maar
ook iets minder voor de hand liggende zaken als controleerbaarheid op feiten,
past het binnen een redactionele formule, is het bericht panklaar en welk ander
nieuws is beschikbaar spelen een rol. Daar tussendoor wordt er natuurlijk ook
gekeken of er nieuws is omdat het nieuw is.
Er zijn zoveel componenten dat je bijna zou vergeten dat
nieuws ook nieuws is omdat nieuwsmedia besluiten om er over te schrijven. Zodra
nieuwskanalen besluiten om een onderwerp te agenderen wordt het nieuws. De
mogelijkheden zijn eindeloos van een winkeldiefstal
in Nootdorp tot een aanval
van een Nijlpaard op toeristen in Kenia. Ga er maar aanstaan, elke dag, elk
uur nieuws brengen waarmee je lezers aan jouw kanaal probeert te binden.
Deze zomer raakte ik verstrikt in de bergmankronieken een
thrillerserie geschreven door het duo Hans Rosenfeldt en Michael Hjorth werkend
onder het pseudoniem Hjorth Rosenfeldt. Michael Hjorth is een
bekende Zweedse filmproducent, Hans Rosenfeldt is scenarioschrijver
voor onder andere de bekende Netflix serie The Bridge. Het
centrale karakter uit de reeks is de psycholoog Sebastian Bergman.
Het vijfde boek in de reeks, De
Test, beschrijft een reeks moorden op mediapersoonlijkheden, mensen die
nationale bekendheid verwerven op basis van media optredens als social media en televisie waarbij de rol van de schrijvende pers speciale aandacht krijgt. De moordenaar, een
getormenteerde docent, is boos omdat niet mensen met een brede algemene kennis,
zoals hijzelf, een podium in massamedia gegund wordt maar mensen die louter en
alleen bekend zijn vanwege een optreden in soap. Hij is boos op televisiemakers
op krantenuitgevers, dat mensen zonder algemene ontwikkeling een nationaal podium krijgen en mee mogen praten over vrijwel elk onderwerp.
Hoewel ik het boek kan aanbevelen is een wat lastige keuze
omdat je ook deel één tot en met vier gelezen moet hebben om je te kunnen
verplaatsen in de karakters en het verhaal wat beter te doorgronden. Maar het
kan natuurlijk wel. Hoewel geschreven in 2016 is De Test juist nu actueel
Waarom wordt een verhaal een verhaal, waarom gunt de pers de
ene gek een podium en de andere niet. Wat drijft de gevestigde media merken om
een kleine groep mensen met afwijkende ideeën een podium te geven. Is dat
louter en alleen financieel gewin. Als meer mensen je artikelen lezen kan je
meer geld vragen voor een advertentie. Is dat het idee, kan het zo eenvoudig
zijn?
Terwijl ik “De Test” lees verschijnt
er een aanklacht van de politicus Pieter Omtzigt op Twitter.
“Hoi NL pers, Als je mij bedreigt
mag je overal uitgebreid je verhaal doen. Vandaag in de @delimburger Mensen die zich normaal
gedragen en inhoudelijke bezwaren hebben krijgen deze ruimte nooit. Wat
bevorderen jullie zo”.
“V. was eind augustus
aanwezig bij een coronademonstratie in Den Haag die uitmondde in een
confrontatie tussen een groepje actievoerders en de politie. Na afloop zag hij
samen met enkele mede-demonstranten Kamerlid Omtzigt lopen. Een groepje
demonstranten, onder wie V., liepen minuten lang achter Omtzigt aan door de
stad en filmden hem. Er werd naar hem geroepen „Ik zal je doodslaan”.
In een flink artikel in de Limburger, geïllustreerd met een
foto van drie actievoerders gezellig zittend onder een boom krijgt de man die
terecht moet staan voor het met de dood bedreigen van een politicus een podium
om zijn verhaal te doen.
Is dat dan het enige antwoord dat het gaat om kijkcijfers, om lezers om oplages gaat het om geld verdienen of is er meer. Als je teruggaat naar de regels wat nieuws nieuws maakt voldoet zo’n artikel aan meer criteria dan alleen controversioneel om het nieuwswaardig te maken. Het is relevant, het is controleerbaar op feiten, het is dichtbij en Pieter Omtzigt de politicus in kwestie is een landelijke bekendheid.
Zo bezien zijn er ook andere argumenten
om zo’n artikel wel te plaatsen.
De aanklacht van Omtzigt richt zich onder meer op het belangrijk maken van het onbelangrijke. Het groter maken van het kleine. Ik denk inmiddels een van de meest voorkomende gespreksonderwerpen. Moet je daar we aandacht geven. Begrijpelijk ook McLuhan schreef al in 1964 over het belang van het Umfeld.
"The medium is the message" is a phrase coined
by Marshall McLuhan meaning that the form of
a medium embeds itself in the message, creating
a symbiotic relationship by which the medium influences how the message is
perceived.
Onbelangrijke zaken worden belangrijk omdat het gewicht van het medium meetelt.
Wanneer een verhaal het NOS journaal “haalt” en het item
geplaats wordt in hetzelfde blok als een interview met de minister president dan
wint die boodschap aan gewicht. Aan vertrouwen. Een construct dat elke
communicatieprofessional kent. Principes en wetmatigheden die gebruikt worden
om toiletpapier te verkopen gaan evenzeer op voor het verheffen van obscure ideeën.
Daar ligt vanzelfsprekend een belangrijke verantwoordelijkheid voor de nieuwsredacties.
We grijpen ondertussen vrij gemakkelijk en vaak naar het
clicks en views argument. Alles moet wijken voor de view en toegegeven aan die gedachte maak ik mij ook regelmatig schuldig. In werkelijkheid zijn we natuurlijk
zelf het probleem. We zijn nieuwsgierig in de meest letterlijke zin van het
woord. Als iets afwijkt van het gewone heeft het al snel onze interesse.
Als je een afwijkend idee hebt is het in 2020 steeds
makkelijker om een eigen podium te creëren. Je kan bloggen of een serie op YouTube
starten. Je kan je content gratis distribueren via Twitter, Facebook,
Instagram. Met een beetje extra effort ben je met afwijkende ideeën al snel goed
vindbaar op Google. Zo kunnen afwijkende verhalen onder de mainstreamradar
rustig verder groeien, kunnen zo op het oog idiote ideeën groter worden. Kunnen
argumenten aan kracht winnen, alleen al omdat er steeds meer mensen kijken en luisteren.
Misschien moeten we er daarom juist wel blij mee zijn dat in
het huidige tijdsgewricht de bekendere nieuwsmerken aandacht geven aan het
ongewone. Het obscure, het idiote, en het afwijkende wel bespreekbaar maken.
Dat ideeën die het daglicht niet kunnen verdragen in
het volle licht worden geplaats waardoor ze juist uitdoven in plaats aan kracht
te winnen. Journalisten zijn getraind in het stellen van de goede vragen,
kunnen verhalen van context voorzien. Waardoor de grimmige randen verdwijnen en
wilde verhalen ook zomaar weer kunnen verdwijnen. Zo bezien is het waarschijnlijk
te eenvoudig om bij elk verhaal dat afwijkt van de norm het clicks en views
argument van stal te halen en heeft het volle licht juist een tegengesteld
effect. Dat het bespreekbaar wordt, dat het context krijgt en juist daardoor niet
groter wordt.
Geen opmerkingen :
Een reactie posten