We hadden een groot mooi nieuw kantoor. Helder wit, drie hoog. Een atrium in het midden met bomen. Een soort straatje. Gezellig. Kantoren aan weerszijden. Je kwam elkaar tegen onderweg naar de koffie, Onderweg naar het toilet. Kunst aan de muur, prachtig. Een omgeving gecreëerd om creatief te excelleren. Ik herinner me dat ik regelmatig zei “als ik in het midden een emmer stront op de vloer neerzet komen er direct mensen aan mijn bureau om mij te vertellen dat het zo stinkt, dat het smerig is”. Vrijwel niemand kwam op het idee om die emmer even buiten zetten. Dat stapje extra.
Of iets net goed is of net fout. Simpele
dingen. Dat je de auto naar de garage hebt gebracht en dat hij even schoon is
gemaakt. Of de ruitenwisservloeistof is bijgevuld. Dat de schilder ook even een
raampje heeft vervangen. Dat de bakker je attendeert op zijn nieuwste krentenbol.
Kleinigheidjes van binnen uit. Ik noem dat liefde. Liefde voor detail, liefde
voor de klant, liefde voor je vak, liefde voor wat je liefste doet.
Kleine dingen uit liefde geboren werken ook
voor multinationals. Dat je net even een stapje extra doet. Het is niet
ingewikkeld. Denk gewoon wat je zelf prettig zou vinden en voer dat vandaag nog
in. Dat je een toilet hebt bij je kledingzaak. Dat het geen rommel is in je
winkel. Een glaasje water voor een wachtende klant. Dat de ramen schoon zijn.
Dat alle lampen branden. Misschien onbenullige details. Dat een schilderijtje
recht hangt. Details.
Ik zou er pagina’s mee kunnen vullen. Liefde. We
missen het. Het gaat er nooit over. Over wat je voelt als ondernemer. Als
marketeer. Dat iets klopt, dat het zoemt, dat het loopt.
Dat streven dat niet alleen voortkomt uit controle.
Ik mis dat in alle debatten over de werking van een bepaald marketingmiddel. Of
je iets wel of niet doet. Of je moet adverteren op Facebook of op de radio. Dat
je iets met zoekmachinemarketing moet doen. Dat tv niet meer werkt. Dat
onderzoeken iets uitwijzen en dat je daarom doet wat iedereen doet. Dat je
allemaal in dezelfde bult zand loopt te scheppen omdat onderzoek uitwijst dat
zoiets nuttig is.
Dat marketing verkeerd is. Dat de wereld ten
ondergaat aan marketing. Dat marketing overconsumptie in de hand werkt. Het was
immers andersom er was teveel dat moest georganiseerd worden. En als er te weinig
is zal marketing daar ook bij helpen. Marketing kan helpen om de juiste spullen
op de goede plek te brengen. Bij de juiste personen. "Marketing is als
natuurkunde" zei Luuk Ros, eindbaas van Marketingfacts recent nog. Natuurkunde
is niet verantwoordelijk voor kernbommen. Natuurkunde is gewoon natuurkunde.
Marketing is liefde. Dat je voelt
dat iets werkt. Dat mensen in staat zijn emotionele toegevoegde waarde te
creëren voor op het oog simpele producten. Zo mooi vind ik dat. Daar kan ik
gewoon stilletjes van genieten. Misschien wel liefde. Een rij voor de winkel met
nutteloze armbandjes of schoenen die veel te duur zijn. Dat iemand dat bedacht
heeft en dat mensen daar gelukkig van worden.
We lopen in de val dat alles wat niet nuttig is, overbodig is. Dat er teveel van alles is. Dat alles
marketing is. Omdat iemand dat vindt. Ik heb nog nooit iemand die discussie horen
voeren over teveel kunst, literatuur, de muziek of dans. Of architectuur. Goed
beschouwd allemaal overbodig. Te eendimensionaal. We financieren het een met het
ander. Alles is verbonden.
De liefde voor detail. Dat je van binnenuit voelt
dat het een kant op moet. Niet een kant maar die kant. Los van alle signalen
die uitwijzen dat de andere kant slimmer is, beter, efficiënter. Dat jij zeker
weet dat je daar moet gaan waar nog niemand eerder ging. Die andere kant. Omdat
het moet. Dat is ook liefde.
De vakmedia worden gevuld met slimme nieuwe marketing
ideeën. Het ei van Columbus. Werk met mij dan komt het goed. Een nieuwe methode,
een nieuw soort marketing. Nu nog beter. Alles wordt anders. Er bestaat niet
een reproduceerbare succesformule. Dat is het een geheim. Dat we het gewoon niet
weten. Dat de wetenschap zeker bestaat maar niet de weg wijst. De marketingwetenschap kan je behoeden voor valkuilen maar is geen wegwijzer. Anders waren we allemaal
succesvol. Liepen we allemaal hetzelfde pad. Was er één formule, één boek.
Mij bekruipt steeds vaker het gevoel dat de
liefde naar de achtergrond verdwijnt. Dat we data hebben. Bewijzen. Dat je
niets goed hoeft te doen zolang je maar geen fouten maakt. De liefde voor imperfectie.
De liefde voor je vak. Dat het efficiënt moet omdat efficiënt waarschijnlijk
ook effectief is. De buschauffeur die een smerige bus chauffeert. Omdat het
zijn verantwoordelijkheid niet is. Omdat het zijn bus niet is. De trein die
smerig is, nou ja te goedkoop ingekocht en van wie is die trein nou helemaal. Dat
je niets meer hoeft te leveren dan je taak. Dat je die emmer stront in de hal laat
staan omdat het niet jouw verantwoordelijkheid is. We hebben gewoon meer liefde
nodig.
Tadek, kan echt genieten van jou blogs echt puntig en zo herkenbaar geschreven.
BeantwoordenVerwijderenDank je Ton
Verwijderen