Het belang van social media en alles wat eromheen beweegt
wordt door de meeste marketing mensen onderschreven. De vraag naar medewerkers rondom
het profiel social media groeit als nooit tevoren en medewerkers krijgen
steeds vaker trainingen in het gebruik van Twitter, Facebook en linkedin. Social
media platformen als Twitter, en Facebook groeien als kool. Nog deze week gaf
Facebook aan de magische grens van 1 miljard profielen in het zicht te hebben. Niet
alleen veel profielen maar ook het dagelijkse gebruik is enorm. Her en der in
het land zijn er social media clubs opgericht, avonden met belangwekkende sprekers
en de onvermijdelijke belanghebbenden. Platformen als Facebook, Twitter en in Nederland
ook Hyves zijn de plaatsen waar honderdduizenden mensen samen komen om er tal
van onderwerpen bespreken. Google trekt internationaal de aandacht met Google+.
In de wereld van de social media wordt
wild gespeculeerd over het aantal actieve accounts zijn het er 50, 100 of al
200 miljoen. Eerlijk gezegd denk ik dat Google het aantal actieve accounts vooralsnog
niet het belangrijkst vindt. Google de alom dominante zoekmachine drijft immers
op adverteerders. Met ongekend succes. Google werkt dagelijks aan het optimaliseren
van zoekresultaten en de social media spelen daarin steeds vaker een hoofdrol. Authentieke
content wordt door Google nu al meer gewaardeerd dan tussenpersonen die drijven
op het pushen van content, linkjes, van andere websites en dat slim ondersteunen met adwords en voor zoekresultaten geoptimaliseerde websites. Google+
speelt dus een centrale rol in de toekomstvisie van Google. De zoekmachine van
Google is voor veel bedrijven een zeer belangrijke leadgenerator, soms zelfs de
belangrijkste. Met dat gegeven ontwikkelde zich een hele industrie in
Nederland, bureaus die je helpen met het vinden van de juiste zoekwoorden en werken
aan website optimalisatie om een betere ranking te krijgen op de zoekmachine
van Google. Google is het allang zat dat bureaus alleen sleutelen aan de vorm
en niet aan de inhoud en daarmee de resultaten vervuilen. Het genereren van goed gekwalificeerde zoekresultaten is immers de kern van de Google business. Met Google+ geeft Google een sterk signaal dat
ze de ontwikkelingen op het gebied van de social media zeer serieus nemen. Nu
en in de toekomst zullen je zoekresultaten in sterke mate bepaald worden door
de kwaliteit van je content. Niet alleen Google speelt hier een rol in maar ook
bedrijven als Klout en Peerindex. Nu nog spelers die zich bewegen onder de
radar van de massa, maar het waarderen van de kwaliteit van je content en dat gegeven
vertalen naar invloed gaat een belangrijke rol spelen. Waardevolle content
wordt immers de belangrijkste driver voor zoekresultaten en dus voor de plaats
die jouw website heeft in de rankings van Google. De social media drijven op het
ontwikkelen van authentieke content en zo is de cirkel rond.
De rol van zoekresultaten in samenhang met social media is slechts een beperkt onderdeel van het geheel. Voor MKB Nederland tot nu toe wellicht wel de meest belangrijke rol. Immers gevonden worden in de zoekmachine van Google leverde direct leads op. Maar de social media kunnen voor MKB Nederland meer betekenen. Naast het helpen met het verbeteren van zoekresultaten kunnen de social media ook een belangrijke rol spelen bij zaken als merkopbouw, service management, informatie verstrekking, personeelswerving enzovoort. Maar gebeurt dat al? De grote spelers als Heineken, KLM en Coca Cola hebben hun weg naar de social media platformen allang weten te vinden. Maar de kleinere spelers, MKB Nederland, hoe zit het daarmee? Als ik Google gebruik en ik ga op zoek naar succesvolle social media cases voor het MKB dan kom ik niet ver. Ze zijn er natuurlijk. Misschien is het tijd om daar een mooi overzicht van te maken. Deel je case en ik bespreek hem op DWVTS en vraag vakgenoten om het verhaal te delen, als het een mooie lijst wordt maken we er een boekje van.
De rol van zoekresultaten in samenhang met social media is slechts een beperkt onderdeel van het geheel. Voor MKB Nederland tot nu toe wellicht wel de meest belangrijke rol. Immers gevonden worden in de zoekmachine van Google leverde direct leads op. Maar de social media kunnen voor MKB Nederland meer betekenen. Naast het helpen met het verbeteren van zoekresultaten kunnen de social media ook een belangrijke rol spelen bij zaken als merkopbouw, service management, informatie verstrekking, personeelswerving enzovoort. Maar gebeurt dat al? De grote spelers als Heineken, KLM en Coca Cola hebben hun weg naar de social media platformen allang weten te vinden. Maar de kleinere spelers, MKB Nederland, hoe zit het daarmee? Als ik Google gebruik en ik ga op zoek naar succesvolle social media cases voor het MKB dan kom ik niet ver. Ze zijn er natuurlijk. Misschien is het tijd om daar een mooi overzicht van te maken. Deel je case en ik bespreek hem op DWVTS en vraag vakgenoten om het verhaal te delen, als het een mooie lijst wordt maken we er een boekje van.
Voor je lijstje!
BeantwoordenVerwijderenIk denk dat je een aantal Nederlandse cases kan vinden op http://wiki.tribewise.nl/
en vergeet de naar mijn mening top initiatief van IBM voor haar MKB klanten niet op het gebied van social media: IBM Company Challenge http://www.awardsubmission.nl/ibm-company-challenge/
Ben zeer benieuwd naar het uiteindelijke lijstje/boekje!
Mijn ervaring is dat ondernemers in het MKB die succesvol zijn met Social Media met elkaar gemeen hebben ze het zelf erg leuk vinden om te doen & hier (dus) ook veel tijd in stoppen, met overgave!
BeantwoordenVerwijderenIk heb 2 klanten gevraagd, waarvan ik vind dat ze social media op juiste manier toepassen, naar hun ervaring. Voor Patricia van X-Originals.nl is het een way of life: "Ik heb heel veel aan social media, sterker nog ik kan niet zonder! Het is een way of life voor een webshopper als je het mij vraagt! het is een prachtige interactieve manier te communiceren met je (potentiele) klanten. maar voorwaarde is wel: affiniteit met deze media (anders val je door de mand), consistentie en snel reageren. Ik geef nagenoeg geen geld uit aan adverteren, pleeg nagenoeg alles te doen via mondelinge reclame (the old fashioned way) en via de verscheidene gremia binnen social media! Ik ben actief op Twitter, FB, Youtube, Linkedin en beginnend op Pinterest. Meeste affiniteit heb ik met Twitter: lekker snel en kort en krachtig! Twitter heeft mij naamsbekendheid, klanten, nieuwe samenwerkingsverbanden en media-aandacht (in binnen en buitenland!) gegeven! Ook heb ik enorm veel zakelijk interessante mensen ontmoet. Een dag zonder social media?? Neuuuuuh!"
Boeties.nl steekt vanaf het begin al veel energie in Facebook. Enrico van Boeties heb ik vandaag via de mail gevraagd en hij zegt: "Op onze facebook zit bijvoorbeeld een grote groep trouwe vaste klanten. Wij posten voornamelijk ons laatste nieuws en nieuwe producten. Onze vaste klanten weten dit en kunnen al direct pre-orderen of er als eerste bij zijn."
Al met al stoppen ze er beide veel enthousiasme en liefde in, als dit ontbreekt, wat ik veel om heen zie, dan komt 'het' niet van de grond.
Gerald