dinsdag 29 mei 2012

Sc Heerenveen opent een communityshop en laat daarmee de fans, de leden van de businessclub en de sponsoren direct profiteren van het club netwerk.


sc Heerenveen opent webshop.
De winkels verdwijnen uit het straatbeeld. Internet wordt met de dag belangrijker als distributie kanaal voor allerhande producten. Vonden we de verkoop via het internet van muziek en boeken vanzelfsprekend en waren we al gewend geraakt aan de on-line verkoop van alle producten waar een stekker aan zat. Nu wordt ook voorspeld dat op afzienbare termijn de helft van kleding en schoenenverkoop er aan zal geloven. De vraag rijst bij wie gaan we die producten kopen. Of misschien wel beter gezegd wie gunnen we de marge, de winst. Nu de p van plaats is veranderd in de i van internet ontstaan als vanzelfsprekend nieuwe krachten. Gevestigde merken, als bijvoorbeeld, Wehkamp en de Media Markt doen hun best om de On-Line klant loyaliteit naar zich toe trekken. Er wordt geld, heel veel geld gepompt in reclame, kwaliteit, service en loyaliteit. Vooralsnog met succes. Maar is dit wel een houdbaar concept? Wellicht zien we in de nabije toekomst nieuwe vormen van winkelen die ik voor het gemak de naam Communityshopping meegeef. Het uitgangspunt van Communityshopping is het omdraaien van de loyaliteit. Je begint met een community met fans en hun loyaliteit en je bedenkt daar een winkel concept bij. Een gedeelte van de marge, de winst, vloeit niet in de zakken van de aandeelhouders maar komt ten goede aan die community. Er zijn tal van voorbeelden van websites die alleen leads genereren die rechtstreeks ingeschoten worden bij leveranciers. Je kunt overal reizen boeken en vliegtickets inkopen. Het internet is vol met verkoopportals van electronica en iedereen doet zijn best om via handige Google methodieken en heel veel reclame euro's zijn nering onder de aandacht te brengen. Ik denk dat we het kunnen omdraaien. We beginnen met de community, de loyaliteit. We bedenken welke producten het best bij de community passen en we zorgen ervoor dat een deel van de winst terugvloeit naar die community. Niet als zweverig concept maar als concept dat werkelijk bij het internet past. Als ik een barbecue koop bij sc Heerenveen geeft mij dat een beter gevoel dan wanneer ik diezelfde barbecue koop bij de Intratuin. Als je een computer kunt bedienen kun je immers ook bepalen waar je geld naar toe gaat en dus wat er met de winst gebeurd.

Met de opening van een webshop laat sc Heerenveen zien dat ook voetbalclubs digitaal kunnen innoveren. Natuurlijk had de club al een goed bezochte fanshop zoals veel voetbalclubs. Het was de meer traditionele winkel waar artikelen zoals shirts, shawls en andere clubzaken werden verkocht. Met de communityshop gaat de club een stevige stap verder. Het is een volwassen webshop waar fans op termijn niet alleen de bekende club artikelen kunnen kopen maar ook en dat is uniek, ruim 500 interessante andere artikelen. Het gaat daarbij om producten die kunnen variĆ«ren van een zitzak tot allerlei producten waar een stekker aan zit. Fans die de club willen steunen maken daarvoor maandelijks een vergoeding over. In ruil voor deze vergoeding ontvangen ze “spaarpunten” en het exclusieve recht om in de shop te kunnen kopen met een korting die kan oplopen tot wel 50%. Om deelname voor de fans extra aantrekkelijk te maken wordt het eerste lidmaatschap van de shop door sc Heerenveen beloont met onder meer een vrijkaart voor een Europese wedstrijd en 10.000 punten om mee te beginnen. Het geld vloeit terug in de clubkas en daarmee snijdt het mes voor de club aan twee kanten. Fans worden beloond voor hun loyaliteit en de clubkas wordt gespekt. Naast een etalage met aantrekkelijke producten wordt de winkel ook de plek waar de leden van de businessclub hun producten of diensten met kortingen kunnen aanbieden. Op deze manier kunnen de fans op een aantrekkelijke manier profiteren van het netwerk, de community, rond sc Heerenveen. De businessclub van sc Heerenveen is met 1100 leden nu al de grootste zakenclub van Nederland en het ligt voor de hand dat fans graag zaken doen met bedrijven die hun club ondersteunen. Tot slot biedt de winkel voor de sponsors directe toegang tot de kaarthouder en is daarmee voor hen een geweldige etalage om direct zaken te doen. De shop moet uitgroeien naar het centrale platform voor alle commerciĆ«le activiteiten van de club. sc Heerenveen ontwikkelde dit concept samen met de Coolminds groep in Leeuwarden, die ook tekent voor ontwikkeling en de organisatie. We zullen in de toekomst meer van dergelijke winkelconcepten zien die daarmee een extra distributie kanaal zullen gaan vormen voor tal van producten. 



1 opmerking :

  1. Ik denk dat het vooral product selectie op data wordt
    Je zoekt de specificatie van producten van dezelfde soort
    Gaat daar producten op vergelijken

    Onderzoekt andere gegevens,
    zoals fans
    vrienden
    laagste prijs
    service kwaliteit perceptie
    reputatie

    en maakt een keus
    Kan ook off line zijn, als de service relatie belangrijk is.

    Auto's gaan een internet interface krijgen
    Dan kun je via internet een specialist, waar ook ter wereld naar je auto en zijn parameters laten kijken.

    BeantwoordenVerwijderen